Aktivering?
Undrar vad jag ka göra med min hund så att han blir såpass trött att han kan koncentrera sig på lydnadsträningen. För just nu tycker han att allt annat är mycket roligare.
Han är en Alaskan Husky hane på 10 mån. Vi brukar vara ute och promenera (men det blir han inte trött av), sedan brukar vi även köra lite spår ibland och så får han ibland springa lös vid havet och bada, men eftersom att inkallningen inte sitter utan han kommer när han själv känner för det får han inte vara lös så ofta.
Hade verkligen behövt få lite tips :)
Jag tror inte att du ska fokusera på att få hunden så Trött att han fokuserar på lydnaden, utan att ni får den kontakten att han får upp motivationen till att samarbeta.
Jobba mycket med kontakt. Belöna all kontakt han tar, både inomhus och utomhus. Träna inkallning, både inomhus och utomhus med långlina. Aktivera honom med spår, sök, skogsagility, Du kan ta med hela matransonen ut, kasta den så långt du orkar och låta honom leta maten … Lek med honom, Skapa en stark relation, DÅ kommer han att lyssna och vilja jobba med dig.
Han är jätteduktig på att ta ögonkontakt både inomhus och utomhus, och vi tränar även väldigt mycket på detta. Men om det är många andra hundar eller intressanta saker så struntar han i mig totalt även fast jag har massa leksaker och försöker göra mig rolig så är det precis som att jag inte finns där. Hur ska jag göra i en sådan situation?
Han lyssnar bra på inkallning inomhus och utomhus när han är i lina så länge han inte kommer allt för långt bort från mig för då struntar han i mig fullständigt eller rusar förbi mig fram och tillbaka.
Jag ska testa ta med hans mat och kasta ut den men han är inte så förtjust i sin mat men han kanske blir det utomhus. :)
Det gäller att hitta vad din hund uppskattar, dvs ser som Belöning. Det löns inte belöna med godis om han inte uppskattar godis, det löns inte göra sig rolig, om han inte uppskattar vad du gör för att vara rolig.
Hur mycket fysisk och mental stimulans får han i genomsnitt på en vecka? Har han sällskap på dagarna eller är han ensam? Du säger att ni lägger spår ibland, hur ofta? Vad har ni planerat att ha honom till? Ska ni dra något?
Vi lägger spår lite då och då har inte blivit så ofta.
Det blir väll egentligen inte så jättemycket mer än promenader, lydnadsträning, nosarbete och lite trickträning. Vill gärna göra nå mer med honom men har lite idétorka.
Jag har tänkt börja dra med honom lite men inte hundspann (fast han kommer ev. få prova på det till vintern).
Jag har tänkt köra lite lydnad med honom och sedan även spår, sen får vi se om det blir något annat också.
Den rasen kräver nog rätt mycket mer än promenader skulle jag tro. Du kan börja dragträning nu med honom. Skaffa en bra dragsele och låt honom lära sig principen genom att dra tex en väska fylld med lätta vikter till att börja med. Jag tror att han behöver en uppgift, mer än det du just nu erbjuder honom
Börja spåra oftare! Hur långa spår lägger ni nu? Vid hans ålder kan han spåra iaf 200-300 meter.
Jobba med mycket nosövningar och kontaktövningar. Nosövningar kan vara att han söker upp sin mat som du slängt ut på tomten (om du har sådan) eller gömma maten inne i huset.
Och sen att han är ofokuserad har inte med om han är trött eller pigg att göra på det sättet som du beskriver. Min schäfer får vila e dag innan vi ska köra ett riktigt lydnadspass, bara för att hon ska ha en riktigt högt driv. Det handlar om att hunden måste lyssna på dig, hur flängig och pigg han än är! Om du ställer krav på honom och lär honom lägga energin på rätt sak ex fotgående eller andra moment ni tränar, så kommer han vara jätte trött efteråt och han kommer bli bättre i lydnaden. Nä, Kravinläran säger jag! Nu får han helt enkelt sluta struna i dig och fokusera på vad du säger och lyssna på vad DU vill, inte HAN! :)