Kyckling?
Hej!
Jag blir förvirrad av en sak, att många säger att hundar inte får äta kyckling, och sen läser jag att man kan ge hundar kyckling. Så vad är rätt att dom får äta det eller inte? Och vilken sort då?
Så jag har aldrig låtit hundarna här hemma få kyckling, och säger det till mina föräldrar att man inte ska ge det, så är ganska förvirrad just nu. 
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Själva köttet kan dom äta men inte benen. Det är kanske det du har fått höra?:) För benen är för mjuka typ och flisar sig lätt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jag trodde att det var hela kycklingen, men okej :). Ska man då först steka upp den för att jag vet at vi människor inte ska äta rå kyckling är det då samma för hundar?
Mvh Ida med djuren!

#2 det vet jag faktiskt inte^^ den frågar överlåter jag till någon annan^^ Våra hundar har fått typ lite grillad kyckling om det har funnits lite kvar när vi har ätit eller så. Men annars har jag faktiskt inte gett kyckling.
Vet några som ger såndär redan tärnad salladskyckling som godis. Vet inte om den är tillagad eller inte.

Hundar kan äta kyckling. Ger du den rå kan de äta allt, dvs kött och ben. Är den tillagad ska de helst inte äta benen, då de kan bli vassa vid upphettning. Dock har jag läst en artikel av veterinär i hundsport skriva att detta gäller egentligen inte dagens kycklingar som prseesas upp i storlek så snabbt. Enligt henne kan hundar gott äta tilläagade kycklingben oxå, så länge det är unga kycklingar. En gammal höna däremot har hårda ben som kan bli farliga.
Jag ger ofta rå kyckling till hundarna hemma, senast i helgen köptes hel kyckling och styckades upp i lagoma portionsbitar, med ben och allt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Som liten hörde jag att fläsk fisk och fågel (de tre Fen) inte fick ges till hunden. Men alla dessa hr farliga ben som kan fasta i halsen eller sklittras otäckt om hunden tuggar på dem så det måste ju komam där ifrån.
Så tålkar jag det. Du kan ge köttete men var noga med att inte ge några ben.

#5 Det med F-bven gäller endast tillagade ben, dvs fisk, fågel och fläskben kan ges råa, men inte tillagade.
Det är ju inte så att vilda hunddjur som dödar och äter gris, fisk och fågel dör av det. benen blir bara vassa och sköra vid upphettning. Folk som barfar sina hundar ger BARA kött och ben till sina hundar, och kyckling är sen stor del av det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack alla för erans svar, om jag har fattat det rätt så spelar det ingen roll om man ger rå eller stekt kyckling?
Mvh Ida med djuren!
Man ska aldrig ge några tillagade ben, men alla råa ben går bra.
#7 Ger du stekt bör du inte ha kryddat den eller stekt i smör. Kryddor är inte bra för hundar och extra fett är ju ganska självklart att det är onödigt eftersom de får allt de ska ha i sin mat. Oftast.
om kycklingen är rå kan hunden äta både köttet o benen.
MEN man ska inte ge tillagad kyckling pga att de inte ska äta benen… jag håller helt med om att det är krångligt
#8 Okej, men vad föredrar du då? Att man grillar den eller lägger in den i ugnen, eller något annat?
#9 Men i kycklingfileer (stavning?) finns det inga ben ju, så det går väll bra att ge om den är tillagad? :)
Mvh Ida med djuren!
#10 Vet inte, ger aldrig kyckling till hundar :) Men skulle jag göra det hade jag gett rått. Eller ugnen kanske om du måste tillaga den.
Får man fråga varför du vill ge din hund kyckling? Är det som godis?
Om du ska ge din hund kyckling som typ rester efter maten gar det bra om den ar tillagad men tillagad mat ar inte bra for hundar sa forsok att undvika det men om du ska ge din hund kyckling annars ska du ge den ra kyckling dvs ej tillagad.
Kyckling kott kan du ge bade tillagat och ej tillagat, det ar endast benen du inte ska ge nar de ar tillagade.
Medarbetare på matlust
#11 Jag blev bara förvirrad vad som är rätt och vad som är fel angående kyckling, men annars så kanske jag kan ge det till godis när jag tränar med henne och så (om det blir något över). 
#12 Okej, men varför är det inte bra att ge hundar tillagad mat? Det brukar vi göra (men inte så ofta) när det är kött och har blivit över. (Eller du kanske inte menar så?) ^^
Mvh Ida med djuren!
#10 det vet jag inte jag ska kolla upp det!
Jag har lärt mig inga F ben men enligt min uppfödare o mer påläst så vet jag att f ben går att ge råa, Jag ger allt utan fiskben. Enja fick som liten valp hos uppfödaren kycklingvinge med ben och klycklingklubbor mm :) Så efter mycket om o men så vågade jag oxå ge henne klubba o vinge nu äter hon allt fläskben var på tur idag med kött. Mummsfillimumms säger Enja om detta 
#10 Nu har jag kollat upp det. Det enda som är farligt är tillagade ben, alltså går det bra att ge en rå kyckling med ben o allt eller tex en tillagad kycklingfiné 
#15 Hehe okej. :)
#16 Då vet jag, tack för ditt svar. 
Mvh Ida med djuren!
#16 Det är vi ju flera som redan påpekat i just den här tråden ;)
#18 Bra att veta! 
Men vill passa på att säga tack till er andra som har kommit med bra svar så att jag förstår mer om kyckling till hundar. 
Mvh Ida med djuren!
#19 Ja, de kanske de har. Jag han inte läsa alla inlägg, jag bara svarade
Bättre att svara än att låta bli 
Har läst att man ska ge kyckling och ris till hundar med dåliga magar? Har alltid gett tillagat då det kommit fryst, är det fel då? Det har hjälpt på magarna iaf, och hundarna gillar det riktigt mycket,
#22 Kokt kyckling är ju mild mat, därför rekommenderar vissa det.
Likaså om vi blir dåliga i magen. Då råds man till fasta en dag och sedan små portioner av tex kokt kyckling eller ris.
#23 smart! Förra gången blev det lite akut att få tag på kyckling (affärerna i Spanien har stängt kvällar och helger) så det blev en hel från nåt kebabställe. Då stekte vi delar utan ben för att vi inte var säkra på köttet osv. Sen nu hade vi det fryst och värmde i ugnen. Alla hundarna (två) blev bättre på en dag utan fasta. Bara liten parentes 
#24 Så länge det fungerar så är det ju bra :)
så frysta råa kycklingben går bra?
Hundar får äta kycklingkött och råa ben :)
26 JA :) Köpter ekologisk kyckling blubba/lår + halsar som jag ger mina (samt katten äter detta) köper via uppdödaren som ger till vovvarna. Vi äter givetvis lite av detta oxå. Ne inte kycklinghalsarna de är bara till djuren 
#28 testade ge vovven de, han lekte med den och hade skit kul tills han åt upp den :) gott gott gott :)