Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundmat
Läst 4072 ggr
[Nooway]
0

Hur mycket bör Azzar äta? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är nu nybliven hundägare, var och hämtade hem en blandis Shitzu/chiuahua/tax för några timmar sedan. 
Det är första gången vi har hund men många i släkten har hund så vi har bra stöd :)
Ska även gå kurs med den lille rackaren så fort vi hittar någon bra.
Men jag har en fråga som jag gärna vill ha svar på :)

Han är som sagt 10 månader, hur mycket och hur ofta ska han äta? 1dl morgon och kväll låter ju rimligt. Han har Eukanuba valpfoder som vi fick med. Han har gått på fri tillgång i stort sett inann :S
Han är ca 30 cm hög i rygg och väger kanske runt 8 kg.

[Forest]
0

Först säger jag Grattis till bli med hund, han var verkligen super söt o fin med :) Kör med samma foder nu, men jag tycker någ att valpfoder är han lite för gammal för att äta. Jag hade någ köpt samma märke men inte just valpfoder då det är extra mycket fett i valpfoder o han ser inte ut att behöva äta valpfoder Glad Jag vet inte alls vad han bör äta i mängd i detta foder det brukar stå på vad han ska äta samt hans ålder o storlek. Vad står det på fodersäcken?

Rachix
0

Han verkar ju inte överviktig, så jag skulle fortsätta ge honom fri tillgång till torrfoder. Många hundar klarar av att ha foder stående framme utan att föräta sig. Så är det med två av mina hundar, medan den tredje äter till han kräks. Även min gamle vovve hade alltid foder framme.

[Forest]
0

2 tycker inte hundar äter så värst bra alls när de har fritillgång på foder utan tar lite pö om pö som vi säger här, det blir allså småätande isf att äta kl då och då. Sen ger du valpfoder tll 10 mån hund jag ger det inte utan har övergått beroende på hur den utvecklas, men ofta byter man väl från valpfoder vid 5-6 mån ålder?

Fridaaaa
0

Valpfoder bör han inte äta, lite för gammal för det.

Men kolla på förpackningen på ett ungefär vad du ska ge.
Men jag hade bytt till "vuxenfoder":

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Labolina_73
0

valpfoder är ju upp till 12 månader,,,, iaf  eukanubas… så varför byta tidigare,, framförallt om man har liten hund,,, dom är ju inte så hårt drabbade som stora raser med höfter etc…

/L

[Nooway]
0

1# Tack! han är hur go och lugn som helst, tog inte ens 12 timmar innan han hade gjort sig hemmastadd :)  Även hos moster var det första han gjorde att busa och sedan sova. Superhärligt att han är så lugn!
Jag såg nu att han till och med äter valpfoder för stora hundar. Så hur som helst ska jag köpa nytt foder. Vi ska till veterinär för besiktning på onsdag så då ska jag höra vad hon tycker han bör äta och hur mycket :)

#2 Nej överviktig är han absolut inte, han är i jättefint hull :)
Dock passar inte fri tillgång honom tror jag, då han som #3 skrev äter lite och ofta då. Det känns som om det är bättre att ha 2 eller 3 fasta tider då han får fodret och sedan ställer jag undan skålen. Han äter upp allting på en kvart så det verkar han inte ha något problem med. Och jag blötlägger det så det är minimal risk att han skulle föräta sig eller vad man ska kalla det.

#4 Jo jag tyckte också att han var lite gammal för det, men om det är som #5 säger att eukanubas valpfoder är upp till 12 månader så borde det ju inte vara något problem :)  Dock såg jag idag (som jag skrev längre upp i inlägget här) att det är valpfoder för stora hundar. Så jag måste ju byta hur som helst. Ska rådgöra med vet på onsdag :)

#5 Ja men då är det nog ingen panik. Dock såg jag att det var för stora hundar, dem har gett deras Rottweilerkorsning och Azzar samma mat. Så det ska inhandlas nytt foder på onsdag :)

[Forest]
1

6 jag har svårt med fråga vetrinär ang foder eftersom de itne kan just foderläran. jag ser mer på foder själv det ska vara bra köttmängd o bra fett med sen ska det inte vara en massa annat som majs o spannmål i fodret :)

Fridaaaa
1

#5 Jag har lärt mig att man inte ska ge valpfoder för länge, inte upp till 1 år.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anibaz
1

Att ge valpfoder för länge är inte hela världen. Mina hundar på 5 och 6 år har ätit valpfoder ett tag då jag fick två mellanstora säckar gratis av märket dem redan åt. Inte att rekommendera om hunden har lätt för att gå upp i vikt dock.

Att ha mat framme hela tiden tycker jag är dumt, hundar mår bättre av att ha fasta rutiner istället för att småäta under hela dagen.

[Nooway]
0

#7 Okej, det visste jag inte. Ja det låter ungefär som jag tänker då :)
Får kika runt lite i affärerna och se vad jag hittar.

#9 Azzar verkar inte gå upp i vikt. Han har som sagt gått på fri tillgång (visserligen med en elak hundkompis så han inte fick äta som han ville) men ändå är han verkligen inte tjock. Och det är en energisk liten rackare så jag tror inte det skadar. Men eftersom det han äter nu är för stora hundar, 25 kg och uppåt, så känns det bäst att byta.

Har någon av er erfarenhet av sånna där blötfoderkonserver? Är det någonting att ha? Nu menar jag de där små portionskonserverna för småhundar. De är ju inte så dyra och om han ska äta 2-3 sådana om dagen så, ja. Det blir ju inte mycket per månad direkt.
Om inte, vilket torrfoder använder ni till era hundar? :)

Anibaz
0

Blötmat är skit, rent ut sagt. Funkar som smakhöjare och mina får det under perioder dem äter dåligt. Blandar då i torrfoder. Det innehåller nästan bara vatten och inte alls allt som en hund behöver. Torrfoder eller färskfodrr tycker jag du ska kolla. Färskfodrr skulle inte bli dyrt med en så liten hund :)

Rachix
0

#6 I min erfarenhet så kan det där med småätandet lugna ner sig efter ett tag om han har behövt konkurrera med andra hundar om maten. Lizzy var helt galen i att äta när vi fick henne, men efter en månad visste hon att det alltid fanns mat och då slutade hon äta så fort hon kom åt. Idag har vi fasta måltider, men både hon och Molly lämnar maten om de inte är "sugna". Matvraket däremot lämnar inte en smula… han är anledningen till att vi har fasta måltider. Skäms

Funderar på om det är skillnad mellan blandras och renras vad det gäller maten? Någon annan som har erfarenhet? Jag har haft tre blandraser som alla klarat att ha maten framme och ätit ca två gånger om dagen på egen hand (och som mer eller mindre ändå ätit på fasta tider, som klockan ett på natten Obestämd). Sen har jag en renrasig cocker (som iofs är kända för att vara matglada) som inte kan se ens en gurkskiva på golvet utan att äta den…

Här ger vi Orijen torrfoder ibland och har Nordic färskfoder som huvudmat. Det fungerar bra till alla tre.

[Nooway]
0

Ah, det var det jag misstänkte. Då blir det inte blötmat :P
Färskmat, typ BARF alltså, är något jag skulle vilja att han åt. Men mina föräldrar är inte lika pigga på det haha. Så vi kör nog på torrfoder :)

Alltså han åt ofta men inte mycket varje gång. Kanske en 3-4 bitar varje halvtimme. Vi blöter upp det med, och då kan det ju inte stå framme hur som helst. Och det är svårare att hålla koll på hur mycket han faktiskt äter då. Nu får han mat 2-3 gånger om dagen (beroende på hur aktiv han varit) och äter upp det han får inom en halvtimme. Så det fungerar ju som vi gör nu :)
Vet inte hur stort utbudet på färskmat är här uppe i Östersund :/

[Forest]
0

TS har ni plats i frysen så kan jag annars varmt rek färskfoder-nordic,klass,bravo VoH finns fler men dessa kom jag iaf på. Annars kan jag inte tänka mig att det är superkris att byta foder för att den har foder för vuxna Valpar den är väl något mindre fett i kanske än valpfoder för små hundar?

[Nooway]
0

Nja det är det som är problemet, vi har en minifrys just nu. Men jag ska ända kolla upp var jag kan få tag på det och så. Det vore ju bra om han kunde gå på färskfoder :)

Nej alltså han äter foder för hundar över 20 kg (i full vikt alltså) och han väger ju bara hälften. Men säcken är snart slut så vi ska byta hur som helst.

[Nooway]
0

Azzar imorse, innan matte gick loss med sax och borste :)

[Nooway]
1

Och efteråt :)
Klippte tassarna och ansiktet. Nu ser man ju att det är en hund, inte en dammtuss eller en golvmopp haha.

[Forest]
0

Himmla fin är han :) du klippte han bra måste jag säga du kommer säkert sen lära dig exakt hur han ser sötast ut :) Jag klipper grannens hund men lyckas sällan få till nosen så bra på honom men det börjar bli bättre än 1a gången jag klippte han iaf :)

[Nooway]
0

Han tackar så mycket :)
Tack! Ja det blev iaf hyfsat, för att vara första gången jag klipper en hund :)  Jo då, vi ska köoa en trimmer med, så blir det lättare att hålla efter.
Nosen är svår, man fär nästan klippa medhårs så mycket det går. Annars blev det inte så bra på Azzar iaf haha.
Ja man lär sig ju :)

[Nooway]
0

Och idag var vi till veterinären! Vaccination, besiktning och chipning stod på schemat. Han var så duktig! Han sa/gjorde ingenting varken vid chipning eller Vaccination, inte ett knyst och han rörde sig inte en millimeter :)
Han hade en lätt inflammation i vä. öra. Men det hade vi nästan räknat med, eftersom han jämt är där och kliar. Så nu blir det att rengöra i några veckor och sedan åka på återbesök.
Vilken duktig Tusse jag har! :)

[Forest]
0

20 Kul att han är så duktig :) Hoppas att örat blir bra. Sa vetrinären något om att ni ska rycka bort lite öronhår? För mig man ska det, det är för slippa att de får för instängt o svamp mm

[Nooway]
0

#21 Ja jag hade förväntat mig att han skulle skrika till åtminstone, men jag var nog mer nervös än han var haha :)
Jadå det var inget farligt så, bara lite inflammerat. Jo hon rekommenderade att vi skulle klippa lite i öronen. Så det står på schemat imorgon :)
Ska även klippa lite mer under magen och på benen då det fastnar en massa snö där. Det är inte lätt när man är liten ;) Haha.

Trimmar du dina hundar själv? :)

[Nooway]
0

Trött tusse efter att ha sprungit och apporterat på isen :)