Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 3040 ggr
[TeamGolden]
0

Åka med valp

Om en vecka hämtar vi ju hem lilla Weasley, och vi undrar nu om vi kan ta med honom upp till släktingar i Strängnäs? det tar ca 1 timme att ta sig upp till dom. vi ska vara där ca tre veckor efter att vi hämtat honom,, så han kommer att ha tagit sin 12 veckor spruta redan. 

Vad tycker ni?

CelsiusT
0

Jag tycker det har mer betydelse hur det ser ut där, är det valpvänligt att vistas där. Hur tar ni er dit? Hur länge ska ni vara där och varför åker ni dit? Vilka är alternativen annars (stanna hemma med valpen eller lämna bort valpen och isf vart?)?

Valpar klarar såklart av att hänga med på äventyr. Inga problem. Dock så kan det vara väldigt jobbigt att vara där om det är massa andra hundar i en liten lägenhet tex eller att det är 4 trappor upp utan hiss eller massa småbarn som man inte kan hålla undan från valpen eller… Så fundera igenom snarare hur det kommer vara att vistas där med en liten valp som inte är rumsren. Kommer valpen ha det bra? Kommer det finnas möjlighet för valpen att få komma undan och få sin vila?

Personligen hade jag nog undvikt en sådan resa med min valp. Dels för att jag vill ägna mig åt valpen och ta det lite lugnt i början så man hinner skapa band och dessutom ta sig igenom den jobbigaste valptiden innan man börjar på att resa och bo borta osv (dels är det jobbigt med en valp som kissar inne hos någon annan och dels är det ju mer otryggt att sova borta ju yngre valpen är).

Medarbetare på westernridning.ifokus

BlueKat
0

Är det inte meningen att man ska vara hemma med valpen första veckan eller så. Så att den lär känna sin nya familj och blir hemmastadd. Tror inte en valp mår bra av att flytta till ett ställe och sen flytta igen efter 3 veckor. Det är trots allt en väldigt känslig del av dens liv.

"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."

CelsiusT
0

#2 Ja om man kan undvika det så håller jag med. Om man dock måste åka dit så kan valpen ev må bättre av att få vara med sin nya familj än att tex bo hos hundvakt, om miljön inte är opassande förstås.

BlueKat
0

En bra uppfödare borde väl kunna hålla valpen några veckor extra om man verkligen måste åka bort..?

"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."

[TeamGolden]
0

#1 Ja det är valpvänligt. de bor på landet med stora gräsmattor och tillgång till skog och mark. Vi kommer ta oss dit med bil såklart, combi bil så det finns utrymme utan att han ska kunna känna sig trängd, vi åker dit över en helg varje år för att ha sommarfirande då vi inte träffar dom så ofta. vi bor i en enskild gäststuga som är urmysig och det är väldigt tyst och lugn överallt. inga stojiga granner eller så. 
om det visar sig att vi inte kan ta med honom är det klart vi stannar hemma, vi skulle ju aldrig lämna bort honom i början.

#2 Jo, men är klart man ska och kan vara hemma den första veckan/veckorna men efter tre veckor tycker jag att det är en självklarhet att han ska kunna häga med till stranden, och så.
tre veckor är ganska lång tid för en valp, på en vecka har den redan förstått att den är på ett nytt ställe och att det är här den ska bo, sen andra veckan börjar den oftast hoppa omkring och ha kul med andra hundar och träffa andra hundar..

#4 Hon är seriös, men vi känner helt enkelt att det är nu vi kan ta honom så atagligen kommer vi stanna hemma med valpen, eller så tar vi med honom.

BlueKat
0

Ja men om ni själva känner att det inte skulle vara något problem att ta med valpen så tycker jag väl att ni ska göra det. Glad

CelsiusT
0

#5 Låter väl ganska så bra. Jag hade inte varit rädd att ta med valpen i det läget, med reservation för hur valpen är vid tillfället då man ska åka.

AnneN
1

Så länge det är valpvänligt både ute och innomhus (be dem se till att det inte finns något farligt valpen kan komma åt att bita på), så tycker jag att det borde gå bra.

Hellre ta med valpen så den får vara tillsammans med sin nya familj än att lämna den till hundvakt, om inte uppfödaren kan ha den kvar tills man kommer tillbaka eller att man stannar hemma med den.

Skulle det visa sig att det absolut inte fungerar med valpen hemma hos era släktingar så är ju en timmes resa inte så jätte långt att åka hem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Vi hade med oss Enja som liten valp till våran sommarstuga, vi åkte sen oxå till öland o hon var med inga bekymmer alls. Jag tror inte det ska vara något om alla låter valpen sova den tiden den behöver o allt sånt :) Som AnneN skrev det är bara en timma resa hem om det inte skulle funka så bra :)

[TeamGolden]
0

Vad bra, de verkar ju lovande! kul att vi kan ta med honom! skulle kännas fel att lämna bort honom till hundvakt nu när han är så liten ändå. :) 

Tack för svaren, men jag hade liksom tänkt fråga en till fråga istället för att öppna en ny tråd..

Vi har även planerat att kanske (om det verkade lugn att ta med honom till Strängnäs) möjligen ta med honom till vårat egna sommarställe i småland? eller är de för långt för en liten valp? det är nämligen vap vänligt där med, trevliga grannar, lugna dagar och enskilt, det ligger en bra bit ut på landet, nära en sjö.

[Forest]
0

Vi har ca 25 mil till Öland räkna ut resan o gör lite extra stop o rasta lite ´mer tid än vanligt. Hur långt har ni till sommarstället?

[TeamGolden]
0

#11 Okej. 
vi har ca 30 mil från oss till småland, (stockholm-småland) i bil :)

AnneN
1

#10 Ja det ska nog gå bra bara ni planerar resan så att ni stannar ofta (minst 1 gång/timme) så valpen får kissa och röra på sig några minuter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[TeamGolden]
1

#13 okej, men det verkar som att allt löst sig med sommaren! tack så mycket! :)

[TeamGolden]
0

#13 okej, men det verkar som att allt löst sig med sommaren! tack så mycket! :)