Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 4021 ggr
[Zipzee]
0

Naturediet Färskfoder

Hej allihopa!

Jag sitter i skrivande stund och jämför, analyserar och funderar över Naturediets färskfoder. Min hund äter i nuläget Eukanuba Dog Daily Care Sensitive Skin. Jag bytte för ca 2,5 månader sen till detta foder då han blev allergisk mot RC Mini Adult, fick ett himla angrepp av finnar och pormaskar och började dessutom klia sig mer än vanligt i öronen.

Han funkar idag relativt bra på Eukanuba men ju mer jag läser om Naturediet desto med övertygad blir jag om att det är ett bra foder. Det innehåller minst 60% kött, är helt glutenfritt, fritt från konstgjorda ämnen och konserveringsmedel, samt är en certifierad holistisk produkt. Det innehåller dessutom Omega 3 och 6.

Tror ni att detta foder skulle passa bra till min kille? Han har som sagt vissa problem med hunden, har dock blivit bättre. Av RC var han i stort sett konstant lös i magen. Nu när han äter Eukanuba är han oftast bra i magen. Han är en periodare så vissa gånger är han väldigt kräsen och ratar maten, är därför väldigt bra om ni kan tipsa om vilken sort som är mest smakfull. Jag vill ha ett färskfoder då han verkligen slukar sin mat, och jag vill att fodret ska vara holistiskt.

Nu vill jag höra era synpunkter om det här fodret, både bra och dåliga. Glad

AnneN
0

Har ingen egen erfarenhet av Naturediet fodret, men vill ändå påpeka att det är ett blötfoder inte ett färskfoder. Färskfoder är aldrig upphettat vilket blötfodren är.

Annars om du vill ha ett äkta färskfoder så kan du kanske kika på tex Vom & hundemat som dessutom är helt fritt från spannmål.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Zipzee]
0

#1 Tack för infon, trodde nämligen det var samma sak :)

Hittar inte Vom & hundemat på animail, tänkte beställa därifrån eftersom katten får foder därifrån.

AnneN
0

#2 nej jag vet att det inte säljs via foderbilen pga att det är kyl/frysvara vilket kan vara knepigt att skicka till kunder.

Men ser på din presentation att du bor i Sthlm och där omkring finns massor återförsäljare av VoH, http://www.vomoghundemat.se/afdb.htm

_**/Mvh Anne

[Zipzee]
0

#3 Tror du att det skiljer sig väldigt mycket mot Naturediets foder? Vill som sagt gärna fortsätta handla från animail :) Jag jämförde tabellerna där och vad jag förstår är det mestadels fettmängden som skiljer dem åt.

AnneN
0

#4 Okej, om du vill ha ett våtfoder som finns hos animail kanske detta kan vara något http://animail.se/oscar-power-plus-700g.html?

_**/Mvh Anne

[Zipzee]
0

#5 Det innehåller E-nummer, och det är jag inte förtjust i. Innehåller dessutom, i mitt tycke, lite väl mycket protein. Jag vet, jag är kinkig! Skrattande

[Forest]
0

TS är det mycket billigare kattfoder via animal än i butik?

[Zipzee]
0

#7 Det beror nog på hur mkt man beställer, frakten blir ju lägre efter en viss summa. Jag började beställa därifrån när jag bodde längre bort från en djuraffär, eftersom jag inte har körkort och inte ville släpa med mig allt på tåg/buss. Nu bor jag närmare en djuraffär, men dom har inte det fodret han äter. Skulle nog bli ännu mer prisvärt ifall jag beställde foder till både hund och katt därifrån, så jag får ner frakten mer :)

vallhund
0

# 6

Vad har du emot mestadels naturliga konserveringsmedel, förutom att de har ett E nummer?

Högt proteininnehåll är inte farligt så länge det är animaliskt o oprocessat,så länge hunden inte har defekta njurar, vad anser du att ett foder bör innehålla förutom protein o fett?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Zipzee]
0

#9 Anledning till att jag är så emot E-nummer är att jag själv äter LCHF-kost och försöker undvika dem så gott det går. Jag kan inte ge något bra svar på vad jag vill att fodret ska innehålla, jag vet bara att han har lätt för att få klåda när det blir för mycket protein.

Men du verkar ju vara inne på det här med foder, är Naturediet något du skulle ge din hund?

fridaas
0

Jag hade inte gett det fodret till min hund. Dels hade det blivit alldeles för dyrt att hålla henne mätt på då det innehåller mest vatten. Sen tycker jag att protienvärdet är för långt. Det kommer behövas extrema mängder mat för att en 30kg hund ska behålla vikten och vara mätt. Hade hellre gett Färskfoder, tex vom og hundemat eller Nordic

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Zipzee]
0

Jag har inte det problemet eftersom jag har en 5kg kille :) Jag har tittat på alla möjliga färskfoder, men min hund är lite känslig mot för mycket protein, och dessutom har jag så extremt liten frys så det blir så svårt att förvara.

lodjuret
0

Jag vet inte så mkt om naturediet fodret, men det är som sagt inget färskfoder…Eftersom din hund är känslig för för mkt protein så kanske inte vom & hundemat eller bravo är något för honom. Annars ska det vara bra för hundar med allergier, för det innehåller bra ingredienser.
Den finns i olika smaker och med olika mkt fett i.

Min lilla voffsa har ätit bravo färskfoder sen hon kom och har aldrig haft något problem eller varit sjuk och hon fyller 4 år imorgon.

Lycka till med fodervalet!

vallhund
0

# 10

Jo jag skulle kunna ge det på resor etc där det blir opraktiskt med BARF.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Zipzee]
0

Efter mycket funderande fram och tillbaka kommer vi testa Vom og Hundemats kycklingvariant och spetsa den med lite laxolja. Naturediet får bli ett "resefoder". Vad tror folket om det? :)

[Forest]
0

15 tror det låter bra :) har hört flera säg att kycklingvaianten är bra samt att hundarna ätit den med glädje oxå. köp testkorv o se så din lille äter detta :)

[Zipzee]
0

#16 Tror absolut att han äter det utan minsta gnäll, allt annat än torrfoder slinker ner hur lätt som helst! :) Jag får köra med fodret en period och se hur hans hud reagerar. Läste att hunden skulle få ca 2% av sin vikt per dag, det blir i hans fall lite drygt 100 g om dagen. Får dom verkligen någon mättnadskänsla av en sån liten mängd? Han är i nuläget rätt spinkig men eftersom han är kastrerad vill jag inte ge honom mängder heller så han blir smällfet :P

[Forest]
0

17 jag ger annat oxå, ben rå kycklingklubba osv för annars har jag hund som går o snokar efter något "gott" ute :-/ men jag ger bara 1 mål färskis 1 mål torrfoder.

[Forest]
0

17 hur räknar man ut 2% av hundens vikt? jag ger någ mycket tror jag. Donna väger 3 kg och Enja väger 4,7 vad ska då mina äta i g ger voh nr33 allså hundmaten eller vad den nu heter.

[Zipzee]
0

Jag har räknat på Texas 5,3 kg - 5300g x 0.02 = 106g

Donna - 60g

Enja - 94g

2% av kroppsvikten är den rekommenderade fodergivan, men alla hundar är ju olika så vissa hundar behöver mer och vissa mindre för att hålla hullet :)

[Forest]
0

20 tack för hjälpen :) inte konstigt att Enja är lite rund hon får någ dubbelt så mycket än vad hon ska äta Skäms men har dragit ner på godis o mer promenader samt börjat cyckla med henne smått, det har hjälpt. Flört

GrodanF
0

Kanske lite sen kommentar……. Men jag har använt både Nature Diet och färskfoder (Nordic) i flera år och vad gäller Nature Diet är jag mycket nöjd med det fodret. Min kroniskt magsjuke Nakenfis-kosning och mina superallergiska Bullterriers har funkat jättebra på Nature. Det enda fodret som de tålde. Så jag kan bara rekommendera detGlad

rahl
0

Naturediet hade jag köpt nu och det var tänkt att vi skulle ha det med på på semester. annars äter de vom och hundemat men vi kommer inte ha någon frys på semester