Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1373 ggr
KursivaLi
0

Intresse för träning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en liten chihuahua pojke på 16 veckor som jag klickertränar med (enligt Kikopups metod). Jag har aldrig tränat en hund på det här sättet innan, knappt tränat alls faktiskt, trots att familjen alltid haft hund. Han är min första egna, så att säga. (:

När vi tränar märker jag hur självförtroendet bara rinner bort, hur min tuffa, framåt och nyfikna kille liksom tar ett steg tillbaka och itne alls tycker det är kul. Även om jag försöker göra träningen till en lek och uppmuntra honom så hänger svansen där mellan benen och han blir frustrerad. Antingen går han ifrån mig och gör något annat eller så avbryter jag för att han inte är uppmärksam eller tycker det är kul.

Vad kan jag göra för att uppmuntra honom? Bättre godis? Mer lek? Finns det något sätt jag kan träna upp hans självförtroende och såklart hans tillit till mig?

All hjälp välkommen!!!

Supinesophie
0

Är han kanske lite rädd för klickern? Kanske han inte gillar att ha all uppmärksamhet på sig? Godiset är också väldigt viktigt och han verkar ju inte bli motiverad av det, så prova nåt mumsigare tycker jag! Glad

KursivaLi
0

Han verkar inte tycka illa om klickern och jag har tystat ner den lite med kladd så att den inte låter så förfärligt högt. Kan det vara så att min odelade uppmärksamhet är lite jobbig? 
Ska definitivt leta reda på ett mumsigare godis. Tycker dock kött borde vara godast, men man vet ju aldrig vad de kan hitta på de små knoddarna. ;) Vad tycker din/dina om? Något särskilt som är extra gott?

Supinesophie
0

Beror ju på från hund till hund.. Om han gillar knapriga godisar så kan jag tipsa kattunge-torrisar. De är små och goda. Annars finns det ju korv, osttärningar, kokt kyckling osv. Ibland kan det va nåt helt oväntat som blir favoritgodiset så du får prova dig fram.

KursivaLi
0

Ska botanisera lite och se vad han kan tyckas gilla. Tack för svar!

Supinesophie
0

Lycka till! Glad

Maja2
1

Han kanske inte riktigt förstår vad han ska göra/vad du vill? Det brukar resultera i hängande svans och moloken blick.  Bättre kanske att lägga bort klickern ett tag, och inte tänka i termer av träning, utan tänka lek. Att ni ska ha roligt tillsammans, stärk relationen och börja om med träningen om ett tag. Det är sällan någon brådska med att starta träningen, det är viktigare att skaffa en stark och bra relation, då går träningen minst 100 gånger lättare sen.

[Forest]
0

Tror fakstist som maja att han inte fattar vad du vill. Jag hade lektränat o sen gått klickerkurs eller valpkurs :) ofta tar man upp klicker på dessa kurser hur den ska andändas o tränas in :)Jätte söt liten hund Grattis till bli med hund!

KursivaLi
0

Tack så hemskt mycket för svar! Ska försöka motivera min lilla kille med lek och koncentrera mig på relationen som ni sagt. Han är jätteklok och lär sig snabbt, men blir så frustrerad ibland. Troligtvis för att jag inte är tillräckligt tydlig med vad jag vill. Vi är båda envisa som synden, dessutom ;)

[Forest]
0

8 jag får ändra min inlärning totalt när det gäller våran unghund, den andra hunden lärde jag på ett sätt o det har inte funkat alls med den andre. Sen får du tänka på att det är en valp du har, de orkar itne med så mycket. Och vill du ha en lugn trygg liten hund så ska du även ta det lite lugnt med träningen. Lite kan man göra men med motta när de är så unga- anser jag iaf :)