Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundmat
Läst 3082 ggr
BARFmycat
0

Om du kunde, skulle du BARF:a?

1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?

5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

Jag kommer inte att kommentera era svar i tråden (luften är fri), är enbart intresserad av att veta hur den allmänna uppfattningen är.
Jag håller på med ett projekt nu och era svar skulle vara mycket värdefulla för mig!
Svarar naturligtvis på frågor om ni vill, antingen här eller i PM.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Forest]
0

Jag önskar jag kunde barfa mer eller helst helt, vad som hindrar mig är 3 saker. Pga viss köttfobi eller vad man nu kan kalla mitt problem, jag kan inte hantera kött så mycket för då mår jag dåligt kräks mm Sen frysen jag har inte all plats i den som jag önskar. Sen kunskapen att barfa skulle vara bättre att någon kanske ger en matlista på vad min hund/ar bör äta. Men som sagt har svårt med hantera kött, jag har börjat kunna hantera nu lite mer ändå.

BARFmycat
0

Men om du kunde så skulle du? (fråga 1)
Du har ju inte svarat på om du tyckte att det är bra eller dåligt? (fråga 2)
Om det som jag sa i punkt #4 fanns ett färdigt foder typ som blötfoder, skulle du ge det då?

[Forest]
0

gör om mitt svar :)

1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då? svar: Ja

2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det? svar: gillar konceptet

3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig? svar: svårt att hantera kött

4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur? svar Ja, köpt hem VoH, mer ger även råkost samt lite torroder som kvällsmat

5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag? Svar: Tror det är lite krongligt kräver lite plats i frysen samt att man är väl insatt i foderbiten. Lite dåligt med billiga återförsäljare som säljer även ekologist kött, jag anser att man eftersträvar oxå hur denna höna/ko/gris/mm haft det i sitt liv innan den serveras som mat.

BARFmycat
0

Tack!Skrattande

[Skutta]
0

**Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

**Japp

Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

Definetivt (pinsamt, hur stavar man det Skäms?). Om man jämför mormors (nu bortgågna Gråter) hund, som var väldigt frisk, vacker och långlivad och BARFAD, med hunden jag tog hand om - som alltid ätit hundfoder, hade allergi mot kött OCH fett, dålig andedräkt och lite glåmig päls (fast underbar hund f. ö. måste sägas xD). Ja, ni förstår själva.

Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

Jag har ingen hund -.-

• Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått,   ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till   ditt djur?

Svår fråga, beror på pris, hur lätttillgånglig produkten är, om den verkar vara nyttig m.m. Känns dock säkrare att själv styra vad som ges, eller hur?

Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

Ja men lyssna bara på alla veterinärer, de flesta "hund-experter" och företagen som tillverkar torrfoder. Överallt får man höra om hur bra torrfoder är, för att man kan vara säker på att hunden får vad den behöver. De flesta känner ej till BARF, men dock de Fyra F:en. Sedan är det väldigt mer praktiskt att "tro" på torrfoder. Min åsikt är att många "hittar" på anledningar som inte ens stämmer varför torrfoder är bättre, bara för att övertala sig själva om att använda det mest praktiska (torrfoder). Sedan kan det vara väääldigt krångligt att utfodra med barf. Kylskåpsplats, köttfobi, pengar, tiden det tar att stycka m.m.

Kan skriva mkt mera, men tycker att det räcker. Jag vill inte att folk ska somna xD

[Skutta]
0

#5 Ser nu att på fråga två (Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?) framgår det inte så tydligt att jag är för BARF-konceptet.

BARFmycat
0

Jo det tycker jag att man förstår, så varmt som du talar om det

Tack alla för bra svar!Skrattande

Maja2
0

1.  Mina hundar äter vad jag än ger dem, utan prut :)    Nej, jag skulle inte barfa. Inte i nuläge i alla fall.

2  Motsätter mig inte alls.

3 .

4 Färskfoder mao?  Jo, det har jag övervägt att börja med, och jag letar nu en extra frys så att jag ska kunna förvara det.

5 jag antar att det är för att det finns fullt dugliga torrfoder, samt färskfoder.

AnneN
0
  1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
    Svar: Ja om jag hade möjlighet till det.

2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
    Svar: Jag tycker det är mycket bra!

3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
    Svar: Jag har för liten frys för att det ska rymmas mat till både mig + sambo + djur.

4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
    Svar: Kanske, beror helt på sammansättningen + om jag skulle haft tillräckligt stor frys.

5. Har du några övriga synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
    Svar: Jag tror det beror på flera olika saker, bla okunskap hos djurägare, okunskap inom djurvården och tyvärr stor del lathet hos människan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

BARFmycat
0

Du motsätter dig inte, men du låter inte helt övertygad? Jag skulle uppskatta om du hade lust att utveckla lite?Tungan ute

Maja2
0

#8 Vart tog det vägen att du inte skulle kommentera i tråden? ;)

Jag motsätter mig inte att andra Barfar, motsätter mig inte att det säkert är bra, men jag kommer inte att börja. Det finns många bra torrfoder, och många bra färskfoder, så jag ser lixom ingen anledning.

BARFmycat
0

Jag tänker inte ifrågasätta era svar, men om jag känner att jag inte fått det svar jag var ute efter, då måste jag ju få säga att det inte riktigt ger mig det svar jag ville ha?

Tack för att du kunde utveckla det vidare!

Michaela-N
0
  1. **Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
    **Nej, det skulle jag inte. Dels för att det är opraktiskt att ta med sig, dels för att jag är rädd för sjukdomar igenom fodret.

Jag tror att det är lätt att barfa utan kunskaper, och på så vis riskera allvarliga sjukdomar för sitt djur.

Sjukdomsrisk genom rått kött/ben och svårgiheter när man t.ex ska åka bort eller av annan anledning behöver ta det med sig. Dessutom måste det lukta något förskräckligt.

Japp!

5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
    Se punkt 3

BARFmycat
0

Tack så mycket för att bra och utförligt svar!Skrattande
Det är bara en sak jag inte förstår, du vill inte ge rått pga rädsla för bakterier, men ändå svarar du i punkt #4 att om det fanns ett rått blötfoder skulle du ge det? Du kanske missförstod frågan och trodde att det inte skulle vara rått eller? För det är ju samma bakterier i det isåfall. Samma sak som BARF fast på burk liksom. Tänkte bara om du kanske ångrar ditt svar nu när du vet det.

Michaela-N
0

#14 Ja nu blev det nog något fel, jag kikar på det när jag kommer hem! ;)

BARFmycat
0

Okej Tungan ute