Hundfolk...
Har funderat mången gång på hundfolk.Hur vi beter oss mot varandra och i diskussioner.Alla har vi i grunden samma intresse,just hunden. Oavsett ras/er så är vi ju samma fölk så att säg. Men varför denna "jag vet/kan mer än dig"? Oavsett hur vi fått vår kunskap så ser jag i de flesta inlägg oberoende forum att alla ska hävda sig med att de kan minsann mer än andra.Varför? Alla har vi ju fått kunskapen från något håll, antingen genom hunden själv eller fått lära oss via utbildning/kurser eller genom att fråga legitimt kunniga inom området.Trots detta så känner jag att det ofta kommer beska toner och så här är det ,punkt slut… Någon som är villig att diskutera saken i fråga utan pekpinnar i ögonen??
Samma sak med hästfolk (ännu värre), & kattfolk :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo jag vet
(tyvärr) men ville ha hundfolkets syn på det hela.
Av någon anledning så är det så, men det förekommer inom alla områden, mat, träning, djur … Ibland ser man människor tipsa varandra, och tipsen är helt uppåt väggarna enligt ens egna kunskaper, och då går den andra i försvar och vips blir det sura miner.
Legitimt kunniga inom området säger du. Vilka är legitimt kunniga? Många av de hundkunniga som tex skrivit böcker, har ingen direkt utbildning, och vilken sorts utbildning är "rätt" ? Det finns olika slags läror, en del förespråkar det ena, och en del förespråkar något annat.
alla har olika åsikter och jag tycker det är ganska intresant o höra vad andra har o säga :) Tyvärr kan det blisura miner o bestämnda åsikter.
Legitimt menar jag veterinärer osv, eftersom man många gånger ser inlägg och förfrågningar om beteende störning,sjukdom,skador osv… Visst kanske de flesta har en tid till ex veterinären men ändå vill fråga om erfarenhet av åkomman de söker för.Och många gånger ser man då svar som är gissningar,klåpar råd och en massa jag tror eller så här gjorde vi.Inget fel i det men man kan inte ta en behandling/åtgärd och föra vidare till nästa hund.För det kan också ligga mycket bakomvarande som inte alls är lämpliga råd/tips till gällande individ.
Jag har ingen bra erfarenhet av hundkurser eller rättare sagt de som leder hundkurser. Visst man ska inte dra alla över en kam, men det ska mycket till för att jag överhuvudtaget ska till mig info från en s.k ledare..
Det är väl inte själva åsikterna i sig jag hakar upp mig på utan själva uttalandena och sättet så att säg.
Ex: Någon frågar om ett visst beteende hos en hund och några svarar.
Alltid är det en eller två som nästan tävlar om att deras svar/tips är det enda rätta.Dessutom är det några få som gömmer sig bakom förfinade ord dvs besserwissers som anser att de är minsann mycket äldre så de vet minsann bäst.Alla goda råd är bra,men man får ta lite här och lite där och tänka med sitt sunda förnuft,men det finns också många yngre som litar blint på de skrivna orden.Och det är kanske inte alltid bra råd…
Jag är bestämd i min åsikt om jag vet att det är rätt.Dvs jag har läst,sett och fått råd av just legitim person.MEN jag kan också skriva enligt min åsikt eller jag tror,därmed så är det ingen som säger att så är det… Det är oftast här man blir missförstådd och någon missuppfattar och genast får taggar utåt…
#5 Jag tror att alla tänker likadant, dvs är bestämd i sin åsikt om de VET att de har rätt.
Det här med kunskap är inte helt enkelt faktiskt, just eftersom det finns så många olika läror. Du säger själv att det ska mycket till innan du lyssnar på en sk ledare på kurs, men denne någon torde inte stå helt utan kunskaper heller får man hoppas och tro.
På ett diskussionsforum så ventileras ju just allas bestämda tro och åsikt, men håller med dig om att ofta blir det missförstånd, missuppfattningar och därigenom onödigt tjafsande.
Jag tror att det är så att många brinner så starkt för sitt intresse, hund i det här fallet, att man liksom blir extra mån om att andra lär sig "rätt" saker. Man vill liksom att andras hundar inte ska fara illa och så.
Jag hade till exempel en lärare som var extremt anti blandraser, och visst hade han sina orsaker och det var inget fel på dem, men han vägrade ju se saken ur andra synvinklar och då blev det liksom lite det där att "jag vet, allt jag säger är rätt", men egentligen kanske alla hade mer eller mindre rätt :)
#6 Jo jag tvivlar på hundkursledares kunskaper.Antingen sitter de fast i gamla lärdomar eller så tar de sig vatten överhuvudet eller är de för mesiga.Talar av egen erfarenhet så….
#8 ALLA ledare är definitivt inte så! Det finns massor och åter massor med BRA ledare, vore ju märkligt om alla vore dåliga!
Jag vet inte hur många kurser du gått, och hur många ledare du träffat, men det är ju trist att du bara träffat dåliga.
#9 Nej, jag skrev i tidigare inlägg att jag inte drar alla över en kam, men jag har svårt för att tro att de vet sin sak för varje individ. Ja, jag har nog haft oturens otur. Har varit på 3 skilda kurser och där var det mesiga,okunniga ledare.De visste inte alls hur de skulle ställa sig till varje individ trots att kursen var inriktad för just individens behov.Istället blev det alla för alla så att säg.Många av oss deltagare ansåg likadant efter 3 lektionen..
# 5 Tja, själv kollar jag upp var kursledare fått sin utbildning/tar referenser innan jag anmäler mig/betalar för kurser.
O jag konsulterar inte veterinärer som säljer Hills m fl i foderfrågor.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#11 Ledarna hade goda referenser i mitt fall,trots det fick vi inte vad kursen utlovat. Jag konsulterade veterinären när jag skulle ha ner min lilla i vikt. Och fodret höll vad det lovade så på den biten är jag nöjd.Nu tycker jag det är svårare när jag skulle gå över till normalt foder igen..
Sökte mycket på internet men det är ju rena djungeln i foderväg.Så jag frågade helt enkelt damen i foderbutiken,men hon erkände att hon inte var så hemma på fodret jag sökte.Så jag fick ändå läsa mig till innehållet och "testar" just nu om det funkar utan att hon ökar i vikt igen.
Det är helt horribelt hur folk kan bete sig mot varandra. Jag pluggar hund på gymnasiet, så ni kan ju ana hur många besserwisserhundmänniskor det går i min klass. Och det är nästintill omöjligt att kunna säga något om sin egen hund utan att någon ska vara bättre. Om jag exempelvis berättar att någon av mina hundar hade gjort något gulligt eller var duktiga eller vad som helst, så är det alltid någon som ska säga "JA, MEN MIN HUND DÅ, VET DU VAD HAN GJORDE?"
Störande.
Känner igen det allt för väl!
#14 Hatar det! När man trots allt har ett gemensamt intresse för ett av jordens underbaraste varelser. Det behöver inte vara så tävlingsinriktat, liksom. :/