Hund dagis! :D
Har funderat på att starta hund dagis! :)
Har gjort en hemsida nu ikväll då tanken slog mig men vi får se hur det blir :)
Hemsidan: http://hunddagis.weebly.com
För att arbeta som hunddagis behöver man tillstånd plus en del annat. Har du utbildning inom hund?
Och sen är det viktigt att man tar fram avtals kontrakt för varje dagis hund.
I övrigt önskar jag dig lycka till med planerna. 
Oj, som #1 Säger så krävs en del för att få öppna hunddagis. Däremot om du blir doggywalker så krävs inga tillstånd.
Jag drömmer också om ett eget hunddagis, men det kräver som sagt utbildning, och även pengar, vi får väl se om det blir något dagis för mig i framtiden
Men jag hoppas det går bra för dig med ditt dagis om du väljer att öppna det :)
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
Man ska även bli godkänd hos länstyrelsen har jag för mig.
Ja det är klart det måste bli godkänt med mera innan man startar upp på riktigt :)
Trevlig hemsida, kolla igenom stavningen dock eftersom det är väldigt mycket särskrivningar. Lycka till med dina planer :). Hårt jobb och dåligt betalt (särskilt efter skatt/avgifter), men kul är det säkert!
#6 haha okej :P
Ja det var mycket särskrivningar. Tex hunddagis är ett ord ;)
Är du utbildad?
#8 ja men det ser snyggare ut som "Hund Dagis"
nepp, just därför jag inte kan starta upp det nu :P men är ju hunderfaren, haft hund hela livet
Har ni startat upp det som ett företag?
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
Ts, aha, jag fick för mig att du skulle öppna nu i sommar, när jag läste på hemsidan :)
#9 Det kan jag inte hålla med om, det ser bara fel ut :)
Okey, så du söker utbildningar nu?
asså jag vet inte än om jag ska starta upp det eller inte, bara ett förslag! :)
Jag håller med dom andra, kolla igenom stavningen.
Sen tycker jag definitivt inte att ni ska länka till era privata bloggar. Ni är erat 'företag' hela tiden och av det jag har sett så kanske det inte är så passande att ha med som ansikte utåt för ett företag. Och bilderna är kanske inte så passande för personal på ett hunddagis. Inget illa menat alls, men människor kan snabbt få förutfattade meningar.
Som jag har förstått det så kommer det här ligga på is i ett par år fram till dess att du gått klart skolan, gått hunddagis utbildning och dessutom registrerat det som ett företag? Eller kommer det startas snart?
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#14 ja men det är ju mest på kul, sen gillar jag att göra hemsidor, ni behöver inte ta allt så seriöst, sen så ska det inte startas upp än på ett tag!
#15 fast det står ju att ni är verksamma på hemsidan, med datum och allt. klart att folk tror att ni kör igång på riktigt.
Tänk på att du ska betala de kostnader som hundar kan dra på sig på hunddagiset, exempelvis om två hundar ryker ihop för att ni brustit i era rutiner. Med 45 kr/per dag blir det nog VÄLDIGT kärvt med pengar, då du är skyldig att betala olika avgifter. Hundarna ska helst ha plats med varsin box/rum så att de inte stressar runt. Har ni det utrymmet?
90 kr/dag vore mer rättvist för er del. Nu vet jag inte hur gammal du är heller men förhoppningsvis går du ut gymnasiet först också. Och då kommer du inte kunna leva på hunddagis, när man är stor nog att betala hyra och annat själv, och all din "jobbtid" går åt till dagiset.
Rätta mig om jag har fel.. Du har inte startat upp dagiset än. Men du har öppettider och tar redan emot hundar om de hade behövts?
Att ha haft en hund.. två hundar.. Och är ensamföretagare med två styckna som hjälper till när de enligt din hemsida "har ork och tid" är katastrofalt enligt mig.
Hur gör du senare om du sitter där med 10 hundar och de andra två inte har ork?
Michaela, jag ska ge dig några råd i all välmening…
Starta inte upp hemsidan innan du har startat upp företaget. Ta inte emot hundar innan du startat upp företaget heller.
Med priserna du skrivit upp, har du räknat med skatt?
Det krävs vissa tillstånd för att få driva hunddagis. Utbilda er först. Jag tror även att man måste vara myndig för det tyvärr.
En lokal måste hittas också, den kräver underhåll…. det behövs ett startkapital för att finansiera hunddagiset.
När ni har gjort allt det, skaffa en egen domän. Hunddagis.se var redan upptaget, men ni skulle ju kunna ta typ Michaelashunddagis.se eller vad som helst. Ser mycket proffsigare ut. Länka inte till era bloggar. Det här är ett företag och det ska (tycker jag) inte förknippas med era privatliv på det sättet. Är det tänkt att ni ska lägga ut en flik för varje hund som är hos er?
Under personal föreslår jag att ni lägger upp ansiktsbilder på er själva när ni tittar in i kameran och ser riktigt glada ut. Det är bara Ragna som gör det, men bilden förknippar jag med något helt annat. Ni behöver inte se snygga ut, bara riktigt glada så era framtida kunder får en positiv bild av er. Skriv dit vad för erfarenheter ni har, och om erat hundintresse.
Du behöver mer personal. Som #18 säger så kommer det inte räcka med två Medarbetare som hjälper till ibland.
Men om du verkligen vill så kommer du klara allt detta! Lycka till! 
#19 Har man inte så många hundar på dagiset så klarar man sig ensam. Man kan inte anställa folk när dagiset är precis nystartat man måste ha råd att betala löner och avgifter för dom anställda och det är inte säkert man har i början. Bättre att vänta med att anställa tills man får lite hundar och är säker på att det går runt, att man har råd med att ha anställda och kanske kunna spara lite pengar för oförutsedda utgifter.
#20 Ensam med hur många hundar då? Jag hade aldrig kunnat starta ett sånt företag själv även om man bara har fem hundar på dagiset. Jag skulle behöva viss avlastning och hjälp ibland.
Visst har du rätt i att man ska vänta med anställningar, anställda vill ju också ha lön 
#21 Jag tänkte bara att man inte får så många hundar i början, då räcker det ju med folk som hjälper till ibland, jag tolkade det som att det var släkt/vänner till henne och då kanske dom inte tar betalt för att hjälpa till utan gör det för att vara snälla. :)
Jag tror jag hade klarat 5 hundar själv, bara man får hjälp ibland så man kan göra pappersarbete och sådant :)
#22 Men om du nu var själv, och en hund skulle skada sig och behöva åka till vet snabbt, vid magomvridning tex så är du ju bara att tuta och köra. Vad gör du då när du måste åka på en gång? Du kan ju inte lämna hundarna ensamma, och väntar du 5 minuter på att någon ska komma så kan det vara avgörande för den skadade hundens liv.
Eller om två hundar hamnar i slagsmål och det inte går att hålla dom ifrån varandra ensam, hur gör du då?
#23 Förhoppningsvis sitter hundarna i burar, Och de går att lämna hundarna ensama för att åka akut iväg till vet.
#24 Har man ingen lokal, utan att man har sin dagisverksamhet hemma så har man nog inga stora burar. Och det är förbjudet att ha hundar i små burar under en längre tid.
I så fall blir det problem om man är själv.
Om det bara handlar om 5 minuter innan någon kommer och alla hundarna sitter i säkra boxar så hade jag låtit dom vara själva den korta stunden tills nästa person kommer om jag behöver åka iväg akut, tycker det känns som bästa lösnignen på en sådan situation.
Jag kommer inte starta något hunddagis nu, kommer kanske aldrig göra det, men om jag gör det ska jag se till så allt är genomtänkt. Och att jag verkligen har pengarna, tiden och möjligheten till det. Men skulle jag börja planera för att öppna hunddagis skulle jag se till att tänka igenom allt först, väldigt noga, och när jag gjort det skulle jag pratat med folk om hur jag har tänkt så man kan få deras syn på saken också. För då kanske det visar sig att jag har tänkt jättekonstigt och behöver tänka igenom allt en gång till
#25 Olika rum. Och du måste väl förstå att jag inte menar små burar om man har en hundverksamhet.
# 25
Det är förbjudet att ha hundar i bur, oavsett storleken på bur och oavsett tid, veterinärkliniker undantagna samt vid tävlingar, träning inför tävling samt jakt.
För att jag ens skulle överväga att lämna min hund på ett hunddagis skall innehavaren ha typ http://www.hunddagisföreståndarutbildning.se/ , bra referenser etc… Att man köpt en oreggad vavva ur bakluckan på en bil på en parkeringsplats går fetbort.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#28 Kunde inte hålla med mer. Speciellt den där sista meningen, Fullt oansvarigt enligt mitt tycke.
#25 Ja, men med bur antog jag att Madlene menade liknande boxar som man har på hunddagis, och det antar jag att man inte har hemma till alla hundar. Och när hon då skrev bur förklarade jag att man inte får ha hund i bur under längre stunder. Det finns lagar på hur stor buren/boxen får vara och har man inte burar/rastgårdar/boxar enligt dom måtten till alla hundar så kan man inte vara ensam med hundarna. Med bur menade jag alltså box.
#30 Du får inte ha hunden i en bur överhuvudtaget. inte ens 1 minut. Och ja, jag syftade på boxar. Har missat att hon ska ha hundverksamheten själv HEMMA.
#31 Jo, i vissa fall får du faktiskt det.
#31 Har du ett godkänt hunddagis får du ha dom i boxar om dom är minst så stora som dom måste vara
#32 Aldrig hemma om du tror det. Möjligtvis på uts etc. annars inte.
#33 boxar är inte burar.
#34 Nej det vet jag också. Jag har fått lära mig allt om djurskyddets regler i min utbildning.
Jag kollade på din blogg och det första man läser är "my own fucking life". Så nä länka inte till era bloggar, som andra skrev. Du kommer förstå varför om några år ;).
Varför sålde ni er andra hund för att du hade en svacka? För att han var "fel" ras? Dina föräldrar måste ju ändå ha haft huvudansvaret för hunden.. Var det de som betalade din nya hund också? Det verkar ju inte som att ni respekterar hundar i så fall, om de bara kan bytas ut hur som helst och sedan köper man något oregistrerat för att den är söt typ.
#36 haha fick ett gott skratt "my own fucking life" … "länka inte dit"
Enligt hon själv har hon haft en massa hundar och köpt en massa hundar innan. Men vart dom är nu, fick jag inget svar på. Och att den nya hunden är söt, det är den faktiskt. Men den är även frisk och renrasig. Det kan hennes veterinär se har jag för mig.