Vad kan jag lära henne?
För 5 veckor sedan fick jag hem min valp, som säkert alla här har hört sjuhundratrettielva gånger…..
Hon kunde inget då hon kom till mig, inte ens sitt, trots att hon var 4 månader gammal.
Under tiden jag haft henne så har jag lärt henne sitt, stanna, tyst, varsågod, nej, rulla (ligga och snurra över på rygg) och jag försöker nu lära henne "hit", dvs att hon ska komma till mig, framförallt ute vid släpp. Hon kan kommandot men vill inte gärna lyssna…
I alla fall så har jag slut på idéer och vill gärna träna några fler simpla kommandon med henne. De som jag hittills lärt är ju nödvändiga kommandon, men jag lär henne gärna några trix eller skojiga saker utöver det.
Vad har ni lärt era hundar, och hur gick ni till väga? Har ni några tips att ge till mig och fröken Gaia som gärna vill lära sig något nytt? 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Krypa, dansa, hämta saker (tex boll), släcka lyset (om hunden är tillräckligt stor), snurra, high five, vacker tass (även båda tassarna, en i taget), skall, morra/vara farlig, spela död. Finns hur mycket trix och kommandon som helst, men dessa är vad jag kunde komma på just nu. Lycka till!
#1 Jo just det, krypa har jag också lärt henne! Det blev mest automatiskt, men ja…
Att lära en hund hämta saker, menar du då som apport eller att man säger "hämta"? Hur lär man i sådana fall begreppet hämta, any ideas? Skulle vara roligt att träna på!
Vacker tass bör jag börja med, det är ju trotsallt rätt average hahaha… 
Jag skulle vara lite försiktig med krypande, eftersom det bara är en valp. Kom åxå ihåg att istället för att lära in många nya grejjer, jobba med att generalisera i olika miljöer och med olika störningar. Man kan inte säga att en hund "Kan" en sak förrän den klarat momentet 20 gånger på 20 olika ställen, med 20 olika störningar.
Det kan vara, eller Är bättre, enligt mig i alla fall, att man lär en valp några grejjer, och jobbar med dem tills de sitter bra, istället för att jobba med 20 olika saker .
Jag kan tipsa om att fortsätta jobba på de kommandon som hon kan "sådär" i dagsläget, istället för att lära in en massa nya.
Du skriver till ex. att hon kan kommandot "Hit" men inte alltid lyssnar. Att hon inte lyssnar betyder att hon INTE kan kommandot.
Om ett kommando är inlärt på rätt sätt i alla tänkbara olika miljöer och med alla tänkbara störningar och funkar 95 % av gångerna, DÅ kan du säga att hunden kan kommandot.
#4 Hon kan hit, men när vi är ute och jag ropar på henne så reagerar hon inte över huvudtaget, hon bara springer bort utan att ens ge mig en blick. Även då jag visslar, ropar hennes namn etc. Inomhus lyssnar hon på hit och kan det galant. Hon är väldigt nosig och när hon får upp ett spår någonstans (vilket hon får överallt hela tiden) så lyssnar hon inte ens på mig om jag står 2 meter bredvid.
Övriga kommandon kan hon helt och hållet, jag gör dem varje dag för att "hålla igång" så hon inte glömmer, men hon kan dem.
#3 Vad menar du, är det farligt med kryp?
Jo, jag tränar det både ute och inne, när hon är lös ute och när hon är i koppel, när vi är i skogen och när vi står vid en väg (inte en stor vältrafikerad väg dock såklart) och även då vi har besök. Några fler miljöer kan jag tyvärr inte erbjuda ens om jag vill. 
#5 Ja, hon må förstå att Hit betyder att hon ska komma till dig inomhus, men för ett kommando ska bli befäst, som det heter, måste man gradvis öka på störningarna och kalla in hunden 80 % av gångerna då hunden redan är på väg till dig.
Försök att inte kalla in hunden när hunden har uppmärksamheten på någonting annat, då lär du hunden att Hit betyder att du avbryter hunden när den gör något roligt, och det blir inte positivt för hunden att komma till dig.
Arrangera alltid så att hunden klarar att utföra kommandot 80 % av gångerna (eller 4 av 5 gånger du ger hunden kommandot). Om hunden inte klarar det, då har du gått för fort fram i träningen och gjort det för svårt för hunden. Öka alltid gradvis, och när du byter miljö eller lägger på en störning så måste du backa lite i träningen.
#6 Vänta med kryp, hopp över hinder och saker som man ska vänta tills hunden är färdigvuxen i kroppen för att utföra.
Tänk oxå på att hon är ny för dig så gör inte allt på en gång utan låt henne pusta ut lite o smälta det hon lärt sig är mitt tips. Som Maja säger inget krypa eller hoppa över hinder fören hon är färdigvuxen. Du bör oxå veta att hon har okej höfter o leder innan kryp det ska vara slitande för lederna annars (vad jag har hört iaf)
Ett "trix" som Max kan som är väldigt användbart är "flytta på dej"!!Det funkar jättebra om han tex hoppar upp på en stol som min mormor satt på, så är det bara att säga flytta på dej när hon ska sätta sej igen, så slipper hon med darriga händer lyfta ner honom.Men pga av att jag är lite knäpp så sa jag"flytta på dej lite kanske" med bebis röst för att det lät sött och nu måste jag säga så även om vi är borta
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Några saker jag övar på förutom de vanligaste (sitt, ligg, sitt namn, loss, sök, stanna, vänta, kom) är touch - jag håller fram handen och hunden skall putta på den med nosen. Upp + ned - då jag har en liten hund så innebär det att jag håller min arm framför mig så att hon kan ställa sig upp med tassarna på den och ned är såklart att hon skall ned igen. Var är… - Jag kallar hennes leksaker för olika saker och när jag tex säger var är nallen så skall hon gå fram till den. Nästa steg hade jag tänkt skulle bli hämta… och då skall hon komma med den till mig.
Det är vad jag kommer på just nu på rak arm i alla fall. Men eftersom min valp fortfarande är mycket ung så är det mest de vanligaste kommandona som vi övar.
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Håller med övriga om hopp o kryp, o tillägger även slalom med fart.
Vad gäller att hunden inte kan komandot hit, så är det ju uppenbart att den inte kan den eftersom det inte fungerar med störning, det enda som händer är att hunden skiter i dig, o självbelönar sig varje gång den sticker o ditt kommando blir söndertjatat.
Du bryter mot lagen om tillsyn över hund o katt om du låter din hund drälla runt som den vill i skogen o störa/driva vilt Dessutom bryter du mot jaktlagen som inte har hunden under sådan uppsikt som om den vore kopplad.
Summa sumarum, ha inte hunden lös eftersom den inte kommer, annat än i inhägnade områden, inkallning kan du träna med långlina så du förhindrar hunden att dra/självbelöna sig.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Förstår inte vart ni fått för er att jag lärt min hund att hoppa över hinder eller att hon jagar vilt. Har jag sagt att hon gör det?
Kan inte heller förstå hur det kan vara att bryta emot lagen då jag släpper min hund nere vid sjön och låter henne springa av sig där, det är inte direkt så att hon springer till skogs och aldrig kommer tillbaka, hon håller sig alltid inom syn- och hörhåll och jag kan väldigt lätt gå fram till henne och ta in henne om det skulle behövas. Att hon nosar och kollar ser inte jag som att jaga och störa vilt.
#10 Hahaha!
Det kan vara något som Gaia skulle behöva lära sig, annars snor hon åt sig hela min kuddsida av sängen…
#11 Låter som några bra grejor! Hämta har jag också som mål, det skulle vara användbart att kunna.

#13 det kanske skulle vara bra för dig att läsa på lite vad lagen säger? eftersom de skärpt lagen för ett tag sedan. och dessutom är det nu på våren som alla djur får ungar och vis sjöar finns det mycker fågelungar, kid (rådjursungar)och harungar. Det är faktiskt olagligt att ha hundar lösa där det "föreligger risk" för att det finna vilda OCH tama djur/djurungar, iaf om hunden EJ lyssnar blint på dina kommandon.
Är absolut inte emot dig på något vis, tycker själv att lagen är alldeles för hård mot hundägare och hundar, men lagen är till för att följas och blivit till för att oseriösa/oaktsamma hundägare gjort fel.
#13 Ja det är väldigt bra att Max kan det, för han lägger sej ofta på min kudde innan jag har hunnit ner i sängen.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.