Enbart besiktning?
Jag skrev på en annan sajt om att våran tik besiktats på begäran av mig efter köp eftersom förra ägaren tydligen "glömt" att besikta henne. Ronja klarade besiktningen galant, men det ifrågasattes om jag nöjde mig med en enkel yttre undersökning och att man ju faktiskt inte vet hur hunden är egentligen. Eller om ärftliga faktorer. Min tiks föräldrar har stamtavla och är efter mycket friska linjer.
Men normalt sett så gör man väl bara en vanlig besiktning innan man säljer? Eller har jag missat nåt?
Eftersom jag haft kontakt med Ronjas uppfödare så är jag nöjd med enbart enkel besiktning. Och eftersom hon inte ömmar i leder m.m så ser jag inte någon anledning till ingående undersökning.

Vid köp så brukar det bara vara en vanlig enkel veterinärbesiktning som görs om inte annat är avtalat mellan säljare & köpare eller att veterinären av någon anledning anser att just den hunden behöver en mer ingående undersökning vilket bara brukar vara om de hittat något fel som kan behöva åtgärdas.
Vill man sedan som köpare när hunden vuxit färdigt så kan man välja att röntga leder och kolla upp eventuella rassjukdomar hos de raser hunden har i sig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja jag kommer att kolla upp båda mina tikar mera i framtiden om dom raser dom har i sig. Vill ju veta om några begynnande fel föreligger.