Hund biter katt i trädgård?!
Har sökt på nätet men inte funnit svar som jag förstår!
om jag har min hund bunden utanför mig i min trädgård och en katt självmant går fram till honom så att han biter katten vems fel och ansvar är det då?
Grann katten är dum nog att försöka hälsa på min hund när vi har honom utanför!!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon

Det är strikt djurägaransvar som gäller, så det är ditt ansvar om din hund biter grannens katt även om din hund är bunden och katten lös.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Japp, AnneN har rätt. Det är Ditt ansvar även om det är katten som kommer in i eran trädgård.
Har inte dom ett ansvar över att katten inte ska komma in i min trädgård då?
/Josefin
#3 Nja … ansvarsfrågan om katten blir biten, hamnar ändå på dig. Så är det om en människa kommer in på din tomt, går fram till din bundna hund och blir biten åxå. Ansvaret hamnar på dig.
#4 Måste kolla upp det här på riktigt ist, isf så kommer jag att ringa polis och lägga anmälan på att deras katt är i min trädgård och har pissat ner mina olackade trästolar med dynor så att det är oanvändbart =/
/Josefin
#5 Det är ofta grannosämja pga katter, men för att polisanmäla måste du ha bevis för att det är just deras katt som pinkat. Foto eller filmbevis.
#5 Gå in på länsstyrelsens sida och läs om "anmälan om bristande djurhållning" Där kan du läsa vart du ska vända dig när det gäller grannens pinkande katt.
Du har ansvaret för vad din hund gör.
En fråga TS. Är din hund katthatare eller varför kan de inte hälsa? Jag har flera katter som alltid kommer fram för hälsa på mig o hundarna ute när vi promenerar. De får jätte gärna hälsa o så, men det roliga är att 3 av 4 är inte alls hundvana. De verkar se mina som kompisar o de bor inte på samma hem. jag tycker att sånt är helt okej sen har jag vart lite försiktig då katter kan vara lite falska ibland. Men har haft katt i hela mitt liv så ser kattenskroppspråk :)
Detta med att anmäla katten kommer över o pinkar ner saker mm behövs bevis på, man kan oxå prata med grannen om att deras katt går o skvätter på dynor osv. Jag har själv lite problem med grannens alla hankatter (okastrerade) men skaffa mig en dynlåda. Och sen har jag satt ut lite annat oxå som katter i regel inte gillar.
Jag har skyddad identitet osv så har kamera som ser ut över min uteplats, där man ser boven pinka nat efter natt på stol efter stol!^
Dessutom har dom den aldrig inne utan den bor ute på heltid och sitter på deras trapp natt efter natt och skriker… =( det gör ont att se!
Jag har en omplacerings hund som har en jobbig historia så katter, hundar med kort nos, alla andra djur förutom hundar fungerar inte det tar han i en tugga. Men han anfaller inte det är bara om dom går fram till honom!
/Josefin
#9 Då ringer du länsstyrelsen eller kommunen och anmäler olägenhet av katten. Har du visat grannen filmerna?
Ts, kom samtidigt ihåg att om du har en omplacering med trasig bakgrund som har div. osäkerheter, kanske det inte är lämpligt att hålla den bunden utomhus ensam? Både för hundens skull, och andra djurs.
Du blir ersättningsskyldig, även om katten går in i gapet på hunden.
≧◔◡◔≦
#11 Den har inga osäkerheter den ogillar bara katter? det finns många hundar som inte gillar katter.
Har ringt polis och länsstyrelsen nu och eftersom att katten kommer in i min trädgråd så är det ägaren till katten som har ansvaret. Katt ägaren ska ansvara över alla handligar katten gör under utevistelse. Så länge inte min hund lämnar trädgården så ska det vara lungt!
/Josefin
Han bryr sig inte om katten om den inte går fram till honom så han lämnar iaf inte trädgården!
/Josefin