För ivrig
Ronja är väldigt ivrig att få godis belöning när vi tränar och hon nafsar till och med mina fingrar när hon ska ta godisen. Nu ikväll tänkte göra ett test vad hon gör om hon inte får godiset förrän jag tillåter och den ligger i min knutna hand. Hon försökte krafsa ut godisen vilket gjorde ont. Givetvis tillät jag inte det beteendet och gav henne inte godisen. Hur kan jag arbeta bort detta beteende? Vill inte ha söndernafsade fingrar efter varje träningspass. Jag måste även jobba hårt på den biten att hon absolut inte får ta godis eller mat förrän jag sagt varsågod. Det blir att jobba från noll eftersom hon helt uppenbart inte haft någon som helst uppfostran i förra hemmet. Trist när folk skaffar hund och inte grundtränar dom.
Det där beteendet kan finnas även hos "grundtränade" hundar. Prova att inte belöna med godis alls ett tag, alt Belöna med lek, muntligt beröm och klappar. Hux flux belönar du med godis, men då genom att kasta den eller erbjuda den externt i en skål vid sidan om.
Jag fick tips från en annan nu mer, passivitets träning att hon lär sig slappna av innan hon belönas.
Tar i alla fall tacksamt emot tips.
#1 Ja jag funderade på att belöna med lek istället ett tag. Tack för tipset.
En cairnterrier jag hade, stressade upp sig nåt oerhört speciellt när vi tränade Agility. På agilitykursen sa instruktören ena gången åt mig att lägga honom ner så att han lugnade sig, andra gången att ignorera hans nafsande i armen … Tills jag insåg att agilityn stressade upp honom, punkt. Jag började träna annat med honom, som spår, sök och andra övningar där han främst använde nosen. Det blev bättre då faktiskt. Det kom jag ihåg nu precis …
fortsätt som du redan gjort - arbeta med omvänt lockande . dvs. att håll godis i en knuten hand, minsta lilla hon backar undan eller låter bli att kraffsa - öppna handen. försöker hon ta godiset, stäng handen igen. det kan ta en bra stund innan hunden förstår poängen, men tanken är att lära dem att de bara får godis om de slutar försöka ta. så förbered dig på mycket frustration. Viktigt att du visar godiset så fort hon slutar försöka ta, du ska kunna hålla handen helt öppen i närheten av henne innan hon får godiset. Det kan ta lång tid innan hon får sin riktiga belöning, vilket kan verka motstridigt med vad man brukar säga, men det faktum att du då och då visar godiset är belönande i sig själv.
För att få henne att sluta ta godis på marken etc är nej träning en bra metod. Ha nånting riktigt lockande på golvet, ha henne i koppel och gå fram emot godiset, precis när hon sträcker sig efter godiset säger du bestämt "nej", och lockar henne med något ännu bättre åt andra hållet (gärna med favorit leksaken, men det kan även vara godis här med), var noga med att berömma mycket så fort uppmärksamhetsn slits från det berömda godiset. Tanken är att själva Nejjet egentligen betyder " ta inte DEN, men titta här vad du får istället". Träna detta i olika miljöer samt med olika föremål/godis/mat för att generalisera
Nu läste jag inte svaren men vad du kan göra är att visa vad hon ska göra med knuten hand, som om du mutar henne med handen (hon tror att det är godis där) men belöningen ger du ur andra handen, kanske till och med slänger i väg den. Då lär hon förmodligen sluta bita och naffsa efter godisen eftersom hon lär sig att den slängs iväg när hon gjort rätt i stället.
TS en fråga är Chanti med när hon tränar? För det kan vara som så att hon försöker roffa åt sig pga konkurensen hon anser Chanti är. Jag har fått träna Donna som oxå vart nafsig med lära sig vänta tills man säger varegåd men tränar vi så vill jag belöna ibland lite snabbare iaf när vi tränar med klicker (hon är inte jätte van med klick betyder godis osv) Tycker du fått bra tips redan :)
Ibland är Shanti med, ibland inte.
Men jag har goda nyheter! Ronja tar fint när man räcker fram handen mindre snabbt. Min dotter fick vara med på träningen idag och man ser att hon inte nafsar till när hon tar godisen.