Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1346 ggr
R&Smatte
0

Kan en hund förändras?

När vi övertog Ronja kunde hon sitta fint. Det var allt hon kunde i lydnads väg. Hon kunde ingenting och jag märkte ganska snabbt att hon var full av energi som förra hemmet eg. skulle ha lagt på träning. Tycker så synd om hundar med så hög energi som inte får göra något och bara "får vara" och inte hjärngympa nåt.

Enligt förra hemmet var hon raket/skott rädd och var rädd om sina tassar.

Jag kan upplysa om att vi överlevt både majbrasa och åska efter hon kommit och hon har inte brytt sig ett dugg. Samma sak med tassarna. Hon blir normalt gnällig när man klipper klorna, men det är inget panikartat alls över henne när vi hanterar tassarna.

Antingen var förra hemmet väldigt okunniga eller så har det helt enkelt blivit en bättre Ronja av henne här hemma.

Så kan en hund visa ett beteende hos en familj men ett annat i ny familj?

PiganX
0

#0 Det kan ju möjligtvis bero på en så "simpel" sak som hur energin i rummet var just då hon t.ex skulle få klorna klippta. De kanske hetsade upp stämningen eller var nervösa för hur hon skulle reagera. Samma med brasor och raketer, kan vara så att hon bara reagerat starkt på deras sinnesstämningar. Bara en tanke..

R&Smatte
0

#1 Ja så kan det ju vara. Men då får jag vara extra glad i att hon fungerar bättre med oss. Kyss

PiganX
0

#2 Absolut! Glad

Maja2
0

Javisst kan en hund ha ett annat beteende i ett nytt hem, det är inget ovanligt. Ofta är det bristande kommunikation som ställer till problem, och kommer hunden till ett hem där man kan kommunicera så att hunden förstår, så ändras deras beteende åxå.  Just det här med skotträdsla har jag dock aldrig hört någon tidigare berätta att det försvunnit vid flytt

Fridaaaa
0

Kan ju vara förra ägarna som inte kunde läsa henne och gav fel "energi" till henne:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

R&Smatte
0

#4 Då är jag bra för henne med andra ordGlad. Och dom måste antagligen överfört sin oro till hunden när det varit raket dags.

R&Smatte
0

#5 Så kan det vara. Jag är bara glad att hon är så duktig hos mig.

Maja2
0

#6 Ja, ni har nog en fungerande kommunikation :)

Fridaaaa
0

#7 Ja skönt det :)

Kan ge ett exempel. min farmors cairnterrier börjar skälla fort det åskar eller smälls med raketer. En gång passade jag & min pojkvän honom i farmors hus. Började åska mitt i natten. Inte ett ljud han sa :) Så där är det farmor som ger fel energi ochvippar till honom :)

[Shettisar]
0

Men det är skillnad på åska och skott. Hade en njuffe hane som skulle vara skotträdd. Han fick sådan panik vid gevärs skott så han hade flugit genom fönstrena här om ingen varit hemma.Men brasor och åska bekom honom inte..Men jag vet ju varför han reagerade som han gjorde vill bara säg att det är skillnad på smäll och smäll.

Fridaaaa
0

#10 Skrev det som exempel att hundar kan ändras beroende på vem som är hemma eller vem den är hos, om det är mej du menar.
Han skäller som en galning när det åskar när farmor är hemma men inte när jag passar han.

MaaariaS
0

#10 Exakt här hemma åska gå bra, men inte skott och fyrverkerier.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Shettisar]
0

#11 Inte riktat till någon utan en ren upplysning.