Newfoundland och collie :)
Ett par köpte en bedårande valp som sades vara en mix av collie och schäfer. Den växte och växte. Lämpligen så döptes den till Bamse. Den var helsvart utan tantecken men med en liten vit tofs på bringan. När Bamse var ett år så sålde de hunden till mig. Då var gissningen att Bamse var en korsning på collie och rottweiler. Jag började läsa om de olika raserna och gissade att jodå nån sorts mastiff är det då alla tänderna är spetsiga, utom den allra längst bak. Men det är inte så många som är helsvarta. Till slut kunde jag begränsa urvalet och när vi upptäckte att Bamse (numera Max) har simhud, så visste vi att det handlar om Newfoundland. Han är redan 60 cm i mankhöjd (1 år) och vi vet inte hur stor han blir. En verkligt trevlig, vänlig och lättsam hund. Jag har försökt läsa på om de speciella behov en newfoundland har och ska matcha det mot en collies behov. Hmm…
Någon som har några tips? Törs man hoppas att någon har erfarenhet från just denna mix???
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
OH sicken sötsak :) Jag tror Bamse har new founland i sig men tycker att han påminner lite om just labböron o möjligen nos med? Har träffat labb/founland o det är stora som nf men lite smäkrare itne så lufsarstilen som jag annars tycker är typist NF. Kanske är det 3 vägskorsning om inte mer? Men han är ju otroligt tjusig din Bamse 
Landseer med kan det vara, väldigt lika newfoundland :)
Tänkte mest att dem har smalare nos än nuffe.
Söt!_D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den enda ras jag tycker mig se i honom är labador. Tycker inte att han är ett dugg lik vare sig New foundland eller Collie, om man tittar på bilderna.
Har ni inga säkrare uppgifer än gamla ägarens ord så kommer ni aldrig få veta vad som döljer sig i er hund, om ni inge blodtypar då.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
4 nja jag tycker den har typiska dregelläppar som new foundland även deras svans tycker jag mig se. Men visst är det svårt med detta raser stämmer lr ej när uppfödaren verkar hitta på ras/er som finns i valpen.
#5 Dregelläppar är absolut synonymt med retrivers för mig 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
hade jag fått gissa rakt av hade jag sakt new foundland/labbe, huvvet labbe och baken new foundland
Ser oxå den ökända dregelläppen men formen r mer labbelik framifrån.
Absolut NF pga simhuden, men renrasigheten vet man ju inget om. Mamman vet man är en collie. Tycker också att helhetsintrycket är rätt labblikt :) Max är smidigare än en nuffe, det är väl collien som slår igenom. Vi hoppas han ska bli lika avslappnad som en nuffe. Han är redan nu en cool hund, som älskar allt och alla. Enormt godmodig. Det är näringsbehovet som kanske kan bli knepigt att matcha. Vi tänker gradvis gå över till att ge Max rå mat. Vi läste på nätet om NF och rekommenderades vilt (älg, ren, björn) eller så lik mat som möjligt (gris istf björn tex) samt kyckling och vit kallvattensfisk. Det borde inte vara något problem för collie-delen heller, tror vi. Är det någon mer som ger rå mat, BARF eller egen blandning?
Simhud har mer än nuffen:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker också det ser ut att vara labbe i! Hela ansiktet bara strålar labrador 

Ser inte ut som collie nej… Var det bara collie eller typ border collie? För BC'n har ju inte det där typiska collie utseendet som tja… Vanlig collie har.
Det enda som går att inflika är väl att om det är collie (oavsett vilken typ) i hunden så kan den ha fått med sig den defektagenen MDR1. Det är ingen gen som hundar (tyvärr) brukar testas mot innan de används i avel (alltså inte ens renrasiga). Collies är välkända som mentaltinstabila så om mentalfel typ rädslor och sådant uppstår så vet du iaf var den biten kan härstamma från.
Vilka raser din hund har i sig spelar ingen roll, när det gäller utfodringen. Jag förstår det som att du vill utfodra din hund enligt BARF. Det finns lite olika åsikter även inom BARF-utforingen hur mn ska kombinera ihop maten, men så här gör jag.
ca 50% Råa köttiga ben
ca 25% Muskelkött, hjärta, lungor,vom
ca 10% Mixade eller kokta grönsaker
ca 10% Lever
ca 5% övrigt (äggula. keso, yoghurt)
Till en vuxen hund av XL-ras brukar man behöva ge ca 1,5-2% av hundens vikt.
Om din hund inte är van med ben, ska du öka mängden succesivt.
Om dun inte vill blanda mat själv, är ju ett annat alternativ att ge färskfoder.
Var har du läst någonstans om att newfoundland ska ha kött från just dessa djurslag? Länk?
12, Åh vilken bra info du kommer med du får gärna visa länk om du har
då jag läser lite själv ang barf för att se om det kan vara något för mig o ge till hunden.
#13 Nej jag menade om DU har ngn länk angående rekommendtionerna att New Foundland skulle äta ktt från just dessa djurslag.
Jag rekommenderar verkligen BARF: HAr barfat mina hundar ca 5 år. Det är inte så svårt som man tror när man väl kommer igång. Problemet är att innan man hittat de rätta inkpskällorna kan det bli ganska dyrt om man har en stor hund.
Har du varit inne på BARF forumet här på iFokus? Där hittar du massor med bra info :-)

var skickade du det dna-testet? min syster har blandraser så jag är rent av nyfiken på var man kan kolla.. :-)
//Linda
Visste inte att man kan göra såna tester. Får jag vara nyfiken och fråga vad en sån test kostar? Undrar också hur det har gått med dina försök att börja utfodra honom med rå mat?
Heffipeffi: googla på kost/utfordring o dyl samt hundrasen. Jag hittade en bra sajt där man kikade på vilken mat man kan få tag på som ligger genetiskt nära den ursprungliga som hundrasen är uppvuxen med. Det har gått mycket mycket bra att gå över till rå mat. Han mår toppen. Pälsen är tät och fin och avföringen perfekt. En liten halvmjuk kort morgon och detsamma på kvällen. Däremot så har han börjat fälla, vilket jag inte vet beror på att han fått så tät päls att han egentligen ska ligga ute :) eller om det beror på kostomläggningen. Jag tycker det har gått så lång tid nu (över halvåret).
Labolina_73 och Heffipeffi: kolla www.hundrondellen.se - de fixar allt och provkitet kommer hem i brevlådan. Kostar 700:-. Fick även med lite om hundrasernas ursprung och kännetecken samt lämplig träningsmetod.
Jag utfodrar ju också rått, men ställer mig lite frågande till varflör olika raser ska ha olka mat. Våra raser är ju framavlade och i och med det uppfödda på den mat vi människor tycker är lämplig. Alla hundar härstammar ju från vargen så de borde ha rel lika behov tycker jag.
Får jag fråga hur du utfodrar ungefär? Har du ngt schema med %satser du går efter`? Eftersom jag själv råutfodrar är det intressant att veta hur andra gör och ta del av andras erfarenheter.
Angående testen, det var inte farligt dyrt, tycker jag, Det kommer nog att bli populärt , inte minst för de som fått en opålanerad blandraskull med okänd far.