Tanthund
Shanti har alltså blivit en tant på förtid. Hon är riktigt tjurig efter 21 på kvällen. Vi tar alltid sista rundan allt mellan 21.30-23.00 och Shanti ligger oftast och sover eller vilar då. När vi ska locka på henne ligger hon kvar och tittar på oss som vi vore knäppa. När man lirkar och försöker få på henne selet så morrar hon. Går vi inte ut med henne efter 20.00 så pinkar hon inne så vi får ta att hon blir tjurig.
Är det normalt att dom blir kvälls trötta när dom är ca 2 år?
Hon är inte mörkrädd?
Nej, det är hon inte och har aldrig varit.
Kvällströtthet har inte med ålder att göra tror jag. Kanske bara lite trotsig?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Kan mycket väl vara trots.

Har detta beteende kommit nyligen? Är det bara på kvällen hon beter sig så?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 Japp, bara på kvällen. Det började för ca 3 månader sedan.
#5 Enda gången hon inte morrar är när jag gosar med henne en stund innan.
Det hör inte ihop med att ni skaffa Ronja? Menar förut all uppmärksamhet tills nu delad uppmärksamhet. Mörkrädd nja trots hmm hon har inte löpt o den biten tänkte så det inte har med skendräckighet o hormoner o göra (före löp/efter löp) bara spånar lite kanske det är något som stämmer in :)
#8 Nej, hon gjorde så här innan Ronja kom med. Kom jag på nu.
´9 inget med löp eller så? kanske har med att hon är så gammal o anser sig inte behov att gå ut. Kör med lite kel du innan så hon kopplar bort morrandet. Avled henne lite så går det säkert att få henne mer frivillig att gå ut :)
#10 Ja jag brukar gosa med henne innan. Husse däremot bara tar henne och liksom ödslar ingen tid på gosande.
Kan vara att hon är så sömnig att ett bryskt uppvaknande och trugande med sele gör henne irriterad. Vi får helt enkelt se till att väcka henne lite innan och gosa ordentligt. 
11 ni har inget halsband för det är inte så dumt o ha halsband heller vid kortisarna:) jag har rundsytt halsband med kedja smidigt dra på och av o slippa krångel :)
#12 Jodå, det har vi. Kan prova det.