Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3803 ggr
Moa1994
0

Bruten hörntand

Alice har brutit en hörntand idag o jag vet inte vad jag ska göra.. Detbär den på högra överkäken o man ser pulpan i tanden. Jag är orolig för henne vi har aldrig haft en hund som brutit tänder så jag hade gärna tagit imot tips..

[Forest]
0

jag har inte heller vart med om detta på hund men på en häst o jag ringde aktutid till vetrinären så jag ger någ det tipset till dig med. Ring vetrinären jourhavande vetrinär är det du får kontakta.

AnneN
1

Ring veterinären för rådfrågning, trasiga tänder kan dels göra direkt ont och dels ställa till med ännu mer problem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Moa1994
0

Ok, jag bor i Blekinge o det finns en distriktsveterinär i Karlshamn men jag vet inte om dom tar hand om tänder.. Annars finns det en i näsum som är större men då måste jag vänta tills på tisdag o boka en tid..

AnneN
0

#3 Ring till de som har jour och rådfråga, de kan säkert avgöra om det är något som måste fixas nu direkt eller om ni kan avvakta med att åka in till efter helgen.

_**/Mvh Anne

Moa1994
0

Ok, men drar dom ut den eller rotfyller dom den ? Om dom rotfyller den sätter dom då något på den eller slipar dom till kanterna så dom inte är så vassa ?

AnneN
0

#5 Vanligast tror jag nog är att de drar ut tanden, men finns pecialinriktade tandläkare för hund (om än få) som kan laga, men det brukar vad jag förstått vara väldigt mycket dyrare än att bara dra ut den skadade tanden.

_**/Mvh Anne

Moa1994
0

Ok, för jag läste på ett ställe att dom inte vill dra ut hörntänder för deras rötter är så långa och att dom stabiliserar upp käken.

AnneN
0

#7 Okej, ja men det har säkert veterinären bättre koll på än mig Glad Berätta gärna vad de sa då du ringt.

_**/Mvh Anne

TjockaBerta
0

Det hände en grannes hund och det blev veterinär och sedan tandläkare. Om jag minns rätt kostade det 4500,-

Det måste fixas. Hörntänderna är viktiga. Lycka till.

>>>Malum domesticum<<<

Fridaaaa
0

#3 Dem tar hand om det mesta. (fast tror inte dem har röntgen). Annars finns ju växjö, karlskrona och k-stad med :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moa1994
0

I måste vart jag med Alice till vet i näsum. Hon lyfte bara på läppen o sen sa att den vart vass så hon tog bara o slipade lite på den. Fick hon problem med den så skulle vi dit igen så skulle dom dra ut den.. Men jag tycker det vart konstigt att dom bara slipade den för jag tycker att man ser pulpan men enligt vet skulle det tydligen inte vara nåt problem :/

Fridaaaa
0

#11 Du får ursäkta, men Näsumsveterinärerna litar jag inte mycket på. Dem missade viktiga saker på en hund jag vet så att den dog :/ (fick inte behandling i tid)

Moa1994
0

Ok, vi har alltid varit där med våra hundar. (varken jag eller Alice tycker om dom men dom) men dom är närmast o tar det mesta. Vad var det med hunden som dog ? Vilken av veterinärerna var det då ?

Fridaaaa
0

#13 Tänker inte hänga ut vilken det var.
Minns inte riktigt vad det var. Men dem skickade hem den utan behandling och tyckte att dem skulle avvakta över natten, 2-3 timmar efter att dem kom hem så dog hunden. Så litar inte ett smack på dem.

Finns ju veterinär i k-stad, karlshamn (litar dock inte mycket på dem), växjö, nättraby mfl