Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 8120 ggr
[teekan]
0

Hund som äter råtter??!!

Heej! nu har jag en konstig fråga….. Min hund äter råtter!! uch…… hon går och gräver på tomten och sen hittar vi döda råtter på gården ganska äkligt!! Har ni varit me om något liknande??

MVH Josefin.

Maja2
0

En av mina hundar jagar, dödar och äter upp råttor. En av mina andra jagar och dödar, men äter inte upp dem.

[teekan]
0

#1 det är så himmla äkligt när man går ut på gården och får känslan av att massa döda råttor ligger där!!

Maja2
0

#2  Men såå många torde det väl inte vara hoppas jag :)

Karmatarerskanise
2

Har ni problem med mycket råttor bör ni kontakta aniticimex.

För övrigt så gäller det att hålla koll på hunden om ni inte vill att den ska äta döda djur. Hundar kan ju bli sjuka av det.

[Forest]
0

Den mellanpudeln jag är uppväxt med leta oxå efter sorkar på en mindre åker intill huset som han döda och troligen käka upp med. Det är ganska nartuligt för hundar att ta detta visst inte så trevlig eftersom det är säkert inte avmaskade sorkar ute Flört Sen ska man se till att inte ha gift utlagd så de ätar dåliga möss o dyligt. De brukar itne ta näbbmöss varken katt eller hund då de smakar illa och är giftiga. Det är inte lika farligt som för katter att äta möss mm det tåls säga. Vad man kan göra hmm ja du han har lärt sig denna jakt är en lyckad jakt, dessutom gett honom blodad tand. Svårt o lära ifån. En sak är ändå bra och det är aktervera hunden samt var med då den vistas ute, då kan man avleda hunden i rätt tid för leta efter sork.

Fridaaaa
0

Nej gör hon inte.

Var försiktig om eran hund äter på dem, för inte bra om råttorna har fått i sig gift eller är sjuka.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaW
1

nyfiken på vad du har för ras?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Labolina_73
1

men det är ju skillnad på hundar som jagar levande ting för att döda och äta.. än dom TS skriver att hennes hund letar upp döda råttor och äter.. usch..

det kan ju inte vara så bra heller ,

//Linda

Maja2
0

Ts… fast… om ni hittar råttorna döda, så verkar ju inte hunden äta upp dem?  Hon kanske bara dödar dem

Sophey
0

Jag hade en hund som jagade allt oavsett vad det var skulle det dodas och ta hem lite som en katt faktist fast han kom hem med bade sorkar rattor ravar och algar dock at han de inte.
(Det var mina foraldrar som hade helt forbaskat dalig pli och hansyn nar det kom till hundskotel och se till att inte fa hundarna att rymma)

En annan hund at upp allt speciellt rattor och moss aven om de var doda… Hur vanligt det ar vet jag faktist inte

Medarbetare på matlust

[teekan]
0

#7 70% collie en bland ras men ser mäst ut som en gullig långhårig collie ;)

Fridaaaa
0

#11 Äter den råttorna eller bara dödar dem? 
Eller är dem döda ifrån början?

[teekan]
0

#12 Hon dödar dom och sen har de väl hänt någon gång att hon ätit på en…….

Fridaaaa
0

#13 Akta så hon inte får mask när hon äter råttor bara.

[teekan]
0

#14 ja jag ska vara noga å kolla! :) men nu på vintern så gräver hon efter dom i snön men vet inte om hon hitat någon…… Och så i sommras när jag var ut å gå med hon så kom det en råtta springandes hon slog ihjäl den med tassen och gick därifrån…….. Endå så lyder hon inte när man säger till men annars är hon ju jätte lydig min mamma kan gå me hon utan koppel när dom är ute och går hon skulle aldrig springa därifrån men endå har hon den här ovanan! så har ni några mer förslag på vad jag ska göra??

Gronstedt
0

Var glad att hunden har något att göra och att ni får hjälp att hålla efter råttorna (om det nu handlade om råttor, förstås, vilket verkade osäkert?). Sork går inte in i hus och brukar inte vara till besvär för människor, så det är ju inte så viktigt att de hålls efter.

Skulle förresten möss vara skadligt för katter?

Fridaaaa
0

#16 Varför skulle det var det? Då skulle alla vildkatter vara döda för länge sedan..

hus-musen
0

Beror väl på hur man ser det, möss kan ju bära på mask och sånt, och sen finns det ju sorkpest som kan smitta till människan.
Inte dödligt direkt, men skulle väl inte påstå att det är hälsosamt heller.

Qui dormit, non peccat

Fridaaaa
0

#18 Det är just därför man ska avmaska utekatter 2-3 gånger/år :)

hus-musen
0

#19 Jo sköter man sånna saker så är det ju ingen fara :)

Qui dormit, non peccat

Lillulla
0

Min terrier älskar att gräva efter smågnagare,och äter ibland upp dem han fångat. Detta är hans "jobb", han följer sin instinkt och när han får göra det, är han en stolt och lycklig hund. Jag åker med honom till bra grävställen bara för att han ska få göra det som han är menad för, och står och väntar i evigheter tills han är klar! Vid torpet håller han reviret fritt från ohyra utan att förtröttas, smutsig, stark och lycklig lever han sitt hundliv och hygget ser ut som en schweitzerost! Man blir glad själv av att se honom! I trädgården gräver han sällan, eftersom sorkarna inte bor där jag håller på och stör dem med min spade. Avmaskar honom varje höst.

Wand
0

Det är ganska vanligt att hundar av vissa raser jagar råttor, de brukar kallas för råtthundar. 

Det är inte så bra för hundar att jaga råttor, fåglar och dylikt då dessa djur kan bära på mycket ohyra och sjukdomar. Du bör träna hunden till att sluta om det är så att den håller på mycket.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[teekan]
0

tack för alla bra tips :)

pv60
0

Min labrador jagade också möss som unghund. Mest runt torpet på landet. Glad