Åter igen bajsplockning
Jag blir inte klok på att folk inte plockar upp sin hunds skit! Både igår och idag så låg det flera stora bajshögar mitt på gatan på väg till skolan. Inte trevligt alls. Det var stora högar så dom syntes mer än väl.
Jag plockar ALLTID upp efter mina hundar. Vill inte att någon kliver i det ju.
Där jag bor har vi inga skyltar som det står att man ska plocka upp efter sig, men där man ofta hittar bajshögar borde man sätta upp sådana tycker jag. Kan man ringa kommunen och lämna klagomål?
Det är samma här stora feta bajshögar men oxå små pluttar som ligger. Jag har alltid plocket upp om nu inte hundarna sätter sig i högtgräs det vill säga där det aldrig klipps=folk inte går. fattar inte hur hundägare kan vara så lata att låta bjasarna ligga på trottoarer eller där det är klippt. Många småparker här är fullsketna så där går man inte längre. 
Klaga hos komunen gör nog ingen skillnad (tror jag), men kanske skulle du kunna få dem med dig att skicka ut flygblad till alla hushåll om att plocka upp bajset? Men du kanske kan be dem att göra något för att uppmuntra upplockandet.
Häromkring har man däremot satt upp "hundlatriner" där folk går ofta (brukar ju finnas "speciella" rundor folk brukar gå). Det är sopkorgar med lock där det står hundlatrin, släng gärna bajset här och en bild på en hund i koppel och en människa.
På så vis kanske de som inte vill plocka upp det för att de tycker det är äckligt att bära åtminstone orkar göra det och slänga det ganska kvickt.
Men jag håller med, det är snuskigt hur folk tänker "på vintern gör det inget" bara för att det göms i snö. Men vissa andra verkar nästan göra en "sport" av det. Har sett äldre vuxna tittat sig runt lite kvickt innan de bestämmer sig för om de kanske bara ska gå iväg eller om de "måste" plocka upp det för att någon ser.
Några har dessutom börjat gå på fel sida av vägen för att slippa plocka upp. Det är en stor gångväg vid sidan av vägen, men istället går folk på andra sidan. Skitkul när man som bilist inte förväntar sig någon där - och det duker upp någon reflexer i mörk jacka, mörk hund och hunden gåendes över haöva gatan. Det har varit nära mer än en gång…
Hakuna matata!
Jo klaga hos kummunen kan hjälpa att få mer papperskorgar iaf så lyckades iaf vi göra här med lite namninsamling så fick vi 3 st till men de hamna inte exakt där vi önka oss tyvärr så därmed kastas bajspåsar längs gångvägen eller bajsarna får ligga kvar :C
Jag mailade kommunen och lämnade klagomål.
4 Annars kan man gå ihop lite o ta namninsamlig det är trist att behöva göra det men det är inte roligt att skura skor :-C
Ja i och för sig har min lilla "by" en djuraffär som jag kan lämna en lapp hos.
Något jag faktiskt tycker är ännu värre är de som faktiskt plockar upp bajset men sedan slänger påse och allt efter vägarna. Då gör ju bajset mindre skada utan påse. Förstår inte att man inte orkar bära sin påse till en papperskorg om man ändå har plockat upp det..
7 ja det är inte roligt o se dessa påsar kastade hållerm ed dig där, ser faktist inte alls varför man änds plockar upp skiten om man inte orkar kasta den i en tunna sen.
#8 När dom dessutom ligger alldeles nedanför en sopkorg blir man ju ännu mer fundersam. Okej om sopkorgen hade varit överfylld, men här hos mig tömmer dom så ofta så jag har aldrig sett dom fulla. Lik f-rbannat ligger det bajspåsar på marken utanför. Vad är det med folk egentligen? 
Jag plockar upp allt som oftast, undantag är när det är ute i skogen långt ifrån nån gångväg osv. Har jag av någon anledning glömt påse och det inte är långt hemifrån så plockar jag upp det nästa gång jag går ut.
Här omkring finns tydliga skyltar om att hundar inte ska rastas i bostadsområdet och att man ska plocka upp bajset. Det finns bajspåsar upphängda lite överallt för att uppmuntra folk. Men ÄNDÅ ligger det bajs överallt. Att gå och plocka upp efter min hund är förenat med risken att trampa i en annan hunds bajs för det ligger ÖVERALLT.
Men det är som att folk, speciellt på vintern, tänker att det försvinner av sig självt. Konsekvensen är ju att ingen vågar gå ut i gräset eller busa i snön här utanför där det annars är ett fint grönområde att leka med sina hundar. Jätte tråkigt.
Det är ju inte svårt att plocka upp efter sin hund så jag förstår inte varför vissa inte gör det.. Visst är det äckligt om man råkar kliva i bajs men jag tycker det är äckligare när ens hund råkar kliva i bajset och sedan går runt hemma.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#11 ja precis! När dom drar in det på golvet är inte trevligt när man har barn.
Jag har förresten fått skk att skicka gratis plock-upp saker till mig som jag ska sätta upp i byn. Alltså anslagspapper med texten plock-upp och broshyrer. Så imorgon ska jag ut och fixa med det.
Jag tycker också att det är riktigt störande.
En granne till mig har flera småhundar, som hon aldrig plockar efter. Tror inte jag sett henne med en påse en enda gång.
För ett tag sen så hade (vad vi tror) en av hennes hundar skitit mitt utanför porten, men då sa pappa till att man plockar upp efter sin hund varpå människan utbrister "Jag tror inte att det är en hund, jag tror att det är människobajs" och låtsades som ingenting.
Jag plockar ofta upp efter mina hundar, MEN om de bajsar på ställen där ingen går som t.ex. i buskar, inne i skogen (utanför stigar o dylikt) så låter jag det ligga.

i borås är det inte superproblematiskt med ägare som inte plockar upp efter sig utan mer med påsarna som ligger överallt eftersom det inte finns soptunnor att slänga dem i… något jag irriterar mig på! i måndags var jag ute och gick ca 5km blandat bostadsområde/ute på landet och på den rundan sprang jag på 2(!) soptunnor varav den enda låg på en kyrkogård…. jag är en av dem som faktiskt inte vill gå runt i en timma med en bajspåse i handen bara för att det inte finns soptunnor, däremot har jag många godisväskor som jag hängt på mig varav en av dem alltid är tom, så där i förvarar jag "de andvända bajspåsarna" tills jag ser en soptunna.
Jag har alltid plockat upp efter min hund dock inte alltid på en gång eftersom ja ginte haft påse på mig (går ut igen på max 10 min och plockar upp!(beroende på vars jag är såklart) men nä rman går på dom längre promenaderna så finns det problemet med soptunnor… vi har på en mil (den vägen jag brukar gå) EN soptunna. Komunen har skickat ut lappar och satt upp skyltar om att man måste plocka upp, men va ska man göra, jag har inte lust att gå med ibland 3-4 (beroende på hur många hunder jag har med mig) "fulla" bajspåsar i handen i en mil…
vi har meddelat komunen om att de saknas tunnor men dom har lik förb*nnat ändå inte gjort någonting men fortsätter attt klaga.