Hur ser PRA ut?
Kan man se på hundens ögon om den har PRA eller någon annan ögonsjukdom?
Min hunds ögon är liksom blåskimrande. Dessutom verkar han kisa. Han blinkar eller blundar väldigt mycket nu. Han har inte en hinna över ögat så det är nog inte starr.
Jag vet att han ser illa. Det verkar som om han numera bara kan urskilja siluetter. Om någon människa är i en konstig ställning verkar han inte förstå vad det är han ser. Men om en människa går normalt vet han att det är en människa.
Senast tittade veterinären på honom och provade om han reagerade när hon rörde händerna snabbt mot ögonen och tyckte att det var normalt.
Men det tycker inte jag att det är. Hans syn har försämrats de senast åren. Helt klart.
Han är amerikansk cocker och mellanpudel. Båda raserna har PRA anlag om jag förstått rätt.
>>>Malum domesticum<<<
Här kan du iaf läsa om det (orka inte läsa allt själv) http://www.veterinaren.nu/artiklar/hund/ogonen/progressive-retinal-atrofi-pra-hund/9 det är därför jätte viktigt att köpar men ras/er där det finns "krav" att man ska se om hunden har bärande anlag innan man parar dom. Vet ju vilka hundar du har är det eran äldre lr valpen du undrar detta övereller rent allmänt?

Tack. Jag har läst det och de flesta andra länkar man får upp när man googlar.
Men det står ingenstans om vad det är när ögonen är blåskimrande.
>>>Malum domesticum<<<
2 ring o kolla med din vetrinär är mitt tips då.

Du är ju överallt nu :D)))
>>>Malum domesticum<<<
4 hahah
Jag har vart medlem här inne innan jag änds skaffa hund, sen vart det hundar o efter det har listan ökat efter vad jag är intreserad/nyfiken på