Diskution om parningsålder
Jag har sett att så många parar sina tikar när dom är 18 månader och tiken har till och med hunnit med kull nummer två innan dom ens fyllt 3 år. Även om jordbruks verket skriver 18 månader tycker jag att skk reglerna är bättre då tiken ska vara minst 2 år för sin första kull. När dom är 2 år är dom i alla fall mogna nog att kunna ta hand om en kull. Jag tycker det är sunt förnuft som gäller och varför ha så bråttom med att para sin tik så fort det är oki enligt jordbruksverket?
Vad anser ni andra om åldern för parning?
#1 Ja dom är varken vuxen eller valp i den åldern tycker jag. Tonårings hund kan man nog säga.
Det med 2 års ålder är väl lite olika från raser oxå? Om jag inte har helt fel får man väl para iaf toy o dvärgpudel när dom är 18 mån efter hälsotesterna gjorda och med gott resultat. Jag anser man ska gå efter hur tiken är den ska vara mogen för att bli mamma. Sen får man ta kull tätt men sen minst 12 mån vila. Ser inget fel i det men men måste utgå efter tiken är den redo få tätt med Valpar?
#4 Nja, skk har från 2 års ålder om jag läst rätt. Större raser ska vara äldre än 2? Kommer inte ihåg.
Visst får man para toy pudel efter 18 månaders ålder. Men kan man inte vänta tills dom är 2 år?
Annars står det så här på skk sida:
"Det ska understrykas att många rasklubbar faktiskt rekommenderar att tiken ska ha fyllt två år, och kanske ännu mer, innan hon paras. Ta en titt på din klubbs webbplats och se efter vad som står i den rasspecifika avelsstrategin, RAS. Titta också efter vilka regler som gäller för klubbens valphänvisning."
Jag tycker i alla fall att det inte finns en anledning att ha så bråttom. Och när det kommer till renrasiga tikar bör man eg. ha ställt ut och så innan man parar?
En hund har väl inte riktigt växt i kroppen förrän dom är 2 år?
Sen kan man ju se det så också att sjukdomar och så inte uppkommer förrän senare. Så två år är en bra ålder att para sin tik.
Min tik fick sin första kull exakt en månad innan sin 2årsdag. Det gick jättebra, hon var jätteduktig. Nu, 1 år och snart 4 månader senare, har hon sin andra och sista kull. De föddes igår och hon är lika duktig nu som då :)
Jag vet folk som parar på första löpet… Sjukt som fan.
R6Smatte. jag ser iaf inte ner på om man parar renrasig mindre ras där de får paras vid 18 mån ålder de har stamtavla o där i ser man klart o tydligt oxå hur friska leden är. Sen tar du upp detta med sjukdommar är hunden inte bärande för just ögonsjukdom så är dom inte det när dom är 18mån. Där är kraven hårdare hälsotesterna görs innan man parar. Som blandras är inte dom kraven o ska jag vara ärlig så tror jag inte man ser "sjukdom" blommat upp på 6 mån. Där som sagt anser jag man ska ställa mer krav av göra rastypiska testerna ska göra, även blodtypas för se om de har bärande anlag. Det anser jag skulle vara väldigt bra att jbv tar upp som en punkt, för folk parar på vad de tror är frisk men kanske inte är så himmla friska som man tror.
9 Vilka hälsotester gör du på din tik o vad har du för krav på hanen? men din tik måste vart ungefär 19 mån när du para henne första gången. 63 dagar ungefär är de dräcktiga
Va det slut diskuterat ? 
#11 Nä då…tror nog det kommer flera som ger sin röst om detta.
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus