Rycka päls?
Någon som vet hur man rycker strävhårig päls? Vilken ålder ska hunden vara i när man börjar?
På vår tax så var det ganska lätt, men vi lät en hundfrisör visa oss innan vi försökte på själva, det kan göra ganska ont om man gör fel. Man drar undar täckhåret och rycker det sträva under. Svårt att beskriva i ord, mitt tips är att göra som jag gjorde, ta med den till en frisör och be dem visa hur man gör.
På vår tax så var det ganska lätt, men vi lät en hundfrisör visa oss innan vi försökte på själva, det kan göra ganska ont om man gör fel. Man drar undar täckhåret och rycker det sträva under. Svårt att beskriva i ord, mitt tips är att göra som jag gjorde, ta med den till en frisör och be dem visa hur man gör.
På en blandras kan det vara lite lurigare, då det inte är säkert att pälsen är ryck-bar på hela kroppen
Borderterrier ska väl också ryckas?
Borderterrier rycks yes, så det borde inte vara något problem.
#4 Eftersom det inte stod i första inlägget vilken/vilka raser det handlar om så skrev jag som jag skrev :)
Jag hade tidigare en cairnterrier, och ryckte valppälsen då han var kring 7 månader tycks jag minnas. Sen gick jag trimkurs och lärde mig trimma själv, både tekniken och hur just cairn skulle trimmas. Be någon som kan, visa dig hur man gör.
Då ska jag kanske rycka Ronjas nu då. Hon är över 7 månader.
Man brukar få rycka en borderterrier ungefär när de är ca 6-7 månader.
första gången, man drar det översta lagret i princip, men sen beror det så mycket på pälskvalite osv, på hur mycket man behöver dra och vart man ska dra.
Man får känna på pälsen om den släpper eller inte, vissa man kan behöva vänta ännu längre med innan första ryckningen sker.
Det ska inte göra ont på dom.
Har du ingen som kan visa dig hur man rycker din hund, det är inte helt lätt att få till det om det är första gången man ska göra det själv.
Ha en fortsatt trevlig dag
hon har även tax i sig så även dom rycks om det nu var från strävhårig tax hon var efter? jag kan inget om rycka pälsen :P så jag säger inget om när o hur, tror de andra svara bra på den frågen 
Pappan är en renrasig strävhårig tax och mamman renrasig borderterrier. Båda har stam. Så hon är en renrasig blandis. haha. Nej då, hon är blandis.
Då är blandisen med all säkerhet ryktbar 
Men försök att få råd av någon om du aldrig trimmat innan, så det blir rätt gjort.
Bara ett tips från en som trimmat hundar i tokmånga år
Har sett för mycket "amatör"trimningar så man har lust att gråta..
Man trimmar med hjälp av fingrarna i första hand.
Jag är amatör, men tycker det är jätteskoj att trimma.
Man kan vara amatör och vara jätteduktig på att trimma, så jag menar inget illa med det jag skrev innan.
Den är jättefint klippt din hund du har på bild. bra gjort!
Men jag menar bara att har man aldrig trimmat en strävhårig hund innan så kan det se ganska roligt ut på hunden om man aldrig har trimmat en hund innan. Så därför jag önskar att du kanske hade bågon som du kunde fråga om råd om hur man gör och någon som kan visa hur man gör, sen fixar du det säkert kanonbra själv.
Trimma för mig är när man drar bort på pälsen.
Annars kan man klippa med saxar eller med maskin 
Ja rycka päls gör jag inte utan vägledning. Jag har min hundinstruktör som kan hjälpa mig. Hon har tax själv.
16 chanel hade halva pälsen ryckpäls o andra halvan trimmpäls, så jag kunde rycka svans o benen även lite längs ryggraden men det gjorde jag inte eftersom det var för mycket blandpäls där. Finns många olika klipp på detta på youtube kolla in där för du kan se om hon är redo för ryckas det ska ju släppa lätt. Ofta gillar dom bli ryckta oxå iaf grannens hund o chanel som njöt av att jag drog bort den lösa pälsen.
Frågan du ställde var : Någon som vet hur man rycker strävhårig päls? Vilken ålder ska hunden vara i när man börjar?
Jag fattar inte frågan om du har hjälp, jag har svarat utifrån att du ingen kunskap hade.
Men du har en instruktör med tax som kan hjälpa dig så då är svaret på dina frågor lösta:-)
#16 Där svarar du själv :) Ta den instruktören till hjälp
Förlåt att jag frågade.
#20 Nej, inte ska du be om ursäkt för det :) men har du en som kan visa dig på plats, så är det det bästa :)