Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettjakt-spår-sök
Läst 6348 ggr
tattines
0

Skillnad spår och sök?

Någon som har en liten enkel förklaring på skillnad sök och spår?

Vi brukar gömma lite godis inne som hunden får leta efter och vi har provat ute någon gång på tomten att husse går iväg och gömmer medan jag står med hunden och på varsegod går jag med henne medan hon letar Är det spår eller sök?

League
1

I spår så ska hunden (iprincip) gå med nosen i marken och vara nos-orienterad i uppgiften.

I sök, så får hunden "vädra" lukten uppe i lufen o ta kortaste vägen till målet.

Sen så spelar det ingen roll om de "söker" eller "spårar" sak eller person. Men en förutsättning för spår är ju att någon har gjort ett spår att följa.

Detta är vad jag fått lära mig, men sen finns det ju olika "skolor"

dragonstar
0

Det är nog så jag också uppfattat det, Spår är nosarbete i marken och sök ska hunden vädra i luften och använda syn och hörsel mer.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MouIIyo
0

När jag lägger spår så brukar jag binda fast en korv i ett snöre och dra det i gräset.

Hundens nos ska vara i marken under hela tiden tills målet är hittat.

vallhund
0

Hunden kan ofta spåra utan att ha nosen i backen, det är dock vanligast att den har det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Madlene]
0

Hoppas det är okej att jag lånar denna tråden.

Jag har absolut ingen koll alls på spår/sök fronten, Jag undrar ifall man kan tävla eller träna hunden någonstans i detta? (inte träna hemma)

[Timantis]
0

Vid spår så går hunden med näsan i backen o följer tex en person eller djur som gått där. ( personspår eller viltspår)

Sen finns det två olika sorters sök.

Bruks sök där hunden letar upp en människa i skogen. Mer näsa upp o vädra.

Apporterings sök där letar hunden efter dummiesar eller fåglar på en plast där det kan ha dimpt ner efter skott. Näsa nära backen för att hitta visst lite vindning in förekommer också

godis sök du sprider ut godis på en yta som hunden får söka efter med näsan i backen. Man kan oxå gömma i trädstammar o klippor.där måste näsan vara mer uppe.

#5 sök o spår bruks kan du tävla bara om du har en renrasig hund vänd dej då till brukshundsklubben. Tror inte du är välkommen om du har en blandras.

Viltspår kan du gå med vilken hund som helst. ( hunden följer en dragen skank o blod som man gått med)

Apporterings sök kan du bara tävla med en retriever eller spanniel. Vissa jakthundar har även tävlingar.