Beteende vid tuggben och mat
Det är så kul att se hur mina tjejer verkar samsas om det mesta. Numera kan dom ligga i samma bädd och äta på varsitt ben. Ibland om benet är för gott (som tjurmuskel eller hjortben) så ligger dom för sig.
Sen finns det dom gånger som Shanti exempelvis fått tag i nåt extra gott att gnaga på och Ronja med vill ha det. Då står Ronja och gnäller på Shanti samtidigt som Shanti morrar. Någon enstaka gång har Ronja lyckats ta ifrån Shanti det hon tuggat på. Det får dom lösa själva.
Däremot gillar jag inte att Ronja som är ett matvrak sitter och tigger mat av Shanti som redan äter dåligt. Hon gnäller och tränger sig inpå. En gång hörde jag hur dom "rök ihop" och när jag kom ut i köket så satt Ronja och åt Shantis mat- Så numera äter dom i skilda rum och jag föser bort Ronja om hon kommer och vill ta Shantis mat. Där går min gräns och där får jag lägga mig i.
Har ni haft sådant beteende på era hundar? Nyfiken på om det brukar vara så här.
Detta med tigga mat av den andre hunden är rätt så typist unghundar iaf så har det vart först med Enja (mot chanel)o sen med Donna(mot Enja). Jag har valt att ge dom var för sig i varsitt rum inte för att Enja skulle låta Donna äta hennes mat utan att det blir distraherande. och Enja är som shanti äter dåligt. Så den matstunden vill jag att de kan äta i fred utan ha en "jobbig" hund som sitter o tigger. Detta med gnällandet för få något är smart grejj, menar de är en finne i röven :P Den hunden i ditt fal Shanti som har gottis o kommer tillslut försvara gottiset o då har Ronja chansen att ta gottisen. Så gör Donna men jag säger ifrån detta pga et kan bli livat i luckan annars tror jag.

Ja den äldre hunden åt gärna valpens mat men har nu fattat att han itne ska göra det. När de fick köttputs sa valpen kraftfullt ifrån själv.
Jag brukar stå bredvid tills de har ätit färdigt, valpen äter långsammare, och den äldre hunden står och stirrar på valpens mat och sen sneglar han på mig om jag står kvar där och sen suckar han.
Det ser så roligt ut för han vänder inte på huvudet utan det är bara ögonen som rör sig. Han vet så väl att han inte får ta maten.
>>>Malum domesticum<<<