Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3567 ggr
Kickilu
0

Huggormsbett

Min ena hund blev biten av en huggorm förra veckan. Fy sjutton vad snabbt han blev svullen, att det kan svälla så mycket. Såg läskigt ut. Nu kom vi snabbt till veterinären. Total vila i 10 dagar och om tre veckor ska vi ta blodprov för att se så det inte satt sig i njurarna.

Detta hoppas jag verkligen inte vi ska behöva uppleva igen och inte ni andra för den delen heller.

Nu hoppas jag bara att han inte får några men.

[Shettisar]
0

Vår jakthund blev biten förra året,fick ni inga tabletter med er hem vid ev nytt bett?

[Forest]
0

ojojoj det var inte roligt. Giftet sägs vara starkare nu med på våren om det stämmer har jag ingen aning om. Hoppas att han återhämntar sig o allt är bra med honom.

Kickilu
0

#1 Veterinären skrev ut kortioson men tyckte ej vi skulle lösa ut dem när vi var på återbesök dagen efter.

Nya rön som gjort att många veterinärer från gott kortison vid ormbett.

Kickilu
0

#2 Det jag hört är att det är olika starkt beroende på när de högg sist och har de legat och sussat under vintern så är det nog risk att det är starkt på våren.

AnneN
0

Det jag fått lära mig då jag var på föreläsning för några veckor sedan är att om man har mindre än ca 30 minuters resväg till närmaste veterinär så ska man inte ge kortisontabletter pga att de då inte kan ge antibiotika direkt när man kommer in med hunden, och det då kan göra mer skada än nytta.

Däremot om man har väldigt långt att åka så kan man ge kortison, men att man då bör tala om för veterinären att man gett det och tidpunkt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Shettisar]
0

#3.Okej, men det är ju bra att ha om det skulle bli ett riktigt fult bett på känsliga ställen. Vår tik blev biten vid nosen och hela nos och undersidan av halsen svullnade snabbt. Dock tycker jag att jourhavande vet var väldigt långsam när vi ville komma in direkt.Hon hade ingen brådska precis och man blir ju rädd när hunden blir apatisk och det bara rann ur munnen på henne.Men usch det är absolut inget man vill uppleva igen… Vi har ca 30minuter till närmaste veterinär.

Kickilu
0

Ja jag hade nog tur i oturen att det hände på dagis för vi kom till veterinären jättefort. Min blev biten i högersidan av kinden. Fanns knappt varken ögon eller nos på hunden. Allt var bara tjockt. Hjärtat slog fint på honom även om han nog var chockad och hade ont. Har hört att det är värre om de blir bitna i tassen även om det kan ge biverkningar oavsett. Konstigt nog fick vi inte någon antibiotika. Det har jag hört och läst om nu i efterhand. Han fick endast kortisonspruta. En annan veterinär som jag pratade med några dagar senare tyckte man skulle gett honom dropp då det späder ut giftet.

Många olika åsikter verkar finnas även hos veterinärer emellan men jag hoppas bara han blir helt bra.

Maja2
0

Min ena hund Kelly blev ormbiten förra sommaren. Direkt till jourvet, fick dropp och smärtstillande. Kanylen i benet fick sitta kvar om hon skulle bli sämre, men eftersom jag har 20 mil till närmaste djursjukhus med inläggning, så åkte vi hem efter droppet. Dagen efter verkade hon piggare, men två dagar efteråt så blev ögonen fullständigt blodsprängda och hon fick ruskiga muskeldarrningar i hela kroppen. Det blev ilfart till djursjukhuset där hon låg inne i 4 dagar. Vet sa till mig när vi kom att prognosen inte såg bra ut.

Då fick jag lära mig att yngre ormar har samma styrka på giftet, men de är lite orutinerade. Huggormar sprutar inte ens gift alla gånger de hugger, och om de tömde giftsäckarna så skulle hunden dött direkt, men ormen är såpass smart att de inte dödar utom när de är ute efter att döda, dvs mat. Vid självförsvar sprutar de antingen inte något gift alls, eller en liten mängd, men tömmer inte helt.

Unga ormar har sämre rutin, och tömmer därför ur mer gift när de hugger, så fick jag det förklarat för mig.

Kelly hade höga levervärden efter 6 månader, men inte såpass höga att vet. tyckte att det behövde medicineras. Däremot kanske de aldrig går tillbaka till normala värden.

joheck
0

Är det värre för en liten hund att bli biten? Logiskt sätt så borde det väl vara så att det krävs mindre gift för en liten kropp. Vad är det man ska göra om hunden blir ormbiten? Åka till veterinär förstås, men finns det nått man kan göra för att giftet ska sprida sig långsamare eller nått?

Maja2
0

#9 Hålla hunden i absolut stillhet, och så fort som möjligt till veterinär.

[Forest]
0

8 oj vad läskigt, men hon mår bra idag?

En sak får ni iaf hoppas att Era hundar lärt sig akta sig för ormar nu.

joheck
0

#10 Ok, då är det ju fördel med en liten hund som man kan bära. Är lite orolig eftersom jag bor vid Ormberget i Luleå. En granne har sagt att det finns en hel del ormar där. Får nog ta och hålla mig därifrån, lite synd eftersom det är så bra att gå där annars.

Maja2
0

#11 Nu är hon återställd tack och lov.

De sprang lösa, och hon hann aldrig se ormen. Dotterns lille Gullefjun sprang direkt efter, och hade HAN blivit biten hade han nog dött på fläcken. En bekants chihuahua dog handlöst i slutet på förra sommaren, efter ett huggormsbett ….

Kickilu
0

Ja fy det är otäcka djur de där ormarna. Allt som rör sig är lek för min vovve men jag hoppas verkligen att han inte ger sig på ormar igen. Hans ögon såg lite rödsprängda ut de första dagarna men är normala nu igen. Hoppas verkligen hans värden är bra när vi tar prov.

vallhund
0

# 5 Antibiotika kan man ge till en hund som fått kortison, däremot inte ormserum.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

AnneN
0

#15 Okej, då har jag lyckats kasta om orden, bra att du rättar mig Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

starcastle
0

Jag har mycket orm på tomten och får som regel 1-2 ormbitna hundar per år.
Tack o lov har ingen blivit biten nattetid när djursjukhusen i regionen är stängda.

Förra sommaren höll min 10-åriga tik på att stryka med och var tvungen att få serum, men det gick bra och nu märks det inte på henne alls.

Den här tiken lär sig visst aldrig, hon har lyckats bli ormbiten både som valp och som vuxen :-) Här ser hon mest ut som en hamster…

http://pinterest.com/pin/281334307942579120/