Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 3717 ggr
[apprecier]
0

Så förbannad och trött.

Tog med min hundar till hundgården idag och då dök det upp 4 killar med 3 amstaffar. Jag sade nej till de skulle få komma in, tror ni att de lyssnade? nope. De gick rakt in och bara släppte.

Azlan som fortfarande tränas för att kunna möta andra hundar blev såklart rädd, de jagade honom + högg i honom. Jag sprang och försökte få tag i Azlan, min sambo lyckades till sist. Då hade de skrämt skiten ur honom så att han skakade och dreglade osv.

Blir så ***** förbannad över att de hade nada respekt, de kunde väntat tills vi gått ut. De kan inte ens ha såna hundar om de inte kan uppfostra de.. ÅH ***** idioter. Förlåt för ordspråket men är så ***** arg att allt blir förstört och tur så kom Azlan undan de så han fick inte skador..

Hugosen
1

Tråkigt att det blev så. Men "såna hundar", det kvittar vad det är för hund har inget med rasen att göra man ska ändå ha pli på hunden.

Hur är det med Azlan nu efter detta? Tänkte om han är ännu räddare för andra hundar?

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

[apprecier]
0

#1 - Självklart spelar rasen ingen roll. Felet ligger hos killarna som äger dessa hundar. Jag vet inte för han har inte mött annan hund förutom hans egen lillebror som vi har också här. Vi får se hur det går sen när man är ute med honom igen.. :/

Fridaaaa
0

Så himla tråkigt när folk inte kan visa respekt! Det kunde ju slutat riktigt illa :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
1

Tänk på språket, det är mot våra Skrivregler att skriva svordomar och annat ovårdat språk, det gäller oavsett hur upprörd man än må vara.

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Madlene]
6

Inget illa menat, men en rastgård är till för alla. Du bestämmer väl inte vem som får komma in eller inte? Passar det inte får man ta sina hundar och gå (?)

Men självklart måste man ha respekt. Kan tänka mig att dom tre killarna "sket" i vilket. Finns många som struntar i att uppfostra sina hundar, Då de är till för att vara tuff.

Fridaaaa
2

#5 Hur lätt är det att hinna koppla sin hund och gå ut när dem bara går raka vägen in och släpper?

[Madlene]
2

#6 Men om vi säger såhär då, Om TS ska ha sin hund i en rastgård, så får man faktiskt räkna med att det kan komma folk som man inte vill ha med att göra samt folk vars hundar man inte vill att sin egen hund ska leka med.

Om TS hann säga nej till de skulle få komma in, Så hade TS kunnat kalla in sin hund och gå därifrån. Eller TS kanske hade lika mycket pli på sin hund som killarna hade (?)

Ur mitt perspektiv: Tränar man en hund för att möta andra hundar, så är inte en hundrastgård det perfekta valet, då vem som helst kan komma.

Fridaaaa
1

#7 Men då ska folk respektera och vänta dem få minutrarna det tar att koppla sin hund och gå ut.

[Madlene]
0

#8 Absolut! Men som jag uppfattat det, Så har TS sagt nej till att dom får komma in, Har dom då frågat henne om dom får komma? eller har TS sett dom från avstånd (och kunnat koppla sin egen hund) och gått till öppningen och sagt ni får inte komma in? ..

Frida B
1

det är faktiskt "lag" på att man ska fråga innan man går in..

usch sånna människor ska inte gå in i rastgårdar över huvud taget, dom har inget hundvett alls…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
3

#9 Jag tolkade det som att TS sa nej till att dem fick komma in så att hon kunde koppla sin hund och sedan kunna gå ut innan dem fick gå in. Och som hundägare ska man respektera sånt

[Madlene]
1

#10 Absolut där med, MEN lagen säger också att ingen har ensamrätt i en hundrastgård utan flera hundar ska kunna vistas där samtidigt. Om din hund har svårt att umgås med andra hundar bör du vara extra lyhörd när andra hundar och deras ägare kommer till hundrastgården.

Flört

Så att TS sa Nej ni får inte komma in, Är fel, det får hon inte säga. Och om hennes hund har svårt för andra hundar, så gör hon fel genom att träna sin hund där. Väldigt dumt enligt mig, träna hemma istället.

#11 Det håller jag med om, respekt måste visas överallt.

[Madlene]
0

Och om jag läser igenom tråden igen, så i inlägg #2 så har TS hund bara träffat EN hund. någonsin (?)

Arrowhead
0

#12 som jag fattade det så var ju ts hund rädd och de andra hundarna hoppade på honom. Inte att ts hund hade problem med andra, de e killarnas fel alltihop. Man måste fråga om det är okej att gå in ifall det redan är någon där, det är rent folkvett.

[Madlene]
2

#14 Ok, tycker du det är så värst smart att gå till en hundrastgård om man har en hundrädd hund?

Om man har en hund som tränas att träffa andra hundar, så har man inget att göra i en hundrastgård. Träna kan man göra hemma.

Och fortfarande, Det finns ingen ensamrätt i en hundrastgård. Jag kan inte gå till en hundrastgård och tro att jag äger den. Säga nej till folk som kommer för att dom har "fel" hund, eller för att min hund inte tycker om små eller stora hundar. Så fungerar det inte.

[Forest]
0

vanligt sunt förnuft ska man ha som hundägare, förnuftet är att kolla med OM det är andra hundar inne o samtala med ägaren om det går bra anser jag. Om inte tar så hoppas jag att den som är där inne kopplar sin hund o går för där anser jag inte man kan säga jag var här först ge mig **minuter.  Jag har aldrig vart i hundgård jag anser att jag hör mer o mer strul vid dessa hundgårdar oxå. Väldigt trist detta, jag skulle som sagt var strunta i hundgården ett bra tag framöver :P

[Madlene]
0

#16 Håller med dig! Men man kan inte säga: Nej, ni får inte komma in.

[Forest]
0

17 ne det kan man inte men jag anser att grabbarna skulle iaf ge TS en chans att koppla sina små hundar o gå ut. 

Jag har hört att flera bloggar lite om hundgårdar o lite mer bokar vissa tider, det kan vara för träning eller lekar :) Det hade vart skönt om alla kommer bra överens o tar väl hand om sina hundrastgårdar för det tjänar alla på i längden iaf.  Värsta chansen att träna hundmöten o den biten, eller annan träning. Får hoppas att fler o fler bloggar lite hundrastgård där alla sammlas lite som på fb har jag förmig flera rastgårdar är aktiva i. Även där kan man se lite varnings saker som kanske har skett vid rastgården (krossat glas osv)

[Madlene]
2

#18 Jaja, Men vad jag tror så har TS inte tänkt på att koppla sin hund när killarna kom, utan endast tänkt att dom killarna får inte släppa sina hundar.

Jag tycker iallafall det inte är den bästa platsen att träna hundmöten, tycker inte överhuvudtaget man ska ha hunden LÖS om man tränar hundmöten. De bevisar bara att din hund inte är van vid andra hundar. stor som liten hund, träna den i koppel när det kommer till hundmöten & inte i en hundrastgård då vilken hund som helst kan dyka upp.

[Forest]
0

19 ne det var itne så jag menar med träna hundmöten haha :) jag menar bra ställe att träffas på och träna på med kopplade hundar :D

[apprecier]
0

#19 - Jag gillar inte din ton. Klart om min hund är så vettskrämd för andra hundar då hade jag naturligtvis inte hängt där överhuvudtaget. Azlan kan vara bland andra hundar om man låter de mötas försiktigt.

Killarna kunde ha väntat 1-2 min då hade jag kopplat både mina hundar (ena är bara 10 veckor gammal) och gått ut, för de ÄR redan kända sen tillbaka att deras hundar attackerar. Därav jag sagt nej att de ska komma in, men de gjorde det ändå för att de vill se min hund bli attackerad.

Klart man kan inte äga hundgården hursomhelst. MEN man ska alltid fråga innan för att en del kan inte vara med alla hundar. Var min hund var? i skogen. Jag hann aldrig ropa på honom innan de hade hunnit fram.

Så i det hela har de gjort fel, för att de vill se något ska hända helt enkelt.

[Madlene]
1

#21 Men du bestämmer fortfarande inte över hundrastgården, passar det inte.. så går man. Tränar du din hund inför hundmöten, så är inte en hundrastgård ett bra ställe.

Och jag har inte undrat vart din hund var. fullständigt ointressant faktiskt.

[apprecier]
2

#22 Nope, jag hade tänkt gå. Gjorde det också direkt efteråt när jag fick tag i Azlan. Jag skulle aldrig aldrig gå rakt in i hundgården om det fanns andra hundar där före utan fått tillstånd först. Så resonerar folk här omkring. Förutom killarna.. Därav mitt reaktion!

[Madlene]
0

#23 Killarna gjorde såklart fel, helt klart.. Men en fråga, när du fick tag i din lille, vad gjorde killarna eller deras hundar då?

[apprecier]
0

#24 De stod och glodde, skrattade. Hundarna följde efter oss. Ena tog tag i sin hund till sist och tog ner den till marken och drog i hundens öron, sparkade hundens bakben. Sådana fruktansvärda saker.

[Madlene]
0

#25 Du skulle sparkat hundarna :)

Och att den ena "tog" ner hunden på marken är inget ovanligt, gör vi med. Inget fruktansvärt.

[apprecier]
1

#26 Kanske det är normalt att ta ner hunden för er men, jag tycker att det är inte okej då han drog i hundens öron och sparkade den.

[Madlene]
0

#27 Med små eller stora hundar som är trotsiga eller inte lyssnar så bra så är de bra att "få ner de på jorden" igen genom att lägga hunden på sidan, det är också ett sätt att få hunden lugn te.x utomhus. Funkar jätte bra.

Men inte att sparka hunden, det är bara elakt Förvånad

Maja2
5

#28 Hundar är inte trotsiga, och lyssnar de inte bra måste man träna mer. Att lägga ner hundar är aldrig en bra metod.

Ts Jag tycker att det är värre att killarna misshandlade sin hund, än att de traskade in i rastgården utan din tillåtelse.

[Madlene]
0

#29 Vissa hundar är visst trotsiga & det är en bra metod, tro mig.

Varför tror du han här lägger ner sina hundar på sidan? Jo, för att så gör en flockledaren, Genom att göra såhär så får du en undergiven hund. Som går att träna mycket lättare, och blir mycket mer lyhörd. Men det är klart inte alla vet det här, då vissa ser de som att vara "taskig" mot sin hund. Flört

http://www.youtube.com/watch?v=qFP28ANXLLA

Maja2
3

#30 Det är en felaktig myt att en flockledare ska  lägga ner sin hund. Det är en missuppfattning att man ska TVINGA fram undergivenhet,  då har man kommunikationsproblem med sin hund anser jag.

JAg tror att de flesta här, vet att det är en dålig metod för att få en bra relation med sin hund.

Men nu hamnar vi ot, sorry för det ts.

[Madlene]
1

#31 Och det är upp till dig att avgöra att de är en myt och en missuppfattning eller? Jaha.

Tro det eller ej, vissa hundar visar inte undergivenhet förrens du visat dom. Och det handlar inte om att få en bättre relation, Tror det flesta ägarna HÄR har en bra relation till sin hund, men ibland händer det att hunden inte lyder, hunden springer iväg, hunden försöker klättra upp i rankning, då krävs det lite hårdare tag och visa vem som SKA vara undergiven för vem.

kolla på videon jag länka dig och lär.

Maja2
0

#32 Skriv pm fortsättningsvis om du vill diskutera det.

[Madlene]
0

#33 Dsm. Enligt mig finns det inget att diskutera, Så de är bara ifall du har något att säga.

vallhund
4

# 30

Hundar har inte den kognitiva hjärnkapaciteten att kunna trotsa, lika lite som de kan skämmas. det är vi som sätter mänskliga epitet på det beteendet som de uppvisar.

O nej, flockledaren lägger inte ner andra hundar. vill du ha en undergiven hund så varsågod, själv föredrar jag hundar som inte är zoombies. jag vill ha hundar som gillar att vara med mig o som samarbetar med mig.

Lite lästips:

http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap http://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201205/is-punishment-effective-way-change-the-behavior-dogs

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Madlene]
0

#35 Yes, men fortfarande, visar dom ett beteende som är trotsig-liknande, så kallar vi det trotsig.

En människa, som är flockledare, lägger ner sin hund. Inte hund vs hund (om du läser igen så ser du att jag inte nämnt hund vs hund)

Vem i hela fridens namn har pratat om att inte ha en hund som samarbetar?

ta t.ex vår hund, hur samarbetsvillig som helt. men också HUR LYDIG som helst, Undergiven betyder inte att hunden blir skygg eller tillbaka dragen på något sätt eller att den slutar samarbeta.

jag behöver inte massa sidor du googlat, jag kan googla med och hitta sidor som stödjer mitt perspektiv. Så hemsidorna du länkat åker bort.

[Madlene]
0

Det folk kan lära sig av sina hundar, ÄR att om din hund får en tillsägelse från en annan hund, vad gör din hund då? Oftas lägger hunden sig ned. Det är dominans & ett beteende människan försöker härma, därav lägga hunden på sidan (utan att använda ord)

vallhund
5

Det är inte sidor jag googlat, det är sidor om hundar o hundars beteenden skrivna av etologer o forskare, men men, du vet väl bäst.

[Madlene]
1

#38 Så du har inte googlat upp de sidorna för att hitta de?

Men du, jag kan inte bry mig mindre om vad forskare säger, tror du på allt dom säger eller kommer fram till? vem säger att forskare har hundvana och rätt i det de säger? säger forskarna att alla hundar ska avlivas eller kommer på någon annan idiotisk ide, lyssnar och tror du på de då?

Jag kör på det sättet som funkar med min hund. Utan forskares synpunkter. Vissa kör kanske med att "fya" sin hund. Eller vissa tror att sålänge hunden sitter ner så är den lugn. Allt är upp till var och en.

Enligt mig så ska man inte dalta med hunden för mycket (träna träna träna felbeteende) det ska räcka med ett NEJ och hunden ska förstå,

det här med att lägga hunden på sidan, fungerar nästan alltid.

http://www.youtube.com/watch?v=nw3q3FIv4SU

[Madlene]
0

Och nej, jag vet inte bäst, men jag vet vad som funkar bäst för min hund..

[Forest]
2

21 tycker det var väldigt trist att de faktist inte kunde vänta iaf tills du fick dina hundar kopplade. Du har ju en sån liten ny valp oxå det är mycket att tänka på, jag skulle aldrig tillåta större burdusiga hundar leka med mina hundar just pga skaorisken. Så jag förstår oxå din unghund vart rädd när så mycket större hundar kommer rusande mot han. Ursh stackars liten. Rynkar på näsan

Mischa
1

#1 Det hör till normalt hyfs att man respekterar andras önskningar och visar hänsyn och det är då märkligt vilken bristvara det verkar vara.

Grabbarna var uppenbarligen av en annan åsikt, även om alla har rätt till rastården så är det ju rent utsagt dumdristigt att propsa så på sin "rätt" till hagen att man riskerar slagsmål och inte kan vänta bara några minuter.

Nästa gång du är i rastgården själv så knyt ett koppel runt grinden så tar det iaf lite tid för folk att bryta sig in.

≧◔◡◔≦

[Ronon-m]
1

TS, visst, killarna hade kunnat vänta, men alla har rätt att gå in där. Sen är det dåligt av dom att inte ta in sina hundar om dom började leka med din hund och din hund blev rädd, det tycker jag också! Nästa gång kanske du kan säga till killarna att din hund är rädd och att du vill koppla den först? :)

#35 Måste bara säga en sak. Jag tycker också att lägga hunden på sidan är en bra sak att göra ibland. Jag VILL ha en undergiven hund, ingen dominant hund. En undergiven hund är ingen rädd och olycklig hund? De mår bra av att få vara undergivna, de slipper ta ansvar och kan bara glida med. Samtidigt så om jag väljer att busa eller liva upp det, ja då gör mina hundar det också, men under kontroll. Det är NATURLIGT för en hund att vara undergiven, de blir inte zombies för det! Tycker du att alla vargar och vilda hundar som är undergivna sin ledare, är zombies?

Mina hundar har en jäkla personlighet även om de är undergivna mot mig och lägger sig ner för mig om jag skulle gå emot dom och visa med hela min gång att de gjort nått fel! Flört

Kalli
6

#43: Och vissa vill inte ha en underdånig hund utan en hund utan ett sammarbete där hunden tycker att det är roligt att jobba med husse/matte, för att de tjänar på det och inte för att annars blir de nertryckta på marken.

Ska man sedan jämföra hundar med vargar bör man faktiskt sätta sig in i den moderna forskningen som finns dels om vargar och deras flocksystem samt de stora skillnander dagens hundar utvisar mot vilda vargar. Förvildade hundar uppvisar inte de flockbeteende vilda vargar har utan de lever i löst sammansatta grupper, utan tydliga ledare och alla får föröka sig för att nämna några exempel.

I övrigt, enligt vad du skrivit om din ena hund tidigare, så mår han ju tydligen inte helt bra trots alla nerläggningar. Kanske dags att ge en annan sorts träning en chans så han får en möjlighet att bli en tryggare individ.

[Madlene]
2

#44 Men skojar du eller? bara för man visar vem som bestämmer betyder det inte att man inte samarbetar med hunden, Att lägga hunden på sidan innebär inte att man gör det under träning gång på gång. Utan man gör det när hunden gör extremt fel eller är extremt upphetsad och inte lyssnar.

Du vet inte vad du pratar om, Du verkar tro att våra hundar har jätte tråkigt och inte får den mentala stimulansen de behöver? För det får de. Så yttra dig inte om att våra hundar inte tycker det är roligt att jobba med oss.

[Ronon-m]
1

#44 Mina hundar ÄLSKAR att arbeta med mig. Och min ena hund, som har ett nedärvt problem (osäkerhet och aggression), är bättre nu än vad han någonsin varit! Han har börjat hälsa på alla olika människor, män som kvinnor. Jag går med honom lös förbi vad som helst, och han är LYCKLIG och lugn. Han leker, äter och mår riktgit riktigt bra. Och detta är efter att jag blev en tydligare ledare och fick honom att lyssna på mig. Jag har inte behövt lägga ner honom, ibland kan jag göra det bara för att lägga honom på rygg och klia honom på magen. Typ samma sak. Detta är det ända som fungerar på honom. Tro mig, jag har varit hos många olika instruktörer, ingenting av deras olika metoder har fungerat, och de har alla sagt att han ska avlivas eller att han aldrig kommer bli bra. Men nu när jag har blivit en tydlig ledare, som ibland lägger ner honom och får honom att lyssna istället för att ta saken i egna händer, så är han nu nästan en exemplarisk hund för mig. Nästan alla problem är borta, så jag kommer aldrig ändra metod när jag märker att det är detta som hundarna behöver.

[Madlene]
2

#46 Samma här, vår hund vet nog inget bättre än när vi går ut och väl ska träna något.

Och det där med att lägga hunden ner, och ligga kvar, är svårt för vissa hundar då de blir underlägsna genom att ligga ner på sidan. Vissa hundar liggre inte ens kvar då de inte är trygga. Men är man en trygg förare så litar hunden på dig :)

Perfekt enligt mig :)

vallhund
0

# 43

Dags att läsa på lite om hundars beteende utifrån moderna rön? Dominans existerar inte mellan olika arter o hundar försöker inte klättra i rang gentemot människor. Dominans existerar dessutom bara i etablerade flockar/grupper.

http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap http://www.dogma.nu/artiklar/myter-och-fakta-om-hundars-och-vargars-beteende

KnappLån

I de samhällen jag bott som haft almänna hundrastgårdar så har man frågat om det är OK att gå in innan man själv går in, är det inte OK så frågar man hur länge de tänker vara kvar o tar en sväng innan man kommer tillbaka. Den som är i rastgården sölar inte kvar om det är andra som vill in. Inhägnade rastgårdar är enda ställena där löptikar kan härja fritt o då vill man inte ha in pillska hanhundar.

[Madlene]
3

#48 Nej nu skojar du va? Hund/hundar som bor med människor, blir en flock. Det måste du väl ändå veta Förvånad Finns alltid någon enstaka som kommer försöka klättra upp för att försöka bli ledare.

[Madlene]
2

http://www.glanna.se/Hundsidan/hundar_ledare.html

"Du ska också som flockledare kunna skapa trygghet runt din hund. Det innebär att våld och hårda ord inte hör ihop med     ledarskap. En färsk undersökning gjord vid University of Pennsylvania (If you're aggressive, your dog will be too, says veterinary     study, febr. 2009) visar att de hundar som uppfostrats med våld, hårda ord och psykisk manipulation svarar med ett aggressivt beteende     till skillnad mot de som uppfostrats med positiv förstärkning."

http://hundbiten.eu/omdinhund.php

http://www.hundlogik.se/page1.html

http://www.herdehund.se/traning/mainFrame2.htm

Man kan ha ett bra förhållande till sin hund genom att den hela tiden måste be
om lov för att få göra saker. På så sätt kan du befästa din roll som pålitlig
och trygg flockledare. Hunden litar på dig och dina beslut. Kontaktövningar
fungerar som så att hunden tar kontakt med dig genom att titta dig i ögonen. På
så sätt frågar den om lov att få göra det den vill, vilket är situationsbundet

[Madlene]
2

http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap

"Om man vill bli flockledare måste man istället visa andra att man är kompetent, trygg och ganska självsäker."

Ifrån din egen källa.

Maja2
3

#51 Fast … kompetent, trygg och självsäker … är LÅNGT ifrån att tvinga sin hund till underkastelse

[Madlene]
0

#52 okej?

[Madlene]
1

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/american-staffordshire-terrier/

"Rasen passar ofta bäst hos en hundkunnig person. Den kräver en fast och konsekvent uppfostran."

Nu menar jag inte att man ska välta omkull hunden som jag syftade på däruppe. Men de krävs verklligen en fast hand med konsekvent uppfostran. Sen kör jag inte som alla andra gör, med godis. det blir för mycket lek med hunden då och för mycket daltande, enligt min åsikt.

http://www.amstaffklubben.se/

"Man ska vara medveten om det är en ras som fordrar en del av sin ägare. Den kräver en ägare med fast hand. Du bör som person vara säker och beslutsam i ditt handlande, konsekvent och rättvis i din uppfostran. Precis som alla hundar utvecklas rasen efter socialisering, träning och uppfostran. Man bör ha en del hundvana när man köper en Amstaff och det är viktigt att man sätter sig in i rasens egenskaper, har ett stort intresse och gott om tid."

Maja2
2

#54 Att jobba med belöning innebär att HUNDEN ska se det som belöning… dvs det behöver inte alltid handla om godis, det handlar om hundens reaktion på vad man erbjuder som belöning.

Konsekvent uppfostran betyder att jag inte ändrar kriterierna, dvs att ena gången när jag säger sitt, så menar jag sitt tills jag säger annat, men nästa gång jag säger sitt, så får du kliva upp när du vill.

vallhund
3

# 49

Nej jag skojar inte, du kanske gör det?

# 50

Uppfostrar man sin hund med hårda korrigeringar, eventuellt våld så kan hunden svara upp, även om du bara lägger den ner, handlar om hundens mentala konstitution, du vill nog inte ha en rottis eller schäfer som svara upp mot dig, inte ens en amstaff, o andra sidan svarar amstaffs sällan upp mor sin förare, det är de för veka för.

Att be om lov innan man gör saker är bara trams o förstärker inget sk ledarskap. det som en del benämner ledarskap förtjänar man, det är inget som kan tränas in. Att inte springa ut först handlar om lydnad o kan praktiseras för hundens o omgivningens säkerhet. Att inte äta innan de får varsågod gör utfodrinr lugnare, speciellt om man har fler än en hund. En BC som ber om lov innan den tar sig an rymmande djur är en oduglig vallhund.

Vi får nog vara överens om att vi inte är överens.

gulzebra
1

Ska inte lägga mig i men jag ramlade över tråden och måste bara påpeka att inlägg #39 är lite kul. Har du öht kollat på videon du länkar till?
*lämnar tråden igen*

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Madlene]
0

#57, Ja, vadådå?

gulzebra
1

#58: Videon säger ju helt emot dig :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Madlene]
0

#59 Nu hänger jag inte med, hur säger den emot mig?

[Madlene]
1

#59 allt det du nämnde nu, att vänta på ett varsegod, att inte gå före osv. är ledarskap. Och för att var en ledare, måste hunden vara undergiven mot dig.

Men jag håller med, vi får vara överens om att vi inte är överens Glad

gulzebra
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#60: Citerat från videoinfot: "Debunk the myth of the alpha roll. Wolves don't really do that to one another."

Citerat ur videon: "Wolves don't throw each other around on the ground. A submissive wolf may roll over in deference to a more confident wolf. "Alpha rolling" a wolf or a dog is likely to create an aggressive response from the animal and should not be used in teaching or training."

Det brukar inte skada att kolla på en video innan man använder den som argument Oskyldig

[Madlene]
0

#62, Men du.. jag slänger inte heller min hund i marken om du trodde det.

Det är det här folk är ute efter: A submissive wolf may roll over in deference to a more confident wolf.

Som du ser på videon så lägger sig den ena ner framför den andra, de är undergivenhet.

gulzebra
2

#63: Ja jag kanske ser jättefel, men jag ser en varg som lägger sig självmant utan att bli nerlagd av en annan varg. Och jag ser texten - ""Alpha rolling" a wolf or a dog is likely to create an aggressive response from the animal and should not be used in teaching or training." vilket helt säger emot det du säger ang att lägga ner hunden.

Jag säger inte att det är fel att lägga ner en hund - jag är inte insatt, jag är inte hundmänniska, har inga planer på att bli det och har således inga planer på att lägga mig i den diskussionen heller - det jag säger är att du länkar till en video som säger emot dig själv.

[Madlene]
0

#64 en fråga lite snabbt, vad tror du händer om vargen inte lägger sig ner?

Då hade h*n fått en tillsägelse, sen får du tolka tillsägelsen hur du vill.

LeS-
4

#65 Tänkte också på att videon säger emot det du säger om att alfarulla hundar. Du säger att man bör göra det, videon säger att man inte bör. Och varför vill folk ens jämföra hundar och vargar hela tiden. Vi vet ju att hundar har en helt annan mer "modernt" tänkande jämför med de primitivt tänkade vargarna. Hundar är avlade för att att kunna sammarbeta med människor och har således kommit väldigt långt ifrån vargen och deras sätt att hantera olia situationer.

gulzebra
3

#65: Ställer sig vargen och trycker ner den andra vargen i backen då? Är en hund en varg?

Än en gång, din källa säger klart och tydligt ""Alpha rolling" a wolf or a dog is likely to create an aggressive response from the animal and should not be used in teaching or training." Notera det fetstilta, det är där poängen ligger.

Nu är ju inte jag hundmänniska, så jag ska inte uttala mig på den fronten. Men jag är råttmänniska och kan dra en paralell här. Dominanta råttor trycker ner andra råttor för att visa just sin dominans över den andra råttan. Vi råttägare gjorde samma sak förr, om en råtta gjorde något fel åkte den runt på rygg. På senare år har vi däremot fattat att det inte är en så bra idé att härma vilda råttors beteende alla gånger - tvärtom är det provocerande och de dominanta råttorna, som oftast åkte på rygg, blev snarare provocerade av det.

Vidare är det en brutal skillnad mellan tamråttor och vilda brunråttor som tamråttor härstammar från till följd av en drygt 200 år lång avel. Det är inte brunråttor vi har i burarna, det är tamråttor. Hundar har mig veterligen avlats på enormt mycket längre än tamråttor och då gått enormt mycket längre från vargen än tamråttor har från brunråttor. Är det inte så pass långt att hunden och vargen inte ens är samma art längre utan hunden en underart till vargen? Att då behandla en hund som en varg låter för mig som om man skulle behandla en zebra som en häst.

[Madlene]
0

Sorry girls, orkar inte läsa mer. Ni har säkert rätt i det ni skriver, Ha de! Kyss