Olika pälsslag på samma hund?
Jag undrar om en hund kan ha två olika sorters pälsslag?
Min vovve är en blandning mellan Labrador, jaktlabrador, tysk jaktterrier och lancashire heeler. Hon är normalpälsad och mjuk överallt förutom på magen. Där känns hon sträv/tunnpälsad.
Men jag undrar om de ens kan vara så? Eller är det bara jag som är knasig? 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag vet inte. Men en av familjens katter som är blandras norsk skogkatt/maine coon/perser har alla dessa rasers pälsslag. Väldigt underligt måste jag säga! Magen är typ fluffig som persern, på ryggen har hon långa, "skiljda" strån som maine coonen. Och så hade hon skogkatten nånstans också, men det kommer jag inte ihåg vart
. Så jag gissar på att det kan vara möjligt.
Tillägg: Ser nu på bilderna som brorsan har skickat att hon blivit lite fluffigare sen jag flytta. Men så ska ju skogkattens päls funka så
. Vet inte hur bra det syns men längs ryggen har hon mycket strävare och längre pälsstrån.
#1 Åh, vad fin!
Ja, alltså hon är sträv, men kanske inte så sträv som en strävhårig tax till exempel (är dålig på att förklara)… Man kan nästan se att hon är strävare där, dock har jag ingen bild här på datorn och antar att det är svårt att få det på bild då hon är svart. 
___
P.s Var förresten och träffade en Tysk jaktterrier i torsdags (har inte träffat en sån tidigare) och jag kan ju säga som så att nu vet jag var hon fått sitt skall och sin energi ifrån. 
Och just det ja.. Hon är en pinnidiot!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#3 Hum.. alltså, jag har jättesvårt att se var de fäller.. xD Tror inte jag "dragit" loss nån tuss där i alla fall.
Haha, jag gillar inte heller terriers särskilt mycket, men detta fick ju gå bara för att hon var helt underbart bedårande och baaara hade runt 25% i sig.
Var ju inte direkt något planerat köp, egentligen. Även fast vi letade hund åt mig så skulle vi bara "titta", jo men tjo baloo! Första ögonkastet och jag var såld… Så det var bara att lägga ner henne i fickan (fick nästan plats där haha) och åka hem med min allra första, egna vovvsing! 
Här är hon, 2-3 veckor efter att vi hämtat henne! Plastbenet hon har i munnen är ca 15cm långt. x)
// Anka
Ja hundar kan ha olika päls på sin kropp, Chanel våran fd hund hade strävhår längs ryggen+ stumpsvansen o benen men underpäls o mjukare päls inbakad i detta. Men oxå mjukare päls på övriga kroppen. Detta gjorde att hon fällde året runt framförallt vid bad, handuken o avloppet var full med päls. Igentligen kan man tro att det gick o rycka bitvis på henne men pga underpälsen så skulle det göra ont på henne. Hons sas vara blandras mellan Glen of Imaal terrier och Irish softcoated wheaten terrier men tror det är/var någon mer ras i henne.
#5 Åh vad coolt!
Men då är hon säkert sträv där, och inte bara jag som är tokig! (:
// Anka
6 oja du har i din hund en strävhårig ras därav blandpälsen. Som med våran fd hund så var hon mjukhårig normalpälsad men vissa partier var hon stickelhårig. Bra o tänka på när man skaffar blandrasvalp o slippa pälsstrul är att ta inte raser med helt olika pälsar. Nu ger inte din hund pälstrul o inte chanel heller då jag klippte henne men iaf :)
Jag tänkte; det sträva på magen fäller hon där? Tänkte att strävhåriga hundar fäller väl inte(?).