Etikettallmänt
Läst 25205 ggr
Jonaflax
2012-03-13, 14:47

Frågor kring bichon-mixar

Hej,

Jag kikar in även på detta forum, då jag går i valp/hund-tankar. I Bicon-gruppen fick jag tyvärr inte mkt respons, så jag kopierar mina funderingar hit istället.
Har en cockerpoo på 6 år (kastrerad hane) som jag tänkte vi skulle skaffa en kompis till.

Eftersom det finns allergiker i släkten vill vi ha en till hund som inte fäller.
Såg nyss en annons på bichon-valpar där mamma är frisé och pappa havanais.

Någon här som har en sån?
Hur blir pälsen på dem? Lite, vågig lockig kanske?

Har också sett att det finns en hel del bichon frisé/powder puff. Nån med erfarenhet av det?
Bland de sötaste jag sett har varit mixar frisé/pudel. de ser ut som bologneser nästan.
Bologneserna är ju ljuvliga också, men hiskeligt dyra, eftersom de inte är så vanliga. finns iofs de som säljer bologneser billigt, men hur ska man då kunna veta att de ens är renrasiga?
Jag är inte nämnvärt intresserad av utställning, och det känns ju nästan som "slöseri" då att köpa en bolognese och klippa ner den Skrattande 

Mottager gärna erfarenheter om olika slags bichonmixar.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Michaela-N
2012-03-13, 16:13

Du vet ganska lätt om de är renrasiga - de säljs med stamtavla från SKK. Köp aldrig en hund med hemgjord stamtavla, eller en "renrasig utan stamtavla". Uppfödare som gör det håller dig något hemligt, och personligen tycker jag att man aldrig ska köpa hund från en uppfödare som inte säljer med stamtavla när det gäller en "renrasig" hund. Tyvärr vågar jag inte säga dig något om vilka som är allergivänliga, men pudel brukar många klara av, och du som redan har cocker/pudel-blandning kanske skulle dra ett säkert kort och välja en sådan igen?

Jonaflax
2012-03-13, 16:42

Ja, det är ju lite lurigt med "renrasiga"… Kan ju iofs helt enkelt vara så att man inte själv är intresserad av att ställa ut, och därför skaffade en hund utan stamtavla, och senare fått intresse för avel.

Det är ju inte säkert att det är något direkt fel på hundarna, mer än just bristen på stamtavla.
Sjukdomar kan man råka ut för lika lätt på renrasiga om man inte själv har järnkoll på linjer och sånt. Stamtavla och utställningsmeriter garanterar tyvärr inte god hälsa. Enda hunden jag själv ställt ut, och som hade fin stamtavla dog ung pga sjukdom, och hade lite andra bekymmer dessförinnan. Därmed inte sagt att det var uppfödarens fel på något vis.

Men litegrann undrar jag ju, när jag hittar bologneser för 6000:-, då jag vet att de med stamtavla kostar 10000-17000:-.

Min drömhund är f ö labradoodle. Men - har hittills inte hittat en enda LITEN. Alla är korsning labbe/storpudel, och jag vill inte ha större hund än max 15 kg.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[Forest]
2012-03-13, 17:45

Hur dom blir är olika så som alla blandraser så varierar någ utsendet lite, men jag kan tänka mig att de får längre vågig päls med tanken på hur raserna är. Jag tycker man ska se lite vilka rastypiska tester som brukar göras o hoppas på att de har gjort dessa tester. Sen är det renrasiga fäderdjur då hade jag personligen funderat lite på varför avlar dom fram blandraser? Tror detta är en mycket trevlig liten blandras, känner båda som renrasiga och det är urhärliga små hundar. :)  Har verkligen inget imot blandras eller blandrasavel men jag vill någ se lite mer papper på tester o stamtavla på fäderdjuren sen lite bakrundsfakta varför man avlar o vill få fram :) Kan säga doldafelfärsäkran tycker jag är iaf det minsta man kan kräva att uppfödaren har det är ändå för att dom efter 2 år ska slippa betala ut pengar till vapköpare om det kommer fram div fel på valparna. Märkta,vacc,avmaskade + doldafelförsäkran är det minsta :)

dragonstar
2012-03-13, 17:52

Min sambon kusin har Maltes och Chinecrested dom två hundaran tål hon även om hon är allergisk mot de fälsta hundraser.

Malteser har ju mänskligt hår medans de fälsta andra hundraser har pälls. Misstänker att du redan vet det men jag rekomenderar dig att ta en titt på maltes. Jag har själv fått hem en blandrashund maltes med lite Chihuahua i nu i helgen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Forest]
2012-03-13, 18:09

4 nja det där stämmer det verkligen att deras päls är som människohår exakt  för jag har hört att de har ingen underull det är flera raser som får sån päls bla yorkar, shitzu, kines mfl  De kommer inte in i fällperiod, tappar lite som som vi men borstar man slipper man mycket.

Åh jag kom på jag har ju en promenadkomis som har dessa raser + pudel i sin hund, jag tror inte kanske att det stämmer då han är lite väl hög med tanke på de raser som sas var i honom, men raserna kan stämma iaf. Men Han är utrevlig busig vaken kille, lättlärd och gillar de flesta personer o hundar. Tycker han ser lite ut som en högbenent shitzu otroligt len härlig päls, är valpklippt o ser busig ut.

Frida B
2012-03-13, 18:39

har halvt en bichonblandning, det är bichon, lhasa apso, tibbe och shitzu och hur go som helst! dock 9 år nu, men han hoppar och skuttar än, har tyvärr lite problem med andra hundar men har ju inget med mixen att göra

fäller ingenting och jättesöt, brukar få komentarer om att han ser ut som en tik…

vet inte någonting om de andra blandningarna, men dom är väldugt söta ;)

bild på bernhard (bichon-tibbe-lhasa apso shi tzu mixen)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
2012-03-13, 18:50

6 Otroligt söt Kyss fin bild var det oxå Cool

dragonstar
2012-03-13, 18:53

5# ja du har så rätt, det är mer likt människohår då deras hår har en allan kvalitet och växer på ett annorlunda sätt Ingen underhull stämmer nog.

Det är jag som är lite luddig i mitt svar men du har så rätt . =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Frida B
2012-03-13, 19:11

#6 hehe tack :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

linoleum
2012-03-14, 10:49

Jag har själv en liten tjej här hemma som jag är helt säker på är en malte-mix. Otroligt snäll och livlig! Fäller gör hon (kan bero på att hon är mix), men inte alls i en farlig mängd och något underull syns inte till.. Lite vågig päls som är otroligt len och mjuk :)

[Borttaget]
[Borttaget] 
2012-03-15, 00:01

Inlägget är borttaget

Dockan
2012-03-15, 00:02

Hej Hedvig är nog en sån du pratar om mamman ärBichon Havanais Papan toypudel,hedvig är 2 år på fotot.LenaGlad

Hälsningar LENAGlad

[Forest]
2012-03-15, 11:28

12 Åh jag minns när du skaffa denna lilla som valp visa gärna en sån bild för han var sån söt lite pälsboll då. Otroligt vacker han har blivit KyssKyss

Upp till toppen