Löp igen?
Tiken jag övertog ska enligt förra ägare ha löpt i början av februari. Men nu idag såg jag att hon blödde och vulvan och är svullen. Kan dom ha haft så liten koll på sånt med löp att dom trodde hon löpte? För tuttarna svullnar ju något ett par veckor innan löp. Annars är det väl nåt allvarligt fel på henne?
Min andra tik började med blöda idag men hon har ju planerat löp nu i slutet av Mars så det är ju väntat.
Eller kan nya tiken börja löpa igen för att min egna tik gör det?
Har hänt hos mig att ena tiken börjat löpa när den andra började(trots att hon inte skulle löpt förrän senare),så det händer ja. Sen kan det ju också vara att de förra ägarna har haft dålig koll.
Nu har båda mina tikar samma period dock.
Ja jag tror mera på att hon synkroniserar eftersom hon precis löpt och då finns hormonerna redan i kroppen. Jaja, lättare att hålla koll på dom i alla fall nu.
Skriv upp hennes löp nu för jag tycker det är rätt skönt att ha lite koll på hur tikarna löper o ha ungefär koll när de ska löpa nästa gång. Annars är det inte jätte ovanligt att de kan löpa tätt men inte så tätt vill jag någ säga. Men säkert förekommer det, fast inte så jätte vanligt tror jag :)

Hur gammal är tiken?
Kanske var det hon löpte i februari ett förlöp?
Skulle iallafall hålla ett extra öga på allmäntillståndet ett tag för att vara säker.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hon är 8 månader den 13/4.
Ja det kan ha varit förlöp, men blöder dom då?
Jag håller stenkoll på henne. Är det prio ett att åka in till veterinär redan nu eller ska jag avvakta om nåt förändras? Hon har ingen feber heller. Vad jag ser så är det ett normalt löp.

#5 Okej så pass ung så var det nog ett förlöp hon hade hos förra ägaren och det första riktiga löpet nu. Ja de kan bloda lite även vid förlöp.
Så länge hon mår bra = ej feber, hängig, konstig grön/brunaktig illaluktande flytning så är det ingen fara.
Tänkte mest om det var en äldre tik så kan de efter ett löp ha fått livmoderinflammation om de börjar bloda igen. Men då hon är så ung så tror jag som sagt att det är ett vanligt löp nu.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja jag känner också att det nog är första riktiga löpet. Jag har ju en tik sedan innan som har löpt 2 gånger innan och henne såg man på tuttarna att hon börjat svullna. Men dom såg annorlunda ut efter löpet. Och den nya tiken hade precis likadana tuttar när hon kom till oss. Bara lite svullna. har man haft en löptik så ser man skillnad på en som inte haft första löpet och har det på gång och en tik som har löpt tidigare.
Ja min lilla nya tik är så pigg hon kan vara.
aha är hon så ung, då är det som AnneN säger
#8 Jag tar det med ro så får vi se vad det blir av det hela. Imorse hade hon blodat ner golvet och bädden. Sen hoppade hon upp i våran beiga soffa…mer än så behöver jag kanske inte säga.
9 :) jag vet hur det är med löptikar jag har nu mera skinnsoffor smidigt ;) men jag har filtar där är det hund/katt sov okej så har jag lärt mina på sängen har jag oxå filt men de sover ofta vid mattes huvud när jag sommnat. Jag har köpt på mig flera tikskydd det behöver inte Enja ha då hon är väldigt renlig o tvättar sig någa, men tror inte Donna blir sån så tikskydd kommer den damen få ha på sig om natten.