Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 1418 ggr
SheViper
0

Sporrar

Jag undrar hur det förhåller sig med borttagning av sporrar nuförtiden. Vet att uppfödare tidigare klippte själva men det är förbjudet idag.

Låter man veterinär ta bort dem eller låter man dem förbli? I kullen här hemma finns det Valpar både med och utan.

Mvh, Cecilia

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

[Forest]
0

jag har förmig att vetrinärer tar bort dom, men inte 100% säker på det. men nyfiken på rätta svaret ang detta.

vallhund
0

Nu för tiden får endast veterinär ta bort sporrar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SheViper
0

#2 - Ja det stämmer men frågan är om majoriteten av valpkullsägare/uppfödare låter detta göras eller om det är vanligare att dem låter sporrarna sitta kvar?

Jag har googlat och på vissa sidor står det att det inte är några problem med sporrar, medans man på andra sidor skriver att sporrarna ofta fastnar i allt möjligt. Kanske får min veterinär besluta åt mig helt enkelt.

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

[Empisen]
0

Jag tror valpköparen får fixa det faktiskt, när det gäller blandraser.
På renrasiga hundar kanske det är annorlunda.
Visst skulle du kunna göra det också, men det är ju inget krav direkt.
Jag har en hund med baksporrar som ev ska tas bort i samband med kastreringen.

Han störs inte av dem, jag tror det beror lite på om dem bara hänger löst eller om det är ben i dem.

Hiro
2

Tinja (familjens nobs) har sporrarna kvar och hon har aldirg (i sitt 8 åriga liv) hafft problem med dom :o