erfarenhet av utställning?
jag är utställninghandler och har väl ganska bra vana av hundutställning :) har ställt ut lite olika raser såsom leonberger, flat, labbe, staffe, saluki, blodhund m.f
dock ser det ut som du har en schäfer ? dem ställs ju lite annorlunda så det kan jag inte hjälpa dej med :D
Men det man bör tänka på är att ha med pappren på hunden, en stol kan vara bra att ha, kanske en bur till hunden, pengar och matsäck =) utställningskoppel, vanligt koppel, godis.
kommer inte på mer :P
Först går man in och möter hundarna av samma kön (hanar Vs hanar och tikar Vs tikar) Hanen och Tiken som vinner där blir BIM (Bäst i motsatt kön) och går vidare till konkurans och då möter BIM hanen BIM tiken och den som vinner där blir BIR (bäst i rasen) går vidare till BIS finalen då man möter hela gruppen =)
Kan vara olika beroende på vad det är för uställning och så :P

Om det är vanlig renrasutställning du menar så kan du läsa denna artikel jag skrivit inne på Retriever iFokus.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
nejnej! Han är blandras :) Så det är en blandras-utställning
Man inleder väl inte en utställning med att utse BIM?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#4 nä drog det ganska kort :P
först placeras de hundar som fått ett första pris i kvalité och lite sånt =)
Väldigt kort!…. Var du inte handler? 
#6 jo, behöver det betyda att jag ska orka skriva exakt allting eller ? 
TS Kolla denna artikel på Tävlingshundar iFokus.
#7 Ja, om man nu kallar sig handler ?? så bör man vara lite tydligare när man svarar den som inte har någon erfarenhet av utställningar och hur det går till på sådana.
Du får ursäkta, men då jag sysslat mycket med att ställa ut hundar så reagerade jag på svaret du gav i #1

Ber er återgå till trådens ämne!
TS undrar hur en blandrasutställning går till!
/Anne, sajtvärd
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har ställt ut Silver en gång på blandisutställning.
Man ska ha vaccinationsintyg med. Ett utställningskoppel. Det köpte jag för 70 kr.
Sen är det olika klasser beroende på hur gammal hunden är. Tikar o hanar var för sig.
Först bedömer domaren varje hund i den klassen dom går i. Då får man ett kort om man gått vidare eller inte. Sen går alla som gått vidare i klassen runt i ringen med hundarna och domaren väljer ut dom bästa tre. Den som vinner klassen går vidare till finalen där alla vinnarna i varje klass möts. Dät tog domaren ut bästa tik o bästa hane där slutligen en blev best in show. Och det blev Silver.
På blandisutställning bedöms helheten på hunden sen spelar de ingen roll om det är en renrasig eller blandis.
Hoppas du blev lite klokare annars får du fråga.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

jag undrar exakt hur det går till med blandras hundar, Min är blndis mellan collie-berner sennen, Går eller springer man runt i ringen,,ska de ställas upp på något speciellt sätt, Ska hunden gå nära eller en bit ifårn föraren, såna saker vill jag veta..

Det är både och, du går ett varv och hunden får visa upp sig gående sen kommer domaren att be att alla takten för att sen springa lätt..
en del som bedöms på blandisutställning är samspelet mellan handler/ägare och hunden.
Sen finns det olika kategorier som även publiken får vara delaktiga i utgången..
Har du fler frågor så gör du lättast i att kontakta Vivian Nilsson på Blandis
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

tack för tipsen
Jag är så sugen på att prova att ställa ut Azlan, men alla blandis utställningar är så långtbort.
Varför finns det ingen i Hälsingland nångång?
Jo, faktiskt när jag hade min förra hund Shy som var schabrador/Greyhound, då var det en blandis utställning i Bollnäs (i samband med hundens dag tror jag det var).
Han fick ganska bra kritik.
Det var väl nångång i början på -90 talet, men sen har jag inte sett nån mer.
#1 Vaccinationsintyg ska man väl ha med…? Inte bara "papper på hunden" (= registreringspapper?)… Är det inte väldit bra att ha gott om hundbajspåsar med också…?
Är det krav på att de ska vara avmaskade innan? När ska hunden senast vara vaccinerad?
Är det tillåtet med pälsglans och liknade?