OT. Hur tjänar jag pengar?
Hej!
Jag behöver all hjälp jag kan få med hur jag kan tjäna pengar. Just nu går jag ut med en hund och får 1600 i månaden + mitt studiebidrag, men det räcker inte på långa vägar för att kunna köpa en hund från usa, försörja hunden jag har hemma, betala mobil och betala min nöjen. Jag kommer dra in på allt sånt i år och endast köpa mat till hunden och sen tävlingar då. Men inget till mig själv! Hela usa resan kommer ju bli ett stort nöje! 
Så ja, all hjälp jag kan få uppskattas! 

Beror på hur mycket tid & energi du vill lägga ner på att tjäna pengarna.
Till när ska du ha tjänat ihop?
Det jag kan komma på så här på rak arm är:
- Baka, bullar, kakor, bröd och sälj (dörrknackning är effektivt).
- Rensa bland dina saker och sälj det du inte använder/behöver på blocket, tradera eller loppis.
- Under sommaren uppskattar säkert folk att få hjälp med tex klippa gräs, rensa ogräs, mm.
- Kanske kan du i mån av tid vara hundvakt, banvakt eller smådjursvakt?
- Skotta snö är det säkert många som vill ha hjälp med nu under vintern (beroende på vart i landet du bor).
- Om du är bra på något ämne i skolan, erbjud att vara som "extra lärare" på fritiden eller rasterna för de som kanske behöver extra hjälp i det ämnet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Tack så mycket för hjälpen. Måste ha ihop cirka 20.000 till augusti
ungefär..
Vad tycker du är ett rimligt pris för varje tjänst? 
Gå ut med fler hundar? Sitta barnvakt? Dela ut reklam eller sälja tidningar? Uselt betalt, men det är iaf pengar.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#2 Oj, priser är jag så dålig på att sätta, beror ju lite på hur mycket jobb/tid det tar och sedan kanske lite vilka kretsar det gäller, jag skulle tex inte ha samvete att ta mycket betalt av någon som kanske lever fattigt (tex soc.bidrag), men skulle absolut kunna ta mer betalt av någon som har det gott ställt ekonomiskt.
Kanske någon annan här kan vara till större hjälp med prissättning 
_**/Mvh Anne
Kan man sätta upp lappar tro? Eller är blocket sidor bättre?
Pris? Mitt standardsvar när någon frågar efter det är "hur mycket tycker du att det är värt/hur mycket är du villig att betala?" 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tänker mest på om det är värt och om det är möjligt att tjäna 20.000 på åtta månader 

#5 Både blocket och lappar kan vara bra sätt, det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Du kan även sprida det via familj, vänner, grannar, osv genom att meddela att du gärna utför en del jobb mot betalning.
#7 Ja möjligt är det absolut om man bara ligger i ordentligt, fast kanske inte blir så mycket till fritid under den tiden.
_**/Mvh Anne
#8 Då ska jag leta och rensa som en galning, springa runt och trycka upp lappar osv.. fritid får komma sen, man lever bara en gång :)
Har ni något företag som har telefonförsäljare? Här omkring finns det massor med såna företag, har själv jobbat som det ett tag. Fick ihop 850 kr på 5 tillfällen, 2-3 timmar åt gången. Inte helt fel.
Då får man ett fast pris i timmen, och sen mer ju mer du säljer. Helt klart ett bra jobb när man är outbildad och pluggar. Jag var 16 när jag jobbade där.
Min kompis pappa har ett sånt företag, där är det garanterat 12.000 i månaden + mer ju mer du säljer.
Annars kan du sälja saker på tradera, vara hund/barn/djurvakt, städa.
Sabina
www.anibaz.blogg.se

#9 Härlig inställning! 
_**/Mvh Anne
Du kan inte låna av dina föräldrar? Alternativt skjuta upp resan till USA.
Eller gå ut med fler hundar. Du kan starta ett litet minihunddagis. Går du på gymnasium nu? Har för mig att du skulle vänta och börja nästa år, och då om du är ledig hela dagarna så kan du säkert få ihop 20.000:- 
Eller se om det finns något jobb (lite lättare då) på nån mataffär eller nåt?
Det är svårt att vara ung och inte ha någon universitetsutbildning att få bra jobb som lönar sig snabbt, men jag tror det är mycket av inställningen som gör det. Vill man så kan man! 
#12 Går i gymnasiet, sen ska jag gå om ettan nästa år.. haha. Jag vill inte börja med att låna av päronen när jag är 16 år för att börja skuldsätta mig redan, nono! Jag tror inte att det är omöjligt att få ihop pengarna, men inte heller lätt 
#13 Men du ring runt till folk och kolla om du kan få ett jobb, kolla med McDonalds, Burger King, någon mataffär, eller vad som helst. Vet inte hur det är med bestämmelser och lagar men jag tror du kan jobba några timmar i veckan i alla fall. Det skulle du ju kunna göra på helgerna.
På fritiden kan du ju ta ut ännu fler hundar som sagt, och ordna lite konkurrens
"Ah asså tyvääääärr, lilla Smilla kan tyvärr inte vara hos mig längre, det är sååå fullproppat och du vet, de andra hundägarna betalar ännu mer för att ha sin hund här… Så du får hitta någon annan att ha henne hos. Om du inte är villig att betala fem hundra kronor mer i månaden? *vink vink*" 
Skämt å sido. Annonsera runt, erbjud att vara helgvakt eller någon form av privatkurs i vad som helst….
Jag vet då inte. 
Varför ska du köpa hund från usa?
#14 Haha, men det var ju smart! 
TS, varför hoppar du inte av? Som dom andra säger kan ju tjäna mycket mer pengar då.. Men du kanske vill ha alla grundämnen klara?
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#17 Jag får inte.. 
#17 hoppa av för att skaffa hund? Låter rätt dumt tycker jag :/
TS, Jag jobbar som hundrastare, har företag för detta så mkt av inkomsterna går ju bort i skatt och arbetsgivaravgift men kan ju säga att behovet finns, iallafall här. Dock kan man inte ta allt för höga priser och det krävs att man rastar en hel del hundar men ett roligt och inte speciellt jobbigt arbete har man iallafall. De flesta vill ju kanske ha rastning runt lunch vilket såklart ställer till det om man går i skolan men det finns säkert folk som jobbar kväll och vill ha hjölp senare på em oxo.
Sedan om du får för dina föräldrar kan du ju alltid erbjuda dig att vara hundvakt på helger när du inte går i skolan
Sedan tycker jag att det låter jättespännande att du vill importera från USA :)
Vi vill själva importera men för oss blir det från England, vilket blir både lite enklare och billigare men mycket att tänka på ändå :P
Lycka till !
#19 Jag tänkte mer på att eftersom att hon ändå ska byta skola i höst och gå om ettan så kunde hon ju lika gärna ha hoppat av nu, det blir ju precis samma sak, det var mer så jag tänkte. Jag skulle absolut inte komma på tanken att ge någon den idèn annars.
#20 Fast hoppar hon har, får hon inga pengar om hon inte hittar jobb. Så det tjänar hon ju inte på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#21 Nej det har du rätt i, då måste man ju ha något jobb innan så man är garanterad pengar iallafall.
Men jag menar att man får ju mer än studiebidraget om man har ett jobb.
#22 Ja kan man jobba dem dagar man är ledig ifrån skolan är det ju bra, att få lön plus studiebidrag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.