Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1464 ggr
[RoxannaH]
0

Tänder som växer konstigt?

Min valp på 5 månader håller fortfarande på och byter tänder, men det är ett flertal tänder som sitter dubbelt, en innanför, och jag undrar varför det blir så? Vad kan man göra åt det? Är veterinären enda lösningen?

zLindaz
0

Jag hade samma problem med vår kille. En av hörntänderna växte dubbelt… (när han var 5 månader)
Vi fick rådet att först vänta för dom gör inget åt det, men sen så hörde vi av oss i igen eftersom att den tanden aldrig blev lös. (plus att jag tyckte det kändes fel att bara vänta)

Så vi fick åka in och dra loss valptanden.
Det gick superenkelt..

Mitt tips är ju fortare desto bättre..
Märker du att den inte är lös så ring till veterinären. Ju längre man väntar desto större är chansen att den nya tanden kommer växa snett.

joheck
0

Min vovve hade samma problem med en tand. Till en början så skulle jag bara avvakta, och detta eftersom den gammla tanden inte tog emot eller störde på något sätt. Men till slut blev det att ta han till vetten och dra ut den. Är det många så är det kanske bäst att dra ut dom direkt så att det inte blir något fel på bettet.

[Forest]
0

Jag har för mig jag svara på denna tråd igår sent? har du någon mer tråd om valpenständer fast i hif?

Om inte här kommer mitt svar :P Mina har oxå haft dubbeltänder på några värst var hörntänderna och på Enja satt de fast rätt bra, men efter ufd vicka lite på dom o sa vicka på dom en gång om dagen så var de iaf tappade en morgon. Donna hade oxå dubbelhörntänder även henne vicka jag på och de lossnade av sig själva dom oxå. Jag hade bokat tid för Enja pga jag var rädd att det kunde ge felbett men som sagt de lossna innan vetrinärtiden var så hon slapp rycka ut dom. Så mitt tips är vicka på dom händer inget de närmaste dagarna ring vetrinären för boka tid för dra ut dom.

[RoxannaH]
0

Någon aning om vad det kostar på ett ungefär? :)

joheck
0

#4 För mig kosta det 1 500kr.

[RoxannaH]
0

#För hur många tänder då?

joheck
0

#6 Det va fast pris oavsett hur många tänder som drogs ut.

[RoxannaH]
0

#7 Okej, vad bra, tack snälla för hjälpen, ska ringa vetten redan imorgon :) (Så vitt det inte är röd dag?)

zLindaz
0

Vi betalade också 1500, vi drog bara ut en tand. Vet inte hur det blir om det är fler tänder.

joheck
0

#8 Nä imorrn ska det väl inte vara röd dag eller, det finns så många röda dagar omöjligt att ha koll på allaSkrikandes. Det va så lite så! Det skiljer sig säkert mellan kliniker, men med mycket pengar borde det ju inte skilja.

[RoxannaH]
0

#10 Nä precis :)