Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1018 ggr
Maja2
0

En bekant skaffar valp

Det har aldrig hänt tidigare på mina år här på forum, att jag känt att jag måst skriva av mig, men nu kände jag att jag behöver det.

En bekant till mig har tingat en valp som kommer i maj. Igår skrev hon på facebook att hon behöver någon som passar valpen de första 4 v.  om hon inte får ta med den till jobbet (hon jobbar på bank)

Jag skrev ett medd. till henne och undrade om hon inte tyckte att det var viktigt att valpen fick bo in sig hemma i lugn och ro, då den nyss genomgått den största förändringen i sitt liv - lämna mamma och kullsyskon.

Är inte en av de första frågorna man ska ställa sig när man planerar att skaffa valp- har vi TID med valpen?

Hon har en äldre hund hemma, 11 år, så hon vill skaffa en ny innan den gamla går bort.  Stackars äldre, och stackars valp. Så känner jag.

Ghaaa….

AnneN
1

Men kan inte uppfödaren ha kvar valpen hemma hos sig tills din bekanta får semester då? Måste ju vara så mycket bättre för valpen att få vara där den känner sig trygg.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
0

Jo AnneN, det kan man ju tänka, eller att hon ser till att ha tagit ut semester, men jag tror inte hon har berättat för uppfödaren att hon inte kan vara hemma från jobbet

[Forest]
0

Håller helt med dig där Maja, det är väl det första man planerar när man skaffar valp nämlingen göra det tryggt för den lille o den vuxna hunden med.

vallhund
0

Kontakta uppfödaren?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Shettisar]
0

Därför ser jag till Att skaffa valp på sommaren.Dels för att den kan springa ut och in som den vill (bor på gård mao) sen för att den ska lära känna alla familje medlemmar ordentligt innan "vardagen" kommer.

Maja2
1

#5 Om det är sommar eller vinter tycker jag spelar mindre roll, huvudsaken man har tid med sin valp

[Shettisar]
0

#6 Tycker inte jag.För det underlättar oerhört vad det gäller rumsrenhets träningen samt att alla i familjen är hemma dygnet runt.Men smaken är som baken.

Maja2
0

#7 Det är inte alla som har sommarsemester, Jag förstår din tanke, men jag tycker ff att det viktigaste är att man har tid med sin valp

axilur
0

Oj. Det blir ju två "flyttar" och omställningar inpå varann. Föreslå det för henne, som AnneN säger, att prata med uppfödaren om att denne kanske kan ha kvar valpen tills hon själv har tid att vara hemma med den. Det blir ju väldigt onödiga påfrestningar annars…

#7 Jag skaffade valp (av ren slump dock) i vintras och skulle inte säga att det gav några problem med rumsrenhetsträningen. Han lärde sig snarare att om man kissar och bajsar ute så får man gå in fort igen, och har inte gjort en olycka alls. Då var han vid 12 veckors ålder inte rumsrenhetstränad överhuvudtaget.

/Anneli

Maja2
2

Det har blivit så, att eftersom hon skrev det på facebook och troligtvis fått medd. inte bara från Mig, så har det bestämts att valpen blir kvar hos uppfödaren tills de kan ordna semester själva :)

AnneN
0

#10 Oj vad bra att de löste det på et bättre sätt för valpen Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!