Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2053 ggr
Luckysoul
0

Åksjuk hund

Jag funderar på att köpa en hund till och jag har hittat en som är nästan helt perfekt. Problemet är att den tydligen blir så åksjuk så att den spyr så fort den åker bil. Detta är en liten nackdel eftersom jag hade tänkt ta med den på buss och tåg när jag ska till skolan.

Så därför undrar jag om där finns något sätt att göra en hund mindre åksjuk. Jag vet att man kan ge dem åksjuketabletter men det tycker jag inte är en bra lösning om man ska åka runt ofta.

Har ni några bra tips eller går det helt enkelt inte att göra en hund mindre åksjuk =)

League
0

Detta kan verka elakt, men när vi haft kompisars hundar eller mina föräldrars gamla hund som lätt blivit åksjuka: be någon kompis som gärna kör lite hårt, sladdar osv. Ta med din hund på ett riktigt åk. Detta har hjälpt alla hundar som jag vet varit med om detta. SJÄLVKLART ska föraren KUNNA köra säkert, fast hårt. och hunden SKA sitta i sele/bälte eller i bur, som alltid när man åker bil.

De hundar jag vet varit med om en sån här åktur har slutat må dåligt.

(förstår att detta verkar elakt och kanske ohumant, men det hjälper och hunden slipper i fortsättningen må dåligt i bilen, det verkar som att denna "behandlingen" gör att hundarna slutar må illa)

Sen vill jag bara påpeka att det är 2 helt olika saker att åka buss/tåg än bil. Mycket olika krängningar och kurvor osv. mildare att åka tåg eller buss än bil

[cassy88]
0

1# Rekommenderar jag inte…

Båda våra hundar har varit åksjuka, dom kunde inte ens åka 30min i bil utan att kräkas.

Men om du tar korta turer med din hund i bil eller buss max 10min och sen ökar det med tiden så ska du se att det kommer fungera bra. Ett tips ge inte hunden mat precis innan avfärd bättre att vänta till efter. Som en liten belöning om man säger så Glad

Obs ta med dig en påse och papper i början ifall olyckan skulle vara framme..

Luckysoul
0

Okej, tack båda två. =D

#1 där är flera som påpekat att buss och tåg inte ska vara lika illa som bil, så det kan vi ju hoppas på =D

#2 Ja papper och påsar är ju alltid bra att ha om han nu skulle spy i bussen eller på tåget. =D

Fridaaaa
1

#1 Låter varkens bra eller säkert.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Luckysoul
1

När vi körde hem honom så spydde han inte. Han hade inte fått någon mat innan och vi hade honom i en hundbur + att han fick ingefära vilket tydligen ska hjälpa =) Vi ska bara testa lite fler gånger så att han verkligen klarar av att åka bil =)

[cassy88]
0

Vad bra Glad … Sen kan det ju bero på vem som kör bilen oxå.. Det är ju ganska stor skillnad på vissa förare Glad

Luckysoul
3

#6 Jo det är ju sant Glad Då antar jag att man kan kalla pappa en av de bra förarna Tungan ute