Som hund och katt
Var i Norge och hämtade hem en liten orientalkattunge några veckor innan det blev dags för valpning här hemma, så vid tidpunkten hade kattungen bekantat sig med våra hundar och andra katter. Efter valpningen har han fått träffa de små då och då under uppsikt.
Nu är valparna dryga 4 veckor och det är fullt bus under de vakna stunderna. Det verkar som om både valparna och de vuxna hundarna ser honom som en av dem och när mamma Teya tidigare idag ställde sig för att äta torrisar så började jag misstänka att även katten tror att han är en hund - det är mycket godare med valpfoder än kattungefoder 
Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!
Åh vad sött 
Åhhh en oriental! Vad avundsjuk jag blir. Har spanat in den rasen lite tills att jag ska skaffa katt (blir inte än på ett tag däremot). Dom verkar vara helt underbara. Ska jag vara helt ärlig så är jag nog mer en kattmänniska än hundmänniska. Säg inget till hundarna mina bara
.
Dom är jättesöta ihop! Du får gärna lägga in en till bild på katten, där man ser han lite bättre.
#1 - Jag kan tillägga att tiken i sin tur gärna går och knycker kattungefoder *S
Det blev ett smått problem med just kattmaten när hon kom hem till oss. Vi har alltid torrfoder stående framme i alla skålar och vår hanhund hade lärt sig att kattmaten var för katter - det kunde inte tiken förstå, det stod ju där - så då var det väl bara att ta för sig. Det går bättre nu - ja eller, hon har blivit lite av en ögontjänare i den frågan.
#2 - Orientaler och siameser är mycket sociala och de mest hundlika kattraserna. Skaffar du en längre fram så kommer du med all säkerhet inte att ångra dig :) Min första oriental flyttade hem till mig 1993 och fanns vid min sida ända tills tidigare i år, då han fick somna in, en bit över 18 år gammal. Jag skulle inte ha en ny så här snart, men en morgon möttes jag av en bild på en kattunge och den satte sig kvar på min näthinna. Här kommer en bild där du kan se honom bättre. För säkerhets skull väljer jag en där det även finns hund med i bilden, så det passar rubrken och detta forum :)
Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!
#3 Åhh han är helt underbar! Det kommer antagligen att bli antingen en oriental eller bengal för min del. Har en bengal hemma hos föräldrarna och han är helt underbar, den mest fantastiska katt du kan tänka dig! Fast jag tror att han kan vara "One of a kind" och att jag bara skulle bli besviken om jag skaffar en bengal
. Vad heter han?
Tänkte på det där med maten, du kanske kan ställa katt maten högre så att bara katten kommer åt och inte hunden. Så blir det ingen frästelse
.
Här delar inte våran hundar med sig av sin mat lite tror jag beror på mig/oss oxå just för att jag hela tiden (mest jag) säger åt katten inte äta hundarnas mat. Detta för att han inte tål fisk alls :-/ Men han får äta färskmat den är helt utan fisk. Men han är ju snabbare än snabbast på knycka mat. Hundarna därimot tar gärna hans mat, man lärt dom att itne gå in i barnens rum pga de har saker som kanske inte är de bästa hundsakerna alla gånger. Så katten får sin mat hos sin matte så han har sin mat ifred ;)
#4 - Bengaler har de mest fantastiska mönster och färger, mycket vackra :) Orientalen här hemma kommer ur en kull där uppfödaren valde Chevrolet-modeller, så vår heter Malibu men vi kallar honom för Cheva.
Kattmaten hade vi högt tidigare men sen fick vår äldsta katt en stroke och kunde inte hoppa upp under en tid. Då upptäckte vi att vår hanhund inte längre var intresserad av deras mat så den fick stå kvar. Sen tog vi hand om vår tik tidigare i år och hon var som sagt inte lika ointresserad, men det går mycket bra i jämförelse med hur det var - så vi har lite tålamod till :)
#5 - hehe, ja en del är kvicka som attan. När kattungen här fick lite extra gott i starten, så fick vi stå vakt medan han åt *S