Konsekvent från början?
Vi får hem våran 5års blandiskille nästa vecka, och då har jag en fundering om hur konsekvent man ska vara med honom från början?
Han drar tydligen väldigt mycket i kopplet, och nuvarande ägaren har inte haft tålamodet att träna bort det då han mest gått lös hos dem. Här hos oss kommer vi inte ha möjlighet att ha hund lös hela tiden då det är trafikerat en bit.
Så frågan är väl egentligen om jag redan från början, första promenaden vara konsekvent med att han inte får dra i kopplet, eller om jag ska vänta tills han har kommit in i den nya miljön och börjar lära känna oss?
Min spontana tanke är ju att jag borde vara konsekvent från början eftersom det då känns tydligare att med oss är det inte ok att dra. Men man vill ju inte heller ställa för höga krav på honom till en början :(
Så vad hade ni gjort?

Jag rekomenderar att vara konsekvent, men att samtidigt inte ställa högre krav än han klarar av att uppnå, alltså börja träna direkt på hans nivå.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jobba väldigt mycket med kontakt och relation, och som #1 säger, var konsekvent men ställ inte högre krav än han kan uppnå. Det här med att hunden drar i koppel, handlar inte Bara om att dra i kopplet, dvs det handlar om kontakt och relation med människan som håller i kopplet.
Tack för tipsen!
Jo precis, jag kommer inte att kräva att han ska gå "lydnads"-fot vid första promenaden men kommer nog satsa på att han inte ska slita av min arm i början ;)

#3 det tycker jag låter som en vettig start
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag skulle gjort som så att jag från dag ett stannade och höll emot kopplet när hunden drog hårt åt ett håll, och så fooort den ger mig kontakt så skulle jag berömt. Sedan får den beröm först när den kommit tillbaka i en bra position. Givetvis berömmer man även när den går fint av sig själv. Ha med en rolig leksak och smågodis ut varje gång! Då får ni mycket goda möjligheter att öva kontakt samtidigt.
Det enda du absolut inte ska göra i början är att fya valpen för att den gör "fel", eftersom den inte lärt sig att det är fel. När valpen är trygg med dig och "vet vad som gäller" kan man börja säga appapp, pschh eller vad man nu vill använda för ord för att den gör lite fel.
Vi fick hem en vuxen tik från ett av Polisens djurhem tidigare i år. Hon drog något helt vansinnigt, så på vår första promenad vände jag och gick andra hållet varje gång hon drog. Det är jag som ska bestämma vart vi ska gå - jag behöver inte gå först (hon ska inte behöva gå bakom) men inget annat än bredvid accepterades.
Det blev många vändningar (både den dagen och följande) som resulterade i att hon visade mig uppmärksamhet och hon fick höra många "Bra!", vilket hon tyckte om :) Fy och ryck undviker jag eftersom hon har haft sin beskärda del av både psykisk och fysisk misshandel i sina tidigare hem. Ett "Nej" funkar bra precis innan vändningen. Ett "Kom" är också utmärkt.
Hon går bredvid mig idag och är mycket glad och lyhörd på vad jag vill :)
Lycka till med er nya 5-åring :)
Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!
Oj, ja hund inte valp :D. Missade första raden.
med en 5 årig hund behövs kanppast någon smekmånad.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.