Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 18895 ggr
gickan87
15

dnatest?

Finns det något sätt att ta reda på exakt vad ens hund innehåller för raser?

MVH Erika :)

hundegare111
1

Nej.

Tyvärr.

Det finns dock s.k. "dna-tester" som säger sig kunna avslöja raser som din hund kan ha i sig.

Men det tror jag föga lite på, då ingen ras har en speciell typ så att man kan urskilja rasen. I så fall hade man t.ex. inte behövt blodtypa en hund som är av renrastyp då man kan misstänka att det är en annan ras i (som tex om man är uppfödare av 2 olika raser, vi säger rottis och labrador och man misstänker när valparna kommer att pappan kanske är labradoren o inte rottisen som man först trodde), då tar man blodprov på båda hanarna och valpen/valparna för att kolla blodmatchen.

Hade man kunnat "typa" fram en ras med hjälp av dna så tror jag inte det hade behövts.

sedan vill de ofta att man säger vilka slags raser man tror att ens hund har i sig. T.ex. Schäfer, amstaff och rottweiler säger vi, så kanske man får svar tillbaka att det är till viss del rottweiler, en annan del amstaff och en annan del är kanske malinois eller labrador.

Jag tror att de testen är som att kasta pengarna i sjön, men sedan om du vill pröva så finns det ju såklart =).

Men tror att man skickar ett blodprov till USA då å att de e rätt dyrt =).

Lycka till, hoppas det inte blev för veligt. Är ganska seg nu och hjärnan är väl inte riktigt med =).

men lycka till iaf =)

Maja2
0

du kan, genom Hundrondellen, få din hund Dna-testad. Det kostar 700 kr tror jag. Provet skickas till england för analys.

[Forest]
0

Ja, det kan du. Som Maja2 säger :)

[Forest]
0

Flört http://www.thebark.com/content/can-dna-decipher-mix  där man ni läsa jag kör med googleöversättning pga kass på eng Flört

gickan87
0

Då kommer nästa fråga, vad är hundrondellen?

MVH Erika :)

Maja2
0

Hundrondellen är en förening som jobbar med gatuhundar i bla portugal och spanien. Man kan adoptera, dvs köpa hundar därifrån genom dem.

Man kan beställa DNA-tester på andra ställen, om det är genom JBV eller SKK… minns inte var jag sett det ärligt talat, då kostar det ´2000 kr. Gå in på Hundrondellen.se och scrolla ner en aning på förstasidan, så kommer du till en text om dna-tester, eller kolla på hundrondellen på facebook.

TjockaBerta
0

Detta har jag kopierat från Hundrondellens hemsida.

"Vi kommer nu att på begäran göra en stor beställning av tester till alla som vill veta vad deras hund är för mix. Priset är 700 kr och ni skickar ett mail till vår info@hundrondellen.se och gör en beställning och sedan sätter ni in pengarna på vårt bankgiro 5580-3951 och märker insättningen "DNA XXXX" (er hunds namn)"

>>>Malum domesticum<<<

vallhund
0

Alla rasers DNA är inte identifierade ännu, så det är bara en del av alla de raser som finns som går att identifiera.

Vad gäller blodtypningen som # 1 tar upp så handlar de inte om att bestämma ras, utan det handlar om att fastställa faderskap.

T ex så krävdes det förr för att få regga Amstaffs, eftersom det gick rykten om att APBTs reggades in som Amstaffar, det kravet är borta sen några år.

Det används idag om en tik varit med mer än en hanhund under höglöpet, då typas valparna o hanhundarna för att se vilka Valpar som hör till vilken pappa hund.

i Sverige görs inte detta med rasrena hundar annat än om olyckan varit framme. I andra länder görs detta ibland, eftersom en tik bara får ha 5 kullar så kan man utöka avelsbasen genom att fler hundar lämnar avkomma efter sig.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

8, det är en som gjorde dna test på sin hund som finns på forumet, de kom fram till vilka raser som fanns i den hunden utan fader o moder "känd". Hur kunde man då komma fram till detta svar utan att ha varken moder eller fader att gå efter? , ska försöka luska fram den tråden Flört

vallhund
0

# 9

DNA test o blodtypning är två olika saker, var jag otydlig?

Vad gäller DNA så är alla raser ännu ej möjliga att identifiera via DNA, altså kan testet inte vara speciellt rättvisande, men vill man använda sina pengar på det så får man naturligtvis göra det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

11, aha :) nu är jag med är lite seg o fattar lite sämmre då Flört