Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 32833 ggr
rahl
13

Stukning hund

Hur många dagar brukar man avvakta? Det hände i fredags, då ville hon inte alls stödja frambenet, igår var det blandad, idag går hon på 4 men lite halt ibland. Skulle ni gå koppelpromenad och avvakta några dagar till eller boka en tid hos vet? Hon äter, dricker, reagerar inte med ont om man klämer och böjer.

zLindaz
0

Jag skulle ha ringt veterinär direkt! Jag tycker att du ska kontakta vet och se vad som säger i alla fall!

zabelle
0

Skulle inte avvaktat alls utan kollat med vet först.
Hundar är tåliga och visar inte alltid hur ont det gör. Hunden kan ha en spricka och ändå stödja på benet

Zabelle   

rahl
2

Jag skrev fel, olycka hände i söndags, inte fredags och med varje dag går hon bättre på det benet. Var man än läser på nätet även på vet sidor så står det att man ska ta koppelpromenader och avvakta.

[Forest]
3

hundar kan sträcka sig då är det vila som gäller. korta rastningar görs men sen är det strikt vila. Tycker inte man behöver ringa vetrinären för sträckning eller om den stukat benet. Men har du klämnt igenom benet/skuldran/tassen är den varm eller svullen?

rahl
2

Det precis så jag tänker, den är inte varm inte svullen, hon reagerar inte med ont om man klämmer. Då tycker jag att vi kan avvakta, det går bättre och bättre med varje dag. i söndags ville hon inte alls gå på det benet, igår gick hon sakta på det, idag haltar hon nästan inte alls. Vila gör hon, hon är en mystax som älskar sova särskillt när det sådan väder att det regnar hela tiden och vi går max 5 minuter på en kissrunda.

rahl
0

Det var mest jag tänkte om det inte var ut leden men då skulle hon väl inte bete sig som hon gör nu utan det skulle göra mer ont?

[Forest]
0

Jag säger i minst 1 v ska hon ta det lungt har haft hästar som sträcktsig o då vart det boxvila i 2 v jätte trist men så är det korta promenader för att få röra sig lite hade gjort samma med hund allså strikt vila inne röra sig normalt inne inte spring o bus utan man skulle ta det lungt med den i 7-10 dagar.

AnneN
0

Jag skulle nog hålla henne i strikt vila = enda rörliga aktiveringen är korta koppelrastningar, ett par dagar och går det inte över eller blir värre så ringa till veterinär innan helgen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rahl
1

Tack AnneN, det är som sagt bättre med varje dag i alla fall från söndag till idag. Hon belastar lite mindre det benet men jämför med att inte alls använda till man använder det på 24 timmar är ett stort steg. vi har vet på fredag och måndag också i fall det skulle inte bli bättre. Hur långt tid kan hon belasta försiktigt?

AnneN
0

#9 Om hon inte är helt bra innan fredag så skulle jag iallafall prata med veterinär om det.

_**/Mvh Anne

rahl
0

Helt bra menar du då belastar normalt både ben?

AnneN
0

#11 Ja det är det jag menar

_**/Mvh Anne

rahl
0

Tack för ditt hjälp, då ska vi avvakta och se.