Avel blandras kille?
Hej! Min lilla kille Milow är nu ett år och fem månader, och han har börjat jucka på mina prydnadskuddar här hemma. Vi rådfrågade vår veterinär vad jag skulle göra, för jag vill inte kastrera honom. Hon sa då att det hjälper om han får para sig, men hur ska man gå till väga för att hitta en bra tik till detta, och vilken ras skulle passa?
Han är 50% dvärgpudel, 25% chihuahua, 25% yorkshireterrier.
Jag har aldrig avlat förut eller något sådant så vet inte riktigt hur man ska hitta en bra partner i första hand.
Tack på förhand :)
Lät som ett korkat råd av veterinären.
Skulle bli vansinningt många Valpar i världen om alla hanhundar skulle få para sig en gång när de blir könsmogna. Dessutom hjälper det nog bara för stunden.
Vi hade en översexuell labradorhane förr, och han fick hormonsprutor (nåt slags kemisk kastrering) två ggr per år, och blev som folk av det.
Om du ändå vill avla så kan du ju efterlysa en tik på blocket. Pudelkorsningar verkar vara relativt populära, så en pudeltik, eller mix kanske finns tillgänglig nånstans.
Tänk på att hundarna ska vara friska, och fria från ärftliga sjukdomar.
Vet du något om din hunds föräldrar och syskon beträffande det?
Är det bara det att knipsa kulorna du inte vill, eller är det all form av kastrering? Tänkte att chipkastrering ju finns som alternativ. Att ta en valpkull enbart för att hoppas bli av med ett oönskat beteende, låter i mina öron oerhört dumt.
Försök få honom att förstå att ett sådant beteende inte är OK, alternativt som sagt chipkastrering. Det är mitt råd i alla fall.

Låter som en veterinär som tyvärr inte vet speciellt mycket om hundars beteenden
Att låta hunden para sig kommer absolut inte att hjälpa, risken är snarare att det gör saken värre.
Juckande är oftast ett överslagsbeteenden som kommer pga stress hoss hunden. Stress kan bero på många olika orsaker, allt från förändringar i omgivningen till att hunden är över eller understimulerad.
Så min undran är har det senaste tiden i samband med att juckandet började varit några förändringar i hundens omgivning?
Vad får hunden för fysisk & mental aktivering, hur mycket och hur ofta?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tycker du fått bra svar. Sen hade jag någ funderat på hur bra din vetrinär ang råd på just hundens betende, för det där stämmer inte alls.
Oj vilket korkat råd den veterinären gav dig. Mina föräldrars hane (nu kastrerad) juckade mot alla sorters föremål,när veterinär tillfrågades så sa dom att det oftast (inte alltid) beror på ofog eller dominant beteende.De kastrerade honom då han inte skulle användas till avel (blandras) så nu har han helt slutat med detta ofog. För jag tror mer på könsmognad/översexuell eller dominans.Tillsägning är väl det enda som "hjälper" om ni inte vill kastrera.
Tips nummer 1: Byt veterinär! En vet. som uttalar sig sådär skulle åtminstone JAG inte ha nåt förtroende för.
Som övriga säger: Juckandet på kuddar, leksaker, andra hundar, är ofta en överslagshandling och har inte så mycket med själva parandet att göra överhuvudtaget. NÄr hunden juckar mot kuddarna, ta bort kuddar och se till att hunden får det lugnare runtom sig.
6 håller med dig ser inte någon "dominans" eller parning med jucka på kudde/saker. Själv hade jag någ funderat på vad det finns för mer vetrinären runt om oss o kollat in ny vetrinär. Jag anser inte vetrinärer ska veta allt om djurens betende men att parning skulle lösa detta är ju så fel sagt av vetrinären.
Det där var ett riktigt korkat svar av din veterinär tycker jag. Visst skulle hans sug efter honor lugna sig för stunden men det löser ju knappast "problemet". Med största sannolikhet skulle han behöva para med jämna mellanrum för att få utlopp för sin sexuella drift. Har ni någon löpande honor i närheten? Jag tycker snarare att det låter som att han har någon sorts dominansbehov och utövar det på era kuddar.
#3 Det där har inte jag tänkt på. Nu lärde man sig något nytt :)

Bidra inte till flera bland/blandisar som säljs billigt på Blocket. Kastrera hunden.
>>>Malum domesticum<<<
11, vad härligt o höra. Jag skulle någ oxå träna in oxå att han kopplar av bra hemma träna in off-knappen väl det tror jag ni skulle ha oxå nytta av. Rolig gren ni valt där kommer han verkligen få in mycket, både kontakt,lydnad och bli av med energi.