Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 3275 ggr
Kickilu
0

Nykastrerad

Efter långt övervägande beslutade jag mig för att kastrera min ena hanhund i tisdags. När vi hämtade hem honom så sov han mest men när han vaknade till så var han så frustrerad på denna enorma tratt. Han är en golden så tratten var stor. Tänkte att detta blir långa 10 dagar men han är så otroligt duktig. Sov hela natten och när han vaknade på morgonen så verkade det som han redan accepterat tratten. Visst är den i vägen när han ska fram och sticker han ned nosen ute så funkar den som rena snöplogen men han försöker inte bli av med den. Han är lika glad som alltid och jag blir så varm i hjärtat av att se hans livsglädje trots denna jäkla tratt.

Fridaaaa
0

10 dagar? Varför ska han ha tratten så länge?
Min fasters hund kastrerades för 1-2 år sedan, han behövde bara ha tratten 1 dygn inte mer.

Tiden går snabbt ska du se ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kalli
0

#1: Gissningsvis för att hunden inte ska komma åt såret innan det hunnit läka eller åtminstone börjat läka, det tar mer än en dag.

Stormblomma
0

Ja trattarna är inte roliga för hundarna!
Hur länge dom behöver ha den på beror ju på hur snabbt det läker, hur mycket intresse hunden har för såret, hur mycket man har den under uppsikt osv :)

Skönt att kastreringen verkar ha gått bra i alla fall! :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Fridaaaa
0

#2 Ja jo det vet väl jag med ;)
Men konstigt att veterinärer rekommenderar olika.

Stormblomma
0

#4: Svårt att veta att du vet när du ställer frågor som ovan :)
De anpassar naturligtvis sina rekommendatiner efter individ/omfattande ingrepp/sår/stygn :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Fridaaaa
0

#5 Vadå frågor som innan? Frågade varför han skulle ha tratt så himla länge, inte varför han hade tratt….

[Forest]
0

10 dagar är det man säger att de ska ha tratten ute behövs inte det under promenad men de ska väl ta det ganska så lungt med första dagarna. Vilken av hanarna var det du kastrerade, skönt att det har gått bra hoppas att han läker fint :)

Kickilu
0

# 7 Det är Prince som blev kastrerad. Alfons är för gammal och jag kan i efterhand ångra att jag inte gjorde det med honom. Han hade mått så mycket bättre. Inte lätt att veta med sin första hund.

Veterinären sa 10 dagar men det är ju som 5 säger att det beror ju lite på individen. Han ska hålla sig lugn för läkningsprocessen. Bara rastning och inte långpromenader. Nu har vi tagit av tratten när vi går ut och det funkar bra. I början när det var nytt så tog han ett steg innan han försökte komma åt såret. Inne blir det mer intressant så där får tratten vara på. Försökte en stund utan igår men jag får bara säga nej hela tiden och då är det ingen vits att ha den av. Tar inte några risker.

Han är så duktig och vant sig bra vid tratten. Viftar på svansen när jag sätter på den. Han är så go mitt hjärtegull.

[Forest]
0

8 låter kanon att han anser att tratten är helt okej med :)