Deadline för första parning?
JAg har en bekant som tänker para sin Stövare/dreverkorsning(tik) som blir 9 (nio) år i år första gången. Vovven börjar tom bli gråhårig på nosen och det börjar lysa blågrönt i ögonen. MEd andra ord så börjar starren komma. Hunden är i övrigt i bra kondition, jakthund.
Min åsikt är att det inte är bra. Har fått till mig någonstans att 5 år är gränsen för första parningen. Vill inte ha några emotionella åsikter, det har jag själv massor av. Utan faktasvar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad är det för kön på hunden? Det är en ganska så relevant fråga.
Förlåt…… tik….

Antar att det är en tik det gäller och då brukar man säga att man inte bör ta första kullen senare än 5 år, i vissa fall kan man göra undantag men då endast om veterinär undersökt hunden och bedömmer att hon klarar en dräktighet med allt vad det innebär.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jaha. Jag tycker 9 år låter gammalt för en första parning, men jag är inte så insatt så någon annan får ta den biten.
i och med att det är en blandras, så kan vi bortse från SKK:S regler. Vill bara ha fakta. Tycker sjäv det är vämjelikt.
Spelar ingen roll om det är blandras eller renras, bäckenet stelnar ju äldre hunden blir och därmed riskerar man både tikens och valparnas hälsa.
5 år är rekommendationen. Man bör hålla sig till den.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Precis. MEn snacka med väggen, så får du bättre svar. Ägaren vill inte lyssna. USch……Tack för svaren.
7. trist när ägaren inte ser tilld hundens bästa, varför vill de har kull på så gammal tik?
Ring Djurskyddet i Länet där tiken bor o fråga, eller be tikägaren göra det. Själv klassar jag det som kvalificerat djurplågeri, chansen är stor att både tik o ev Valpar stryker med.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Helt galet att dem ens tänker tanken när hunden är 9 år gammal! Helt sjukt :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.