Lasa apso + bichon frisé
Hej!
Vi letar en sällskapshund och jag känner mig så kluven till vilket vi ska välja.
En Bichon Havanaise eller en blandning mellan Lhasa apso och bichon Frisé.
Har någon denna korsning och kan ge mig info? Har en liten gosse på näthinnan som bär tydligare drag av Lhasapappan än av Bichonmamman. Båda föräldrar ska enligt hörsägen vara friska. Pappan har haft en öroninflammation som liten.
Synpunkter … ? Positivt och negativt - lika välkommet.
Mvh Åsa Karlskrona
Fin liten pojk! Hur är han till sinnet? Lättlärd ryktas, men svår att få rumsren? Skäller mkt? Vaktar? Svår mot främlingar? Detta beslut går lite snabbt, också för att man måste fånga En chans när den kommer. Berätta allt du orkar:) Med vänlig hälsning, Åsa
Tack så mycket :)
Han är faktiskt bra i sinnet. Han 'r otroligt lättlärd eller var iallafall som valp, nu är han äldre och har lite svårt att försvå. Han är ganska trög men det är nog individen mer än själva korsningen. Han var egentligen inte svår att få rumsren, men precis när han var rumsren bröt han benet och det blev som något fel då. Nu är han 99% rumsren :)
Han är vaktig, och det är endast då han skäller, om han hör något utanför eller om någon ringer på under kvällarna kan han skälla till eller "moffa" Han är absolut inte svår mot främlingar,dock har han lite svårt mot män, varför vet jag inte.
Han är ingen direkt lekhund (vet inte om det är individen där också eller om det är rasen) han älskar dock dragkamp, fast bara en stund annars så tar han gärna leksaken och springer och gömmer sig.
Lat men otroligt duktig på Agility och även bra i lydnad. Älskar långa promenader men nöjer sig också med bara ut och kissa ibland. Hatar regn.
Pälsen är lite jobbig, men han fäller inget. Måste dock borstas några gånger i månaden om man inte klipper ner dem. Dock brukar iallafall Kasper tycka det är alldeles för varmt på sommaren med den pälsen. Då måste vi klippa ner honom för hans skull (:
Är det något mer är det bara att fråga :D
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#5 Vad menar du med att det var något som "blev fel" då?
Och vad innebär 99% rumsren?
jag skulel välja renrasig för då vet ni vad ni skaffar just renrasika testerna är gjorda och du kan se bakåt i stamtavlan hur friska leden är.
Mycket av det du beskriver låter som min kille :)
Han har också lhasa apso i sig :)
Jag slår ett slag för en renrasig bichon havanais
Underbar hundras!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Även jag säger renrasig :)
Jag tycker att det är roligare med blandraser, just eftersom man aldrig vet exakt hur de blir. Vi har nästan alltid tagit hem blandraser när det varit på gång nya hundar 
# 11 Hundar har inte den kognitiva förmågan att kunna kissa inne i protest.
Fö håller jag med övriga, köp en renrasig SKK reggad und.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 Precis, du vet inte vad du får hem. Kul när det visar sig att hunden bar på gener med mycket sjukdommar och man får avliva den efter ett år.
Fördelen med renras är att man kan kolla bakåt i leden eftersjukdomar.
#14 Vi har alltid fått hem friska hundar som haft långa liv (förutom Charlie som hade tarmproblem), och jag talar bara efter egna erfarenheter också. Jag tycker att det är roligare med blandraser, däremot rekommenderade jag inte att TS skulle skaffa en blandras.
Det är absolut en fördel att kunna kolla bakåt efter ev. sjukdomar. Men fortfarande - jag föredrar blandisar och det kommer jag att göra oavsett vad andra har för åsikter.
Tycker däremot inte att man med mening ska fortsätta avla på blandraser, helst inte om man inte vet om de är helt friska eller inte. Men det tror jag att det finns en annan tråd för, om man vill diskutera det.
#16 Sen kan man ju fråga sig varför inte valparnas registreras om nu både mamman och pappan har stamtavla, då borde ju något vara fel. För det kostar inte många kronor att registrera en valp om allt står rätt till 
#18 Nej det får dom ju inte, mer än i jordbruksverket. Men alltså det jag menar är att om man köper en "renrasig" valp utan stamtavla där uppfödaren av valpen/valparna påstår att föräldrarna är renrasiga med stamtavla så tycker jag man bör vara uppmärksam. För har båda föräldrardjuren stamtavla så kan man ju lätt och för en liten peng göra så att valparna också får stamtavla. Då kan man ju undra varför inte uppfödaren lagt ner dom kronorna som det kostar på det. Kan ju finnas olika orsaker varför 
Ja det är ett stort varningtecken om föräldradjuren har stamtavla med valparna inte får det. Då är det något som inte stämmer.
#21 Jag förstår vad du menar! Men min poäng var att man ska vara uppmärksam på om uppfödaren säger att föräldrarna är renrasiga med stamtavla, och att sen valparna inte har det. Jag menade inte just din hund.