Skaffa valpar!

Har du läst denna artikel?
Kan vara svårt att så här på rak arm skriva allt man vet om avel & uppfödning, men har du frågor så hjälper jag gärna till att svara så gott jag kan. Är uppvuxen på kennel så har en del erfarenhet i området.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Om inte AnneN eller artikeln kan ge dig de svar du behöver kan du ju alltid kolla med folket på Kennel iFokus. Där om någonstans borde du kunna få svar på dina frågor. Tycker även att du ska kolla med rasklubbarnas rådgivare om det är något speciellt du behöver tänka på gällande just den rasen. Lycka till! :)
Vad är det för blandras/renras du har? för jag tycker oxå du ska se lite vad finns det redan gott om det är mycket större blandraser o mer amstuffblaningar det gör att sälja dessa kan vara svårt. Så tänkt dig för innan, lycka till :)
- det viktigaste är att du har mål för din avel; Varför vill du ta Valpar? vad vill du få fram med valparna?
Den ovanstående punkten hade inte jag, men under tiden cola var därktig fick jag hjälp att forma mål som skulle passa mej och min kommande avel. Nu när valparna är 1 år kan jag utärdera alla och se om dem blivit som jag tänkt (och ja, det har dem blivit :P)
- har du pengar för ev kjejsarsnitt? kolla med din försäkring
- Vet ej din ras men under hela min period (normalstor hund) köpte jag 100 kg valpfoder (som även tiken skule ha av). Har du råd med detta? Jag hade 6 valpar+1 tik
- Har du kollat utbudet? Finns det intresse för Valpar av den korsning du vill ta fram?
- Vad gör du om du inte får alla sålda? när valparna börjar äta vanlig mat så är det så gott som omöjligt att jobba. Kan du ta ledigt under den perioden som krävs till valparna är sålda?
- Om du jobbar/ skola- har du då ork att gå upp 2-.3 ggr per natt och mata valparna?
- Vad gör du om du måste mata valparna helt sjävl? Dvs vartann timme?
- Har du råd med vac+chip (ca 500 kr valp)+ ev olyckor ex en valp bryter benet
- Har du möjlighet att ta ut valparna? Det är viktigt att de får miljöträning innan de flyttar. Bästa om de får koma ut 2-3 ggr dag (så länge vädret är ok. våra kom ut redelbundet efter de blivit en månad)
det är en underbar upplevelse, men det är mycket jobb. jag bodde hos mina föräldrar under valptiden och fick lite stöttning av pappa (mest med att byta tidningar+ bära ut valparan)
Bozita rubor her gratis valppakt även för blandraser. Sök på dem på nätet och kontakta dem så får du 3 kg mat, smakprover, godis, fakta+ en väska till varje valp.
Tillägg till #4 är väl, hur ser hundarnas hälsa ut? Är den frisk, vet du om föräldrar och syskon är friska? Finns det defekter som navelbråk, svanskknyck, underbett? Är de tilltänkta föräldrarna testade för rasbundna sjukdomar som finns för den ras/de raser?
Tyvärr ett steg många blandrasuppfödare faller på.
**Tack för alla bra svar!
**#1 Tack det var en bra artikel, har läst den, det stod mycket bra där!
#2 Ska kolla där inne också, tack!
Jag ska tänka på allt det ni skrivit, det är en blandras mellan powder puff, shih tzu, pomeranian och tibetansk spaniel och hon är 4år i mars.
Jag har läst om vanliga sjukdomar för de raserna och tänkte boka tid för ögonkontroll och allmän kontroll av hälsan på henne.
MVH Lodjuret
5#
ja båda föräldrara hade god hälsa. dock var ingen rögntade/ ögonlysta vilket jag ångrar (har det därför som mål idag). De hundar i bådas släkter som blivit rögnade och ögonlysta har fått a samt ua :)
Nix, inga kända defekter. Alla mina Valpar var UA dagen efter födslen samt vid 8 vekcor (tog hem en vet för att kolla det)
Eftersom det är blandras så tänker jag privat bara gå efter att rögna och ögoblysa då detta är viktigast. Då jag numera tänker satsa på sibbe, som även är en otroligt frisk ras så kommer jag inte kolla såna sjukdomar, iallafall inte i nuläget men jag ska absolut tänka på det för framtida bruk :)
Dock kommer jag ev kolla dessa på Evocas blivande, detta pga av han är omplaceringshund (renrasig oreggad sibbe eller alaska husky) då det är svårt att hitta information om hans släkt. Men jag har 2-3 år på mej att hitta mer information om honom :) någon info måste ju finnas :P
Eftesom jag bara haft en kull så kan jag fortfarande ändra det jag vill med mål och allt annat :) I sommar hade jag tänkt plugga mer genetik eftersom jag kommer vara mammaledig
#7: Jag menade inte specefikt din kull utan som tillägg på vad TS bör tänka på utöver det du tog upp i ditt inlägg. :)
6 vad roligt med den blaningen just den blaningen har jag förmig att en fd medlem oxå hade :) Jag hade valt en renrasig hane till din tik om jag våre dig o sen kräv oxå att hanen är hälsotestad, ursöt var hon :) Du ska någ tänka på att hon börjar bli till åren jag tycker inte du ska vänta så länge till med para henne om det är så att du har planer på para henne.