Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 8515 ggr
[Empisen]
0

Din hunds raser i %

Vet inte om det finns en liknande tråd, men jag undrar vilka raser din/dina hund/hundar är räknat i procent? Glad

Denna kommentar har tagits bort.
[Empisen]
0

Silas är 50% Pitbull, 25% Amstaff och 25% Dobermann.
(Mamma Pitbull, pappa Amstaff/Dobermann)

AnneN
0

Velvet är:
50% lapsk vallhund
25% pitbull
12,5% amstaff
12,5% dobermann

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Empisen]
0

*Fel*

Fridaaaa
0

Det kan man inte räkna anser jag eftersom raserna kan slå ut olika

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
1

#5 Ja visst är det så, men så länge man inte tänker göra dna test på sin hund för att få veta exakt så kan man ju alltid räkna på detta sätt istället.

_**/Mvh Anne

Michaela-N
0

50% papillon och 50% yorkshireterrier, vad jag vet.

Men till utseendet och beteendet: 100% papillon, haha.

TjockaBerta
0

50% amerikansk cocker och 50% mellanpudel

Alltså 100% cockerpoo Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

[Vargöga]
0

Min hund kommer att vara 50% chihuahua och 50% phalene.

Maja2
3

Klart man räknar % utifrån vad föräldrarna är, men även den mindre procenten kan ju slå igenom mer, dvs vara dominant gentemot andra gener från andra raser.

Vad mina är vet jag inte, men dotterns lille gynnare är 75% chihuahua, 25% dvärgtax

Anibaz
0

100% Aussie och 100% Tervueren.

Och jag tycker visst man kan räkna utifrån raserna, och vilken av föräldrarna som är vad.

[Empisen]
0

#11 Hur menar du med 100% ? Är det föräldrarna som är dom två raserna så är ju din 50% Aussie och 50% Terv.. 
Eller pratar du om två olika hundar kanske? Glad

Anibaz
0

#12 Jag har en Aussie och en Tervueren, renrasiga båda två Tungan ute

[Empisen]
0

#13 Aah, då är jag med Skrattande

Tar med min andra hund också då, 100% Jack russell terrier! Glad

Kalli
3

50% Rottweiler och 50% Amstaff.

Angående procent blir det ju bara korrekt om föräldrarna är renrasiga, parar man en Schäfer med en Golden/Labrador blir valpen i teorin 50% Schäfer men skulle även kunna innehålla 50% Labrador eller 50% Golden och såklart allt därimellan.

Så procent är väl mest ett förenklat sätt att förklara ursprung antar jag.

[Ronon-m]
0

Ozzi är 93% Chines crested powder puff och 7% mellan pudel :)

Maja2
2

#15, men Rasmässigt så blir det ju en procentsats även om föräldern är en blandras. Tex Pappan renrasig chihuahua. Mamman 50% chihuahua 50% dvärgtax. Då blir valparna 50+25+25. Vilka EGÉNSKAPER som sen är dominanta, DET vet man inte, men RASMÄSSIGT så funkar det ju så, det är ju helt vanlig biologi :)

Kalli
1

#17: Helt vanlig biologi är att man får 50% av sina gener från pappa och 50% från mamma. Vilka gener som ärvs går ju däremot inte att säga så om mamma är 50% chihuahua och 50% dvärgtax kan valpen i teorin ärva alla gener mamma fått från chihuahua eller alla gener mamman fått från dvärgtax.

Enklast att förklara är att tänka sig två lådor, en låda med 100% gröna kulor (chihuahua) och en låda med 50% gröna (chihuahua) och 50% röda (dvärgtax) kulor. Valpen får 50% av pappa, alla kulor som kommer från låda ett kommer att vara gröna (chihuahua) men i praktiken kan du från låda två få allt från 100% gröna (chihuahua) kulor till 100% röda (dvärgtax) kulor. Mest troligt är dock att du får en blandning av dessa men sällan blir det 50% röda och 50% gröna när slumpen får råda.

Utöver det är det såklart som du säger att fenotyp är en helt annan sak än genotyp. Jag tar om genotyp när jag påstår att det inte går att säga procent om valpens föräldrar inte är renrasiga.

Maja2
0

#18  Hmm…. jo det är sant… men vid DNA-tester kan man ju fastslå tex att ena föräldern är renrasig boxer, och den andra föräldern en mix mellan labrador och pointer ….   Eller att ena föräldern är en mix mellan schäfer och labrador, och den andra föräldern en mix mellan pudel och bischon frisé … det kan ju inte vara slumpen som visar mixerna?

Alexandra-S
0

Gizmo är 50% dvärgpudel och 50% papillon (mamman pudel, pappan papillon) Glad

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Pamanda
0

Vera är 75% dalmatiner och restrerande 25% är rottis och schäfer. Vet dock inte hur mkt av varje :)

fidojunior
0

Junior är 50% dvärgpudel och 50% phaléne. Det är han som syns på min avatarbild.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[cassy88]
0

Wiggo är 50% Labbe och 50% Röd setter,
Han ser ut som en svart korthårig setter med lite större labbe öron, 69cm i manken

Sessan är 50% Laika och 50%Flat
Hon ser ut som en Svart Laika med 20% hängande öron och en vit fläck på bröstet, 60cm i manken

[apprecier]
0

Kan inte riktigt räkna ut det där med procenten när det gäller Azlan.

Hans mamma är 50% pekingese 25% tibbe 25% chihuahua och pappan är 50% pekingese och 50% tibbe.

Då, är Azlan 50% pekingese, 37,5% tibbe och 12,5% chihuahua eller är jag ute och cyklar? han liknar en tibbe utseendemässigt förutom ögonen är från pekingesen. Hans personlighet/beteende brås mest av pekingesen tycker jag vad jag sett. :)

AnneN
0

#24 Japp den uträkningen ser korrekt ut.

_**/Mvh Anne

Maja2
0

#18 Nu har jag läst om fenotyp och genotyp och förstår precis vad du pratar om. Jag har lärt mig nåt idag åxå :)

[apprecier]
0

#25 Tack! Så vet jag ungefär vilka raser han har i procental. Det är alltid lite mer invecklat när det är fler raser i en hund. :)

Exoticas
0

50% Leonberger och 50% bordercollie! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

jesse741
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rusco är 50% dobber(pappa renrasig), 25% rottis och 25% schäfer, men schäfer "generna" varken syns eller märks speciellt mycket. Det é mest rottis och dobber i honom.

Fonzzie är 25% långhårig schäfer,25% golden(pappas sida) sedan är mamman rottis med en mormor som hade lite border colli i sig så i annonsen stod det 40% rottis och 10 % bordercollie. Fonzzie har  fått "insidan" av alla 4 raserna, dom bästa sidorna. Mycket mer än 10% bordercollie finns det dock inom honom och det visade han tidigt. Utsidan é väl oxå lite av varje ras.

DeniceP
0

Trassel är 100% dvärgpudel, dock oreggad Glad

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

HannaOchDiva
0

Min Diva är 50 % Border collie och 50% Jack russell :)

Saiop
0

Elvis är 25% jämthund, 25% hedehund, 25% vit älghund och 25% wachtel. (pappan 50% jämte och 50% hedehund. Mamman är 50% vit älghund och 50% wachtel) Zita är 50% plott och 50% norsk älghund grå. (pappan renrasig plott och mamman renrasig norsk älghund grå) Eika är 100% norsk älghund grå (renrasig) Jokåryns Sigge är 100% finsk stövare (renrasig)

zabelle
0

50% Border collie, 50% Golden retriver.

Han beter sig som en Borde collie men har fått färg och storlek efter Golden retriver, lite smalare bara.

Zabelle   

[Norpan88]
0

Min hund VITA är 75% schäfer och 25% Collie. Hon har ärvt sin morfars vita färg. Hon var den enda i kullen som blev vit, dom andra ser ut som vanliga schäfrar.

[Norpan88]
0

Alltså hennes mamma var schäfer och pappan var schäfer/collie

Royalz
0

Den ena är 85% amstaff och 15% APBT. Lilla vovsingen är 100% chinese crested ;)

StrongHearts
0

hjälp!

cola är typ 54% sibbe, 6% malamute, 3% pointer och 37% alaska husky

evoca ska ha ca 64 % sibbe, 3 % malamute, 1.5% pointer, 18,5 alaska, 4 % varg (svensk) groenendal och vit herdehund delar på de sista 7% men kan ej de i huvudet

har exakta sifforna på båda men vet ej va

på Cola har sibben tagit över helt, både i utseendet och pälsen (även lite kropp beroende på vad man avlar på)

Evoca har fått antingen herdehunden eller goenendalens psyke eftersom hon alltid vara till lags. utseendet är sibbe men öron som groenendal

(rätt kul att jämföra sina Valpar man haft och försöka lista ut vad som gått igenom. på lillebror måste vargen finnas eftersom han dräpt en råtta haha)

Maja2
2

#37 oj, isåfall är en av mina hundar 100% katt som han jagar råttor :)

StrongHearts
0

37# vad är det som är oj?

Rachix
1

Molly är 50% Border collie, 25% Engelsk setter, 12,5% Flat, 6,75% Terveuren, 3,37…% Collie och sista procenten Schäfer.

Lizzy tror vi är Schabrador (ev+ flat), men vet inte vilken procent och BamBam är 100% Cocker.

Bilden är på Molly.

[Norpan88]
0

#40 Fin vovve :))

Rachix
1

#41 Tack! Hon är både vacker och klok Skrattande

[apprecier]
0

Lite OT nu. Har tidigare skrivit att Azlan är 50% pekingese, 37,5% tibbe och 12,5% chihuahua, så nu är jag nyfiken på vad ni anser att han ser mer ut som vilket? :)

Fridaaaa
0

#43 Ser med peknisen. Ser ingen chihuahua :) Tibben med syns ganska mkt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Empisen]
0

Håller med #44 Pekingesen syns mest, även tibben, chihuahuan ser man inte så mycket av :)

Denna kommentar har tagits bort.
sarae
2

Min lilla Önska är 50% sheltie, 25 % Dvärgpudel & 25% Whippet….. inte så svårt att se vad som slagit igenom kratigast typmässigt än så länge :D

En förnderingsbild på lillskruttan… stackarn fryser så när vi är ute.. och än så länge passar inga vettiga täcken.

Frida B
0

#47 sicken goding! :D vilken udda raskorsning haha ;D

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

MadnessReturns
0

Min är 50% Doberman 50% rottweiler Fast rottweiler i honom syns knappt och i betendet är han 100% Doberman Tungan ute

Lev in nuet för det tjänar ändå ingenting till att tänka på framtiden för den har inte skapats och det som har varit har varit.

[Empisen]
0

#49 Har du någon bild på honom? Skulle vilja se hur han ser ut! Glad

MadnessReturns
0

#50 Appsolut här kommer en bild på min goding :)

Lev in nuet för det tjänar ändå ingenting till att tänka på framtiden för den har inte skapats och det som har varit har varit.

[Empisen]
0

#51 Tycker han ser mer ut som en rottweiler faktiskt! En slank rottis med litet huvud.. Oskyldig
Men charmig är han!

MadnessReturns
0

#51 Kände att jag var tvungen att vissa en mer avlång del av honom med Flört
Men framifrån ser han lite mer ut som en rottis Glad 

Ja han är en riktigt busig myspys Tungan ute

[Empisen]
0

#53 Hihi, ja där kom den långa nosen fram! Skrattande

Adalissa
0

Min lilla valp är 25% Bichon Havanais och 75% Shih tzu.
Det var intressant med diskussionen om fenotyp och genotyp, skall kolla upp det :)

Tillägg: Har nu kollat upp det och skäms lite eftersom det är något som jag faktiskt redan kunde - men hade glömt bort vad de hette :P

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Moa1994
0

Alice och Alfons 50% perro sin pelo del peru och 50% jack russel terrier och Dumle är 100% borderterrier.

Alice på bilden.