Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 7328 ggr
linoleum
0

Tandundersökning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har precis fått hem vår andra omplaceringshund från Portugal, en liten malte-mix på ca 3 år.
Hon är pigg och glad, något för mager, men aptiten är väldigt god! MEN, hennes tänder är i uselt skick. Det luktar ruttet och tänderna är alldeles bruna längs tandköttet. Detta är såklart inte helt ovanligt bland hittehundar då det hela kan bero på dålig mat hos den tidigare ägaren, soptömning när de är ute på gatorna, samt att vår Ester nu knappast verkar ha fått ett enda ben att tugga på hos sin tidigare ägare.

Imorgon kommer jag ringa och boka tid hos veterinären för en check och rengöring. Men är det någon som har en aning om vad priset kan ligga på för detta? Mellan tummen och pekfingret.
Vi har aldrig tidigare haft tandproblem hos våra andra hundar och har endast behövt checka av någon gång per år.

Efter detta blir det ordentlig tandhygien för denna lilla dam!

[Forest]
0

har ingen aning om vad sånt kostar tyvärr. Men jag har ju inte sett att du har denna lilla goding hemma :) Jag har bara sett att du hade bokat henne o var på G :) Så jag måste säga Stort grattis! Glad

jag skrapa chanels tänder hos en som var "under utbildning" till smådjursvetrinär, en kompis till mig. Så det vart kostnadsfritt men vetrinär gokände skrapningen. Det hjäpte att sen att underhålla detta genom ge märgben o annat gnagarvänligt då chanel inte tog vanliga ben.

linoleum
0

Tack! Hon kom faktiskt hem med mig i tisdags kväll, tillsmmans med 3 andra hundar som hade sina nya ägare väntandes på Arlanda! :) Hon är en riktig pärla - som dock behöver lite arbete då hon inte riktigt kan hålla sig på nätterna. Hon har heller inte riktigt accepterat att dela allt med Milo än, men innan det var det ju över 30 hundar som gällde, så det är väl första gången hon vågar säga till om något :)

Vi har en smådjursklinik här i stan som jag kommer ringa till imorgon, har varit dit de senaste gångerna när det handlat om grundcheckningar och annat och har varit supernöjd med både omgivning och veterinär!
Men en ordentlig skrapning behöver hon, minst sagt. Man drar sig till och med för att kela med henne och det känns ju som att det är det minsta man ska vilja göra med denna goding!

TjockaBerta
0

Jag betalade nyligen 5500:- och de drog 14 tänder. Det var under narkos. Då kostade undersökningen innan 1500:- Inget av det täcks av försäkringen.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
1

2, Jag kan säga att mycket kan man dra med nagel oxå själv utan att skada "emaljen" för den är hårdare än din nagel Flört märgben ger jag o det håller mycket borta sen ger jag även fläskben o kyckling med ben fast kyckling smack så var det uppätet. men fläsk gnager dom rätt bra på och tror de är bra för mina småhundars tänder oxå. Luktar hon så mycket så är det ett måste att kolla tänderna. Lite trist att de inte gör sånt här innan de kommer hit, antar det skulle vart bra mycket billigare men men :P  Hon ser verkligen söt ut Glad

Michaela-N
0

Jag vet inte vad en tandundersökning kan kosta, vår veterinärklinik gör gratis tandkontroller lite emellanåt.

fidojunior
0

För min hund kostade det 1100 kr, då tog de bort tandsten och drog bort två tänder. Det var under narkos. Inte så farligt pris tycker jag.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

linoleum
0

Orsaken till att hon kom till oss såhär är ju att de prioriterar andra, mer "allvarligare", veterinärkostnader unnan de tar tag i sånt här.
Lite trist att de inte nämnde att jag antagligen skulle behöva lägga pengar på det här så fort hon kom hit, men det anses helt enkelt inte vara något direkt "problem". Men ja, hellre detta än något allvarligare! :)

Jag vet att vår ena klinik hade något liknande tidigare i höstas! Jag får helt enkelt ringa imorgon och kolla. Men är det så att hon inte behöver göra annat än skrapa tänderna så bör summan vara helt logisk.
Lite trist om hon ska behöva dra ut tänder vid 3-års ålder…

linoleum
0

Dagens inköp!

[Forest]
0

7 ja det förstår jag med att de itne tar det som det viktigaste men jag tänkte kanske kunde man förvarnat o gett ett förslag på kostnad garnaterat billigare där än vad det är här lite så jag mena. Men gud vilken söt liten bild vilka ögon ser ut gilla starka bamse-tandborsten Flört

Kalli
0

Priset kan ju variera väldigt, hos de veterinärkliniker jag ringde till här i Göteborg låg det på mellan 1800-2500;- tillslut betalade jag dock bara 800:- för dina rena tänder på min byracka. :)

linoleum
0

Ah, du menade så! Jo, det är iofs sant.. tror dock det kan ha glömts bort. När hon var på kontroll hos veterinären innan hon åkte visade det sig att hon hade fästingfeber och fick gå på antibiotika i 3 veckor, efter det skulle hon steriliseras och en vecka senare var hennes hitresa planerad.

Men jag har nu en tid bokad på tisdag för en vanlig tandkontroll, den var kostnadsfri. Sen får vi helt enkelt se vad som kommer behövas göras :)
Hon får tugga på ben fram till dess och det märks tydligt att hon inte gjort det många gånger i sitt liv. Det tog ett tag innan hon förstod vad hon skulle göra, så till slut tog hon helt enkelt efter min Milo.

TjockaBerta
0

Jag gick till två olika veterinärer för gratis kostnadsförslag och sen valde jag den som verkade trevligast. De hade också ett något lägre pris.

Är tänderna ruttna ska de opereras ut och man måste sy efteråt. Då går det inte att skarpa med nageln på tanden. Heller inte att ta tandsten utan narkos.

Vi gick två till tre gånger per år och skrapade med lugnande innnan jag fattade att det var kris. Den veterinären sa ingenting utan tog betalt ca 1300.- per gång.

När vi sen gick till djursjukhuset var det för sent. Tänderna var ruttna och de sa att man aldrig kommer åt tandsten under tandköttet med endast lugnande sprutor utan all tandsten ska tas under narkos.

Jag är så ledsen för min hunds skull att jag inte gick tidigare och tog bort tandstenen ordentligt. Förutom att tänderna nu saknas i munnen på honom så hade han förmodligen också haft ont i flera år.

Vad gör man? Jo litar på veterinären. Nästa gång ska jag lyssna till mig själv. Luktar hunder ruttet i munnen så är det antagligen något som är fel.

>>>Malum domesticum<<<

linoleum
0

Usch, det är verkligen sorgligt att höra hur någon kan utnyttja sin makt på det sättet. Speciellt när det inte endast går ut över ägaren utan även hunden.

Vi har två kliniker här i stan och oavsett kostnad så kommer jag nog välja vår smådjursklinik då jag nästan bara varit med om dåliga erfarenheter hos den "större" veterinärkliniken.
Åkte dit för ett x antal år sedan för att få klorna klippta på vår tax/jackrussle dam som var skräckslagen så fort man tog tag om hennes tass. De försökte inte ens klippa klorna på henne innan munkorgen kom på, Bibbi kämpade hysteriskt och veterinären träffade pulpan 3-4 gånger. ALDRIG mer.

Dessutom är ingen av de veterinärer jag "testat" där speciellt positivt lagda till det faktum att min hund är adopterad från utlandet. Bytte veterinär 2 gånger innan jag till slut valde att gå till den andra kliniken. Första veterinären jag fick träffa hade själv många bekanta som hade omplaceringshundar och Milo är så himla förtjust i henne!
Hoppas på att det faktiskt bara är lite skrapning som behövs, men 3 år av dålig tandhygien känns inte så hoppfullt… Hennes övre hörntänder är täckta med den grå/gröna sörjan. :/

Det enda jag kan jämföra med i luktväg är.. rutten groda. Precis den lukten jag kände när jag var mindre och hittade döda grodor vid vår sommarstuga.

linoleum
0

Veterinärbesöket blev en mardröm. Enligt vet så måste vi ta Esther till Karlstad eller Karlskoga för röntgen, narkos på det och hon var nästan helt säker på att hon skulle behöva dra ut tänder.
De övre hörntänderna är på väg att lossna….

En räkning som kommer gå på 5000:- eller mer.
Känns hemskt när det är en organisation jag samarbetat med i ett års tid. Men jag vill verkligen inte att det här ska behöva hända någon annan som väljer att adoptera en hund genom oss.
Känns ju som att det borde ha synts ganska väl när de först hittade henne och kollade hennes ålder.

Sitter nu och funderar på hur jag ska på bästa sätt ska kunna förklara vårt missnöje, utan att förlora den kontakt jag har..

[Forest]
0

14 oj, ja det var verkligen inte roligt o höra att det var så mycket o göra. Och tyvärr måste hon till tandläkaren/vetrinären o få detta fixat. Blir mindre rolig kostnad o itne så roligt för din hund. Hoppas du kan försäka få fram detta på snyggt sätt till hundorganisationen kanske andra slipper denna kostnad så snabbt efter man fått hem sin lilla pälskling oxå. Tänker på alla partnersskull hade det vart det bästa, hunden,nya ägaren o sura miner slipper organisationen få av "hundköpare" :) Vill ändå säga att det var bra att du kolla upp detta så snabbt :)

linoleum
0

Riktigt trist! Och absolut inte vad vi hade väntat oss så här i början.
Det som jag har fått igenom med min kollega i Portugal nu är iaf att de ska be veterinären ska ta en närmre titt på tänderna, så att de nya ägarna kan förvarnas, samt att hon i adoptions-informationen kommer skriva att de inte har hand om tandvård.
Sheltret kommer få en "tandskrapa" donerad inom den närmsta tiden, men all annan tandvård kommer de inte kunna stå för, om de inte åker till en annan veterinär som ligger mycket längre bort.

Men lite gott kommer det ju ur allt detta ändå :) Även om både jag och min mor fortfarande är riktigt upprörda över att ingen, varken shelterpersonal eller organisationskollegor upptäckt detta.

Tyvärr finns det ju de med minimum inkomst och skulle det bli såhär för denne skulle det ju kunna sluta med att de skickar tillbaks hunden, eller (med eller utan vår vetskap) helt enkelt väljer att sälja eller ge bort hunden.

[Forest]
0

16, En sak man kan tipsa organisationen om är kanske erbjuda tandvård mot den kostnad det kostar där, ofta kastrerar dom hundarna o då kan man iaf ha just tandvård som lite del av ingreppet om nya ägaren anser JA detta ska kollat och JA de ska göra allt som krävs för just denna summa- exempel 1000kr extra som här nu kostar 5 000kr bara ett exempel :)

linoleum
0

Grejen är att veterinären kommer till sheltret och utför gratis kastreringar på de hundar som blivit bokade och det enda de kommer kunna göra är att skrapa tänderna, så fort maskinen de skulle få donerad kommer!
Så isf är det ju först kastrering som gäller innan de får åka iväg till en annan veterinär för att ordna med tänderna.

Men det jag verkligen insisterade på var att de tar en mycket närmre titt på tänderna innan de skickar iväg hunden. Hellre betala en liten extra summa och få vänta ett par veckor extra än att få det här tråkiga beskedet bara någon vecka efter att man fått hem hunden.

TjockaBerta
1

TS

Jag är ledsen att det var så illa.

Det positiva är att du har kollat tänderna och har möjlighet att hjälpa din hund omgående. Då behöver hon inte ha ont längre.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
0

18 aha det låter ju superbra att de ska få en maskin, trode det handlade om en liten tandskrapa bara:) Håller med dig här hellre betalat en liten extra summa o slippa ta tråkigheter hemma ofta vill man ju inte göra ingrepp o vetrinär det fösta man får göra, utan bara vara den där snälla ägaren :) Du får ändå en stor tumme upp av mig för allt du gör :)

linoleum
0

5080:- blev dagens räkning.
11 utdragna tänder och veterinären har konstaterat att Esther har parodontit - en sjukdom där bakterier "äter upp" tandkött och käkben.

Om två veckor kommer hon behöva dra ut ytterligare 4-5 tänder.. 2000-2500:-.
Jag är fortfarande i chock.

[Forest]
0

21 åh fy 17 det va dyrt men så trist att hon hade den sjukdomen. Hur kommer det bli sen? kan man ge medixin så den försvinner? 5080+2000 + det hon kostade vart dyrt antar jag Tyst Du får en stor kram iaf förstår att det svider men du har iaf hjälpt denna lilla tjej, hoppas det läker fint o att hon återhämntar sig snabbt.

vallhund
0

# 21

Oj vad synd att det blev så! O dyrt. priset för narkos är ofta beroende på hundens vikt.

Tips om tandvård:

Märgben är ofta för hårt för en del hundar, bättre då med kycklingvingar/klubbor. Fläskben, sådana som säljs för att man skall kunna koka gryta på.

För tandborstning så är eltandborste det absolut effektivaste, tar lite tid att vänja vovven.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

linoleum
0

Enligt vet så går det inte att bota, bara behandla och förebygga vidare spridning. Så fram till nästa tandryckning ska hon borsta tänderna och skölja munnen varje dag. Medel för detta har jag fått och tandborste fick jag hos vet :) Till en början får jag använda buljong på en sorts "fingerpad", en tygbit runt fingret i princip. Också köpt hos vet. Sen ska jag fortsätta med hundtandkräm och fortsätta med antiinflammatoriskt "munskölj"
Plåstret på såren blir ju att vi hjälper henne, hade hon hamnat hos någon annan hade hon garanterat blivit tillbakaskickad :/

Ben kommer inte hjälpa då detta är en sjukdom som sprids om man inte håller munnen ren. Bakterierna sprider sig 10-20 gånger snabbare än hos "friska" hundar. Tandborstning varje dag och munsköljning 2-3 gånger i veckan är det som gäller.
Ben har hon tuggat på i två veckors tid utan problem! Kyckling vet jag inte om jag vågar ge då det är fågel :/
Men huvudsaken är att hon får en glad mun!

vallhund
3

# 24

Tipsen var mer almänna, då fler säkert läser tråden. Fågel, fläsk o får går bra att ge hund, så länge de är råa, dvs inte tillagade på något sätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

24, vanlig gasbinda funkar oxå kanonbra att ha som tandborste på fingret :P var en kneping sjukdom detta hoppas att du kan hålal den i styr :) och jag tycker som du plåster på såren är ju att du hjälper denna lilla skönhet :) Stor tumme upp får du, hur mår hon nu?

linoleum
0

Det var som min kollega i Portugal sa, hade hon fått en ägare i Portugal som upptäckt det här så hade hon blivit tillbakaskickad pga "dålig andedräkt" antagligen. De hade nog inte ens brytt sig om att undersöka henne.
Och hade hon kommit tillbaks till sheltret hade de inte upptäckt det förrän smärtan blev synlig på henne. Så ja, det smärtar såklart att hon i princip blev lika dyr som en renrasig hund i dagens läge. Men hon är en underbar hund och att hjälpa henne mer än med ett nytt hem är guld värt :)

Hon har börjat vakna till nu, lite vimsig då hon hoppar upp och ner från soffan konstant. Hon verkar inte veta vad hon vill.
Andedräkten är redan betydligt bättre.. men vi kan ändå inte riktigt hålla oss för skratt när vi lyfter på läpparna och ser alla hål. Stackars liten!

Bifogar en bild på en nyss hemkommen Esther med sin "mamma" och min karl Milo, som höll ett riktigt vakande öga på henne de två första timmarna efter att hon kommit hem :)

Maja2
0

Jättetråkigt att det blev sådär!  Jag kan faktiskt irritera mig lite på att de på sheltren inte tar hand om tänderna, eller kollar upp det bättre. Man Vet ju att tänderna är sämre på gatuhundar, ofta även på de som haft ägare, men det görs oftast inte så mycket åt tänderna.

linoleum
0

Tyvärr är ju situationen i det här sheltret så att de inte har råd att fixa tänderna på alla sina hundar - det är över 400 stycken.
MEN - de kommer snart få en tandskrapa donerad till sitt "apotek" och får då möjligheten att iaf skrapa tänderna när deras veterinär kommer för att kastrera nya tikar eller reserverade hundar.

Den personen jag klandrar är helt enkelt den veterinär som undersökte Esther innan hon kom hit. Jag har fått en liten kompensation för detta då det nu visade sig att Esther var sjuk och att munhygienen inte berodde på dåligt foder.
Men detta kom ur egen ficka - från min kollega som är en av de huvudansvariga för organisationen - och några 7000:- finns inte möjlighet att begära.

Den veterinär de har gör väldigt mycket gratis, exempelvis kastreringar då, och fram till den här tandskrapan kommer till sheltret har de helt enkelt inte råd att göra något åt hundarnas tänder. Inte förrän smärtan blir synlig åtminstone..

linoleum
0

En positiv grej som kom ur allt detta är ju att de som kör organisationens hundar till veterinären kommer tynga mycket mer på att de kollar upp hundens tänder, behövs bara skrapa kan de göra det i sheltret senare, men behövs det mer har de åtminstone möjlighet att kontakta den nya ägaren om detta , så att han eller hon får chansen att ändra sig om detta är något de inte har råd med.

Möjligheten finns ju också att låta hunden bli opererad i Portugal, på så sätt går priset ner ordentligt, men det innebär då ett senare resdatum för hunden. Men det kan det ju också vara värt.

Maja2
0

#29 jo jag vet, jag har själv legat på den förening jag tagit hundarna från, att de måste se till att tänderna kollas så att man åtminstone får veta status innan hunden kommer. Nu väntar jag min fjärde hund, hon kommer i april eller maj. Hon är ca 1 år och har superfina tänder :)

linoleum
0

Tyvärr var jag inte medveten om hur dålig koll de hade på hundarnas tänder, tänkte att kollar de åldern på tänderna så ser man ju ändå om något inte står rätt till. Dessutom känns det ju som att ansvaret faktiskt ligger hos veterinären.

Men nu när de får en skrapa donerad till sheltret som kommer kunna användas på de hundar som ska resa känns det som att de är en bra bit påväg :) Tyvärr kan de inte trycka på den veterinär de har för mycket då hon redan gör en hel del gratisjobb, att förlora den hjälpen skulle antagligen innebära slutet för sheltret.

Åh, vad jag ser fram emot att få flytta hemifrån till sommaren! Det betyder då att Milo måste ha sällskap hemma och jag har möjlighet att ta hem en till hund.

Maja2
0

#32  Tyvärr så hjälper ju skrapan bara för tandstenen. Men ska de skrapa så ser de ju om det är riktigt illa med röta osv. åxå.

linoleum
0

Det är då de iaf för möjlighet att "varna" den framtida ägaren. Jag hade gärna fått en liten hint om det innan hon kom, så att man var förberedd iaf :)

[Forest]
0

27 söt bild :)