Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 1508 ggr
Hawknestgrove
0

Deadline för första parning?

JAg har en bekant som tänker para sin Stövare/dreverkorsning(tik) som blir 9 (nio) år i år första gången. Vovven börjar tom bli gråhårig på nosen och det börjar lysa blågrönt i ögonen. MEd andra ord så börjar starren komma. Hunden är i övrigt i bra kondition, jakthund.

Min åsikt är att det inte är bra. Har fått till mig någonstans att 5 år är gränsen för första parningen. Vill inte ha några emotionella åsikter, det  har jag själv massor av. Utan  faktasvar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Michaela-N
3

Vad är det för kön på hunden? Det är en ganska så relevant fråga.

Hawknestgrove
0

Förlåt…… tik….

AnneN
0

Antar att det är en tik det gäller och då brukar man säga att man inte bör ta första kullen senare än 5 år, i vissa fall kan man göra undantag men då endast om veterinär undersökt hunden och bedömmer att hon klarar en dräktighet med allt vad det innebär.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Michaela-N
0

Jaha. Jag tycker 9 år låter gammalt för en första parning, men jag är inte så insatt så någon annan får ta den biten.

Hawknestgrove
0

i och med att det är en blandras, så kan vi bortse från SKK:S regler. Vill bara ha fakta. Tycker sjäv det är vämjelikt.

Anibaz
2

Spelar ingen roll om det är blandras eller renras, bäckenet stelnar ju äldre hunden blir och därmed riskerar man både tikens och valparnas hälsa.

5 år är rekommendationen. Man bör hålla sig till den.

Hawknestgrove
0

Precis. MEn snacka med väggen, så får du bättre svar. Ägaren vill inte lyssna. USch……Tack för svaren.

[Forest]
0

7.  trist när ägaren inte ser tilld hundens bästa, varför vill de har kull på så gammal tik?

vallhund
2

Ring Djurskyddet i Länet där tiken bor o fråga, eller be tikägaren göra det. Själv klassar jag det som kvalificerat djurplågeri, chansen är stor att både tik o ev Valpar stryker med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
0

Helt galet att dem ens tänker tanken när hunden är 9 år gammal! Helt sjukt :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.