Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: agility-freestyle-rallylydnad-frisbee
Läst 2019 ggr
zLindaz
0

När kan man börja med agility?

Jag har fått många olika svar, men ni här brukar vara duktiga :) 

Så när kan man börja med Agility?

Vissa säger att man inte ska hålla på och hoppa förrän ett års ålder, medans andra säger att små raser är färdiga vid 7-8 månaders ålder..

Jag har ju en "liten" blandras kille (shih tzu, lhasa apso och tysk spets) på snart 8 månader.

//Linda

zLindaz
0

Kan ju tillägga att vi inte ska tävla utan mer ha det som en rolig aktivitet ihop!

AnneN
0

En del moment kan man börja med lite tidigare, tex tunneln och att kunna dirigera hunden.

Men balanshinder och hopphinder bör man hellst vänta med tills hunden är ca 1 år och gärna att man kollat upp lederna innan, tex på små raser kan de ha patellaluxation som behöver kollas just pga skaderisken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
0

Kurs får du börja gå när hunden är ett år gammal. Många klubbar har inträdesprov, att man tex kan ha hunden lös och den inte springer fram till de andra hundarna.

Ta det lite lugnt med hopp tex, som AnneN säger. Det finns så mycket annat man kan träna hunden med, före 1 års ålder, kontakt och relation framför allt.

zLindaz
0

# 2 och 3

Tack för era svar :) 

Man ska alltså skippa hopp helt innan dom fyllt ett år?

[Forest]
0

4 ja du ska skippa helt med hoppa innan hunden är 1 år. Jag har gått 2 kurser var av ena var Enja 10 mån det vart inget hinderhoppning eller balans även A-hindret skippades o det tycker jag är helt rätt. Kurs 2 var Enja över 1 år och då gick vi på de svårare hindrerna samt hoppade små hinder. Det är mycket man kan göra innan, jag tränade tex ha hinderstäden framme utan uppsatthinder o tunlarn. Blanasen la vi ner så den gick hon på platt, här tränade vi in stanna mitten, o slutet på hindret. Gick mellan korner o träna enkel slalom det vill säga alldeles förbrett imellan men vart lite inlärt ändå. Även slamom väntar man ofta med efter 1 år vi har valt att göra det.

zLindaz
0

#5 Varför ska man vänta med slalom också?

[Forest]
0

6 jag fick förklaringen att det kan slita oxå och är inte ledrerna färdiga var det inte bra. Jag tycker man ska gå kurs i detta och då en som har utbilding i Agility.  men ska inte heller krypa med valpar/unghundar samma där kanske är bra o veta. Men som sagt det finns massor annat man kan göra.

zLindaz
0

#7 Okej.. Tack :)