Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 9430 ggr
Hugosen
62

Hund hosta?

Min lilla Hugo på två är har fått någon hosta. Det började igår. Det låter precis som om att han ska kräka men inget kommer upp. Jag sov ute på soffan inatt för att ha koll för ibland lät det som om att han slutade andas. Är jätte orolig.

Kan detta vara hund hosta? Och varför får man det? Ska jag kontakta vetrinär?

Är tacksam för svar för jag är super oroligRynkar på näsan

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

Emmieline
4

undrar jag med. min ebba på 2 år hostar ibland eller nyser så man tror hon ska få andnöd

AnneN
0

Är man orolig eller osäker ska man alltid ringa veterinär för rådgivning och ev tidsbokning.

En rekomendation är att inte låta den hostande hunden träffa andra hundar då det med lite otur kan vara Kennelhosta och då bör hunden hållas borta från andra hundar i ca 4 veckor efter sista dagen med hosta också för att de inte ska riskera att smitta andra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Det är inte noskvalster som Hugo fått?  Annars kan det vara vanlig förkyldning eller något grästrå eller annat som sitter o irriterar i halsen. Om det var bara en gång så är det säkerligen ingen fara, men håller han på mycket eller flera gånger per dag så hade jag ringt vetrinären om detta. Här kan du läsa om noskvalster http://www.agria.se/hund/artikel/noskvalster-hos-hund

R&Smatte
0

Shanti har haft noskvalster och det lät som om hon torrhostade och fnös samtidigt. Behöver kolla upp det i alla fall tycker jag. Noskvalster är vanligare än man tror och var och varannan hund har noskvalster trots att man inte alltid ser det.

League
0

Vissa typer av mask kan ge hosta som symptom (sök på google)

kompisens blandis hade ngt som lät som typ rök-hosta och jag sökte på nätet, hittade mask som möjlig orsak o ch avmaskade hunden = borta efter 3-4 dagar.

Hugosen
0

Tack alla för era svar.Glad

Efter jag skrev ut detta inlägget började jag studera Hugo mer och hans andning var väldigt ogämn och han var inte alls lika pigg som han brukar. Så jag ringde vår vetrinär och under samtalet så fick de höra när han hostade och de sa direkt att det var Kennelhosta. Jag ville åka in med honom så de kunde undersöka honom för jag blir super rädd när det är sjukdomar. Men de ville inte ta in honom pågrund av smittan. Rynkar på näsan Hans temp är normal men stiger den över 39 grader så kör jag in med honom på djursjukhuset.

Oh är så orolig över honom. Tur att jag är arbetslös och kan vara hemma med honom.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

AnneN
0

#6 Finns 2 artiklar om Kennelhosta här på sajten.

Artikel 1

Artikel 2

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hugosen
1

#7, tack men har läst på mig nu i min bok om hundens hälsa.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3