Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 3807 ggr
[apprecier]
1

Tips på att ensamträna en 6 månaders?

Har tänkt börja ensamträna Azlan som är nu 6 månader, då jag och sambo kommer snart återgå till jobbet.

Han klarar dock inte vara själv i en rum, han ska alltid vara där vi är. När han är ensam i rummet då skäller han. Redan sen han kom till oss har han visat tecken på att han har separationsångest, då han är ganska osäker av sig.

Nu har han bott här i 3 månader, så kan man väl börja lite försiktigt? ge oss all möjliga tips då han verkar vara verkligen rädd för att vara själv.

Wand
0

Vissa hundar lider ju av separationsångest hela livet, det är individuellt. 

När vi ensamtränade vår förra hund så gjorde vi som så att vi helt enkelt lämnade henne ensam kortare stunder. Först lämnade vi henne ensam i ett rum medan vi gick till ett annat. Detta var lättast på nätterna, då brukade jag gå upp till toaletten eller hämta vatten t.ex. Sedan började vi ta en sväng ner till förrådet, ut för att hämta posten och sådär. Sedan ökade vi längden på ensamtiden och gick till affären eller till grannen och sade hej på en minut.  

Man märker snabbt hur hunden reagerar på det hela, vår hund tyckte aldrig om att vara ensam men hon blev ändå bra på det och var tyst och lugn medan vi var borta. Vi var dock sällan borta mer än någon timme som högst om vi skulle någonstans.
Min nuvarande hund, som bara är 4½ månader, är superduktig och lugn och stillsam då hon är ensam, vilket bara är kortare stunder men ändå en seger.

Träna och ta det lugnt så ska det nog funka finemang! Att utsätta hunden för ensamhet kortare stunder och öka successivt är den bästa metoden(Finns det ens någon annan? Hmm).

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

AnneN
0

Finns en artikel med tips på hur man kan ensamhetsträna hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

tackar för info då vi Donna inte fixar ensamträningen så lätt så var detta bra att läsa :) tack 1 o 2 :)

AnneN
1

En sak att tänka på vid Ensamhetsträning är att det inte är naturligt för hunden som ju är ett flockdjur att lämnas ensam överhuvudtaget!

I naturen så är iprincip enda gången de lämnas helt ensamma då de är döende, så en del hundar får faktiskt riktig dödsångest av att bli lämnade ensamma.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wand
0

#4 Det förklarar ju varför vissa (många) hundar har grov separationsångest! 

Jag tycket det är förjävligt med sådana som skaffar en hund och bara lämnar den ensam varje dag utan att ensamträna den först. Vet tyvärr många som gör så…

[Forest]
0

4 Ja Donna har satt oss i arbete med verkligen ensamträna från 0 och framåt vi står ännu på 0 Obestämd Men försker göra allt för att då tjejen att lära sig iaf liten stund själv. Vissa dagar går bättre det kan jag erkänna men nästa dag är det kört, ändå går vi långpromenad innan träningen. ger märgen o godis i akterveringsbollen eller ger toarullar med godis. Hon älskar bita sönder allt som ahr med papper o göra så därmed toarullarna väldigt poppis. Men de håller ju inte så länge. Hon kan ju tillhöra den typen av hund som du beskriver. Skäms En hund som får dötsångest av att vara själv utan lilla matte eller husse

Wand
0

#6 Vet inte om det ens är känt att det funkar på riktigt, men har du provat att ha TV eller radio på? Det kanske kan vara lugnande för henne att höra människor om hon är ensam.

[Forest]
0

7 oja här har vi provat allt :) minskar ner "ytan att vara på" 5 rok vart avkapat till storarummet-minihall-kök (allså alla sovrum/kontor/hall satte vi grind för) . Prova minska ner det till bara köket o minihallen men samma visa även här. Vi tränar så även när vi är hemma, att hon får lixom vara en stund där då med vissa aktervering + märgben det går bra nu med detta det gjorde det inte i början av träningen utan hon satt o grät även då. Tv + radio på det hjälper inte. Har även spelat in oss själva på 20 minuter o provat den varianten men det hjälpte inte, så 20 minuter sitter vi o pratar vid bordet en superbra klipp som ratades.  Flört Det var rätt roligt när jag satte på den för andra hunden satt så fint o kolla mendans den andra hade bekymmer vart tog dom vägen. (spela in från våra mobiler innefrån när de vart själva) Alla tips ni kan komma på är jag väldigt tacksam för :)

Nu har väl hundarna tur min man jobbar natt jag dag/kväll därmed är ju ofta någon hemma. Vi har annars lösningar så som dagmatte finns :) Men det är inget behov av det nu ändå. Men jag tycker att hundar ska fixa iaf någon timma utan att blir helt sönderstressade.

[apprecier]
0

#2 Tack! Ska ta och läsa det.

#4, jo det har man tänkt på. Vi har tänkt oss att det får bli en dagmatte åt Azlan om han inte kan fixa att vara själv efter man har testat o träna honom.