Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1801 ggr
badbrain
0

Vet inte vilken hund

Hejhej!

Min lillebror på 10 år ska få en hund nu för vi äldre syskon har flyttat hemifrån. Han behöver en vän där hemma.

Det ska vara en familjehund såklart, han ska kunna gå ut med hunden och leka med den, sitta i soffan och mysa. Han vill att det ska vara en stor hund, som tex golden retriver.

Men jag vet inte riktigt vilket hund som kan passa bra?

Den ska helst inte lukta så mycket och fälla hår.

Tacksam för svar

[Ronon-m]
0

Hm, eftersom den bara ska vara som sällskap och inte få någon som helts hjärngympa, bara motion, skulle jag inte köpa en golden retriever då de kräver ganska mycket, plus fäller. Ni behöver en ras som inte kräver speciellt mycket, ytan mest nöjer sig med det mesta. Ingen jakt i sig eller mycket energi.

Jag tycker ni ska kolla  in rasgrupp 9! Det är gruppen för sällskapshundar..  http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Fridaaaa
0

Tänk på att ingen hund mår bra av bara promenader och lek och mys,
Alla raser måste tränas mentalt också, vissa mer, vissa mindre:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
4

Jag skulle aldrig låta en 10 åring gå ut ensam med en hund, handlar inte bara om att kunna hålla hunden, det kan ju komma andra stora hundar o ge sig på pojkens hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

Golden kan passa bra antar oxå att föräldrarna kommer vara delaktiga i hunden.  Sen läs på mer om hundar o vad som kommer krävas :) Fundera ut lite o hur bor ni? Jag har med lite svårt att tänka mig 10 åring som tar ansvaret för livet på en hund, det finns som 3 säger farligare hundar som kanske råkar vara lösa. Det är stort ansvar.

badbrain
0

Det är klart att min lillebror inte kommer ta hela ansvaret. Mina föräldrar vill också ha en hund, men vi vill att hunden ska passa min lillebror. Så jag söker en snäll och barnvänlig hund, inte en doberman tex.

Hela familjen kommer vara delaktig att gå ut på promenader osv.

Frida B
0

#5 doberman är jättebra familjehundar, men ingen ras som verkar passa er. som sagt så måste en hund få någon form av hjärngympa!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

League
2

varför inte välja en av småhundraserna? typ lahsa apso, pappillon eller liknande då de är små, lätta hundar som *peppar peppar* inte kräver lika mycket som en större hund. dessutom är det så mycket smidigare att ta med sig i bil, buss osv. fast å andra sidan så är det "svårare" att uppfostra dem då reaktionen från folk ofta blir: Det gör ingenting, h*n e så söt…

AnneN
0

Vad kommer hunden att aktiveras med förutom promenader och mys? Är din bror och/eller föräldrar intresserade av någon hundsport?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
1

#5 Doberman kan vara minst likabra familejhundar.

Denna kommentar har tagits bort.
badbrain
0

Vi är en väldigt sportig familj som älskar djur. Jag jobbar även med djur och har många marsvin, o kaniner hemma. Rider även hästar osv.

Vi har velat ha hund i kanske 10 år men vi har inte haft tid förräns nu. Så jag är inte okunnig. Vet bara inte så mycket om raser.

Berner sennen är även en hund vi kollat på i år. Dom verkar passa oss bra

Maja2
1

#15 Är det dina föräldrar och din lillebror som bor hemma? Du och dina syskon har flyttat hemifrån?

Berner Sennen är en kraftfull hund, skulle aldrig släppa en 10-åring med en sån …

Det viktigaste när man väljer ras, är att se vad man har att erbjuda en hund i form av aktiviteter och motion, hur hunden passar in i ens liv och ens livsstil.

Fridaaaa
3

#14 Ja jag tror att det var i hemmet. Ja jo det blir så , men vad jag ville komma fram till att golden inte är mer pålitlig är doberman :) Att dem kan vara minst lika bra.

badbrain
0

Okej, nu är det såhär att min familj verkar ändrat sig totalt med att ha hund för min mamma vägrar gå ut med den.

Och jag hade endå tänkt köpa en egen hund nu när jag flyttar. Är erfaren med hundar och har verkligen all tid i världen.

Har fastnat lite för hunden beauceron, pratade med en vän till mig om det. Men han sa att dom var väldigt aggressiva, och vilda! Vilket jag inte förstod någonting alls av, för jag har fått intrycket att dom är väldigt snälla. Och dom används ju som polis hundar och är väldigt lättlärda. Sen sa hans fru efter ''ja men du älskar ju dom hundarna''. Så jag tror bara han var avundsjuk att jag hade kollat upp hunden.

Fridaaaa
1

#18 Finns inga aggresiva raser. Fel ägare och fel uppfödning i så fall….

badbrain
0

Hur hittar man en bra uppdödare? Hur vet man att dom är bra?

Tex sidor som tradera säljer ju de hundar, är de sämre uppfödare än dom som har en riktig hemsida på nätet tex?

Vill verkligen inte att det ska vara något fel i uppfödningen

Fridaaaa
0

#20 Tradera säljer inga hundar! Inga levande djur
Blocket menar du?

badbrain
0

Bor i holland, dom har något som heter marktplaats, ungefär som ebay, tradera och dom sidorna.

Hundarna är ju hälften så billiga där med, men tänker bara på om uppfädaren kanske inte är så bra

Maja2
0

#20 Sök på SKK:s sida tex, där hittar du uppfödare.

Jag skulle nog säga att en uppfödare som säljer Valpar på Tradera, inte är någon seriös uppfödare.

Fridaaaa
0

#22 Okej för svenska tradera säljer icke levande djur.

badbrain
0

Jo jag vet, tror det blir en Schweizisk (stavning?) sennen hund.

Eller beauceron eller grand danois. Men jag har 4 marsvin och en kanin hemma här också. Så måste ta hänsyn till dom med såklart. Men då blir väl en schweizisk sennen hund bäst antar jag.

Elr vad tror ni?

Fridaaaa
0

#25 Dem kräver lika mycket som en berner sennen, alla sennenraser kräver ungefär lika mycket:)

Grand danios kräverinte lika mycket motion men kräver ändå en del :)

badbrain
1

Jo jag vet, men snackar mer om vad som är bäst för mina andra små djur här hemma.

Maja2
0

Ts, har du fyllt 18 nu och flyttat hemifrån alldeles Nu eller?  JObbar du eller pluggar? Hur mycket tid har du för hunden?  Hur funkar det där i Holland, finns det gott om dagmatte osv. där åxå?

Nu blir ju allt lixom på ett annat sätt än vad första inlägget var, då rasen ffa skulle bli en kompis till din lillebror. Nu blir det ju inte en familjehund om jag förstår rätt, utan en hund till Dig enbart. Vad har du tänkt aktivera hunden med? Vad är du intresserad av?

badbrain
0

Sorry, mitt internet dog.

Bor hos mina föräldrar just nu men flyttar nog inom ett halvår, år till ett student hus. Jag jobbar med djur på en gård och jag har verkligen allt tid i världen. Detta är inte bara ett random köp jag gör. Kollat runt på hundar i kansk 5 år och jag brinner för djur. Det är mitt liv.

Förlåt om det blev förvirrande med det första inlägget. Men min familj kom överens om att de inte kan ta hand om hunden ensamma när jag flyttat. Så jag får helt enkelt köpa en egen.

Hade tänkt lägga ner all tid på hunden, promenader, aktiviteter och massor med kärlek. Är intresserad av en hund man kan göra saker med.

En riktig hund helt enkelt

Maja2
0

#29  Men VAD för saker har du tänkt göra?  Vilka aktiviteter?

Michaela-N
1

Jag hänger inte med. Vem är det som ska ha hunden nu?

badbrain
0

Jag känner att ni tror jag kommer bli en dålig hundägare. Får verkligen ingen hjälp här, och känner mig faktiskt lite påhoppad med alla frågor.

Tänker sluta denna diskussionen nu och ringa hundskötare och kennlar istället.

Michaela-N
0

#33 Tråkigt att du känner så. Jag tror de flesta här inne bara vill dig och din framtida hund väl! Jag har inte sett något inlägg som skulle vara kritiskt mot dig, att få frågor om vad du tänkt göra med din hund i framtiden och var du kommer bo osv. ser inte jag som något påhopp utan bara allmänt viktiga saker att få reda på för att kunna rekommendera en ras som passar dig/er!

Fridaaaa
0

#33 Det är ingen som sagt att du är dålig hundägare?

Alla har bara gett rekommendationer utefter vad du har skrivit att du hade tänkt göra med hunden osv.

Maja2
0

#33 Det är väl ingen som hoppar på dig? Om du försöker se det från våran sida: Du skriver först ett inlägg och frågar om ras till din lillebror som är 10 år. Familjen är sportig. Nu är det ju inte så längre, utan nu är det ju DU som ska skaffa hund, själv. Du har nyss, om ens, flyttat hemifrån. Om du ber om hjälp med ras, måste du förstå att du får frågor kring hur du ska aktivera mm.

[Forest]
0

33 ne det tror jag inte :) jag har med vart aktiv djurperson men aldrig haft hund bara hjälpt andra med deras hundar som hundvakt o sånt. Så jag visste vad hund krävde o valde därmed bort en drös raser :) Sen fick jag tänka på allergi som sonen har. Golden är väl en ras jag kan tänka mig passa din familj, men de kräver så som alla andra raser annan aktervering än promenader o lek :) Så kurs kan vara väldigt bra att gå för att få lite kött på benen samt att man lär sig en del på dessa :) Detta med ras det tycker jag man ska välja en som inte är så krävande, kolla in pälsvård o allt annat med o sen se efter vad man orkar borsta osv. Jag rekt att man kollar på SKK hemsida o sen ser ut en ras, när man gjort det brukar det ofta finnas ras-sidor o där kan man titta ännu närmare på uppfödare. Jag kan oxå tänka mig att en del uppfödare har även yngre omplaceringshundar som kanske fått köpas tillbaka av olika andledningar är det rätt vanligt att det kan förekomma tyvärr. Tänk på att väljer ni en valp så kan valpen inte vara själv alls på flera månader, kanske inte heller en yngreomplaceringshund därmed kommer man få vara ledig. Det är mycket sånt som jag ser många missar o sen har de en hund som inte är ensamtränad rätt o mår dåligt av att bli lämnad själv. Vissa biter sönder saker,andra kissar bajsar inne samt står o gråter. Lycka till säger jag. Sen är man varmt välkommen här inne o fråga om allt, varför folk undrar vad man ska göra mer är just för att alla raser kräver mer än promenader o lek för att må bra, det anser jag iaf :)

League
0

Kolla på pedirees hemsida, där finns ett "test" man kan göra för o kolla vilken ras som skulle kunna passa dig. Man kryssar i alla möjliga frågor och får rasförslag. Dock får läsa, o svara ärligt

Fridaaaa
0

#43 Dock stämmer inte den så bra ;) själv testat hehe
Tyckte inte det stämde direkt mkt :)

Maja2
0

#45 Tråden har ändrat inriktning, då det inte handlar om en hund till familjen längre. Ts ska skaffa Egen hund.

Frida B
2

#33 om man ska skaffa hund och ber om råd på nätet måste man ju skriva vad man ska göra med hunden, och om man tycker att det är påhopp, ja då får man faktiskt räkna med det. btw så har ingen sagt att du är/kommer att blii en dålig hundägare, det är nog bara din egen fantasi. som sagt så får du skriva vad du ska göra med hunden, om du ska hålla på med agility/spår/lydnad m.m. annars kan vi inte hjälpa dig :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
0

Visst man kan ta upp lite hur aktiv man tänkt vara och sånt. Men vi var som TS ville ha hund men vad vi ville göra var inte det viktigaste då jag tänker lite på att kanske inte hunden gillar Agility o därmed hade jag inte krav på så vis. Man kan göra massor med saker med sin hund som aktervering behöver inte kosta skjortan, kurs anser jag man ska gå när man är nybörjare o dessa kostar lite. Men man får så mycket mer kött på benen o därefter kan man jobba vidare på övningar o sen lära sig mer o mer genom läsa eller skaffa vänner som har bra tips oxå :)